Vad är det här för blomma?

Fibusen

Trådstartare
Grävde bort landet jag hade vid husgrunden förra året då jag behövde bredda parkeringen, har i år kommit upp lite ogräs, men inte mycket mer. Fram tills idag? Den här blomman har i princip kommit över dagen bara?

Nån som har en gissning på vad det kan vara?
Den var fullt utslagen i solljus, men sen drog den ihop sig nu under kvällen. Det finns bara denna, och jag känner inte igen varken blomman eller bladen.

Tanken är att det ska på markduk sen nytt grus, och frågan är om det är ett ovanligt vackert ogräs, eller om jag faktist kan rädda den genom att plantera den på lämpligare ställe?
32198
 
Det är en vallmo, av någon sort. Men vallmo ser jag att det är på bladen. Kan vara en pionvallmo, men ser lite tunn ut.

Den frösår sig bäst, men om du tar ett djupt spadtag och får med hela roten kan den ta sig om du flyttar den. Den kan se lite deppig ut första dagarna men ta sig sen. Vallmo tar sig överallt utom i tung jord.
 
Det är en vallmo, av någon sort. Men vallmo ser jag att det är på bladen. Kan vara en pionvallmo, men ser lite tunn ut.

Den frösår sig bäst, men om du tar ett djupt spadtag och får med hela roten kan den ta sig om du flyttar den. Den kan se lite deppig ut första dagarna men ta sig sen. Vallmo tar sig överallt utom i tung jord.

Tusen tack! 😍 Kan jag alltså få fler av denna om den fröar av sig? Gissar att något/någon tex fågel släppt ner den? Har då inget liknande ens på hela gården och vallmo hör nog inte till vanligheterna här i Dalarna?

Jag har mest sandjord här hemma, så hoppas att den vill ta sig om jag flyttar den.
 
Tusen tack! 😍 Kan jag alltså få fler av denna om den fröar av sig? Gissar att något/någon tex fågel släppt ner den? Har då inget liknande ens på hela gården och vallmo hör nog inte till vanligheterna här i Dalarna?

Jag har mest sandjord här hemma, så hoppas att den vill ta sig om jag flyttar den.
Den kan sprida sig väldigt mycket! Jag hittade tre rosa med enorma blommor idag på vår kompost som jag grävde ner i en rabatt i förhoppning om att de tar sig och sprider sig. En snabb glutt in i grannträdgården och där såg jag ett par till..
 
Den får rejäla frökapslar. Ta vara på kapseln och ställ den upp och ner i en kopp när den blivit brun. Sedan har du ytepyttesmå frön att strö där du vill ha den.

Den tar tid på sig att komma upp, så den på ett ställe där du inte gräver runt. (jag brukar gräva ner en kruka i min kuvös =pallkragen för experiment).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 171
Senast: Wonna
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 364
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp