Vad är det här för mask?

sthu

Trådstartare
Någon hade kräkts upp vätska och en mask på vardagsrumsgolvet när jag kom hem.
Vad är det för mask?
IMG_20201024_170912.jpg


Jag vet inte vilken av de tre damerna som är skyldig. Alla tre är enbart inne.
 
Nej det fanns visst receptfritt. Sån koll har jag.
Bör jag göra ett kolla masken först, på alla tre?
 
Köpt kolla masken nu. Får avvakta tills jag har fått hem det och lyckats ta prov på alla tre och sen avmaska efter behov.
 
Jag har alltid fått rekommendation att enbart vaccinera den med mask. Inte övriga.

Enda gången övriga vacc var när Lukas inte blev av med sin spolmask trots upprepade avmaskningar. Troligen en resistensproblematik. Men då valde man tillslut avmaska alla tre, samtidigt som man bytte preparat för Lukas, men citat vet "det är sannolikt helt onödigt avmaska de andra men då har vi både hängslen och livrem"

Och innan Lukas avmaskades igen gjordes ett jättestort träckprov där man kollade efter alla parasiter, giardia mm. Trots att man konstaterat spolmask, men man ville se så det inte fanns mer.
 
Jag hade helt sonika köpt maskmedel på apoteket och gett alla tre.
Mina två katter som är ute och inne måste avmaskas ung var annan månad. Kolla masken är helt bortkastade pengar. När jag ser en vit liten platt bit i håret v analöppning är det dax ( Bandmask)!
 
Jag hade helt sonika köpt maskmedel på apoteket och gett alla tre.
Mina två katter som är ute och inne måste avmaskas ung var annan månad. Kolla masken är helt bortkastade pengar. När jag ser en vit liten platt bit i håret v analöppning är det dax ( Bandmask)!

Fast här handlar det om rena innekatter allihop.

Att avmaska utan att det behövs eller avmaska alla för att en har mask är att öka risken för resistens.

Och varannan månad är väldigt mycket oftare än vad som rekommenderas med.
 
Fast här handlar det om rena innekatter allihop.

Att avmaska utan att det behövs eller avmaska alla för att en har mask är att öka risken för resistens.

Och varannan månad är väldigt mycket oftare än vad som rekommenderas med.
Så jag ska låta dem gå med bandmask då? Jag avmaskar när jag ser maskarna och det är ung var annan månad.
 
Så jag ska låta dem gå med bandmask då? Jag avmaskar när jag ser maskarna och det är ung var annan månad.

Då bör du diskutera med veterinär, normalt så får utekatter som tar byten bandmask. Men med fungerande avmaskning tar det 3 - 4 månader innan de är återsmittade och nya maskar syns igen. Dvs avmaskning var tredje - fjärde månad är rimligt. Varannan månad talar för att du inte har så bra effekt som du borde av din avmaskning.

Och du ska bara avmaska den du ser har mask. Inte de andra om du inte ser mask på dem.

Dvs du ska absolut inte avmaska alla katter varannan månad för du ser mask på en.

Du ska dessutom om det är bandmask du ser avmaska med så smalt preparat som möjligt.

Tillägg. Bandmask besvärar sällan katten. Dock är det ju inte så mysigt för oss människor att se maskarna. Men det är alltså ingen panik avmaska minsta man ser ett "risgryn" I pälsen.
 
Nu vet jag till hundra procent att det är Maggan som har mask. Så trots att jag inte fått kolla masken än tänker jag köpa medel mot spolmask och avmaska henne idag. Tar prov på de andra två så får vi se om det behövs mer medel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: Madick
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp