Vad är det här med högbakgrundsmusik?

Luff

Trådstartare
Jag fascineras av att det i alla lägen ska det vara hög musik i bakgrunden. Ett sällskap i blandade åldrar sitter och äter middag, sällskapet ber den bokade restaurangen höja musiken. Inget party. Ett arbetslag småpratar och utför en arbetsuppgift, inget gruppen gör i vanliga fall och det varade 30 minuter. Musik skulle sättas på. Ett gäng ungdomar pysslar och pratar o skojar, personal sätter på musik? Ingen ungdom bad om det. Jag fattar att om det är party och stämningen ska höjas men när ljudnivån redan är lagom för prat o glädje och att det en säger hörs utan att någon behöver höja rösten. Är det för att hålla samtal privata? Varför denna tvångsmässiga ljudbarriär? Jag funderar på hur bra hörsel alla andra måste ha som kan föra samtal vid ett större middagsbord med högt ljud i öronen? Hör ni vad som sägs? Varför vill ni ha ljud vid pratiga umgängen?
 
Jag klarar inte av det. Jag kan inte sortera ut intrycken när musiken blir för hög och hör sällan vad folk säger. Förstår inte heller det här fenomenet och heller inte de som ska ha hög musik när de jobbar och särskilt när man sitter i landskap och stör andra med sin musik.
 
Jag vill absolut inte ha hög musik vid pratiga umgängen. Jag är ofta så uppe i stämningen och att försöka höra vad alla säger att jag inte blir trött under kvällens gång, men dagen efter märker jag att jag är extra trött eftersom hjärnan gått på högvarv hela kvällen eller hela dagen ifall det var fredag.
 
Jag avskyr det också. Går ofta ut och tar en öl eller två med kompisar och vi försöker alltid att sätta oss så långt som möjligt från högtalarna ifall det spelas musik. Helst väljer vi ställen utan musik eftersom vi är ute efter att umgås och vill kunna höra vad vi säger.
 
Jag har nastan alltid bakgrudsmusik pa, antingen i lurar eller hogtalare (hemma), men det ar p en medveten lag niva.
allt som inte ar klubb och har hog musik dar man maste hoja rosten for att prata ar bara bajs
 
Har svårt med när det spelas så hög musik så att man måste höja rösten när man talar. Har en lindrig bullerskada som gör att jag har lite svårt att sortera bland ljud om det blir för högt, vilket gör att jag blir trött om jag ska försöka föra samtal i en sådan miljö.

Det fanns en klädbutik här nära där de åtminstone förut spelade så hög musik att jag inte orkade vara där mer än några minuter. Tror att arbetskyddet inte hade gillat volymen heller för de som jobbar där.

Och visst, musiken har ju också sin plats, men tidiga kvällstimmar i en restaurang, ett café eller i en klädbutik, då tycker jag det på sin höjd ska vara bara en låg bakgrundsmatta.
 
Jag klarar inte av det. Sätter i hörselproppar och ser frågande ut när någon föröker säga något. Sen kommer de och tycker jag är npnchalant för att jag inte lyssnar. Men jag hör ändå inte vad de säger i den där ljudmattan. Utan propparna triggas tinitus såpass så jag för gå därifrån, då umgås jag än mindre!
 
Gu va skönt att inte vara själv. Men jag förstår inte vitsen. När det pågår ett trevligt samtal?

Det kanske är medvetet för att alla ska tro att det är trevliga samtal som pågår. :idea: Ingen hör något vad någon säger, men alla nickar artigt och uppmuntrande till den som pratar och lägger till ett skratt här och där när minspelet hos den som pratar verkar tyda på att det är en rimlig reaktion. Alla är glada!
 
Har svårt med när det spelas så hög musik så att man måste höja rösten när man talar. Har en lindrig bullerskada som gör att jag har lite svårt att sortera bland ljud om det blir för högt, vilket gör att jag blir trött om jag ska försöka föra samtal i en sådan miljö.

Det fanns en klädbutik här nära där de åtminstone förut spelade så hög musik att jag inte orkade vara där mer än några minuter. Tror att arbetskyddet inte hade gillat volymen heller för de som jobbar där.

Och visst, musiken har ju också sin plats, men tidiga kvällstimmar i en restaurang, ett café eller i en klädbutik, då tycker jag det på sin höjd ska vara bara en låg bakgrundsmatta.

Samma här. Jag har pga tinnitus och en hörselnedsättning på ena örat även svårt för brus, slammer och folk som pratar i mun på varandra på restaurang. Jag kan uppfatta ungefär ett ord per mening om jag inte tokstirrar på den som pratar.
 
Jag har problem på jobbmötena när folk delar mic, även om bara en person pratar. Personen som sitter närmast micen är den enda jag hör bra. Pratar alla samtidigt så hör jag inte ett skit och det blir bara jobbigt.
 
Jag blir galen!!
Man träffas väl för att umgås, prata, må bra och ha roliga diskussioner? Alla är intensivt i samtal när någon helt plötsligt ska sätta på musik. Alla lutar sig över bordet mot varandra och vill fortsätta sitt prat, musiken höjs ytterligare. Jättebra verkar vissa tycka trots att alla måste skrika till varandra. Varför träffas i trevligt sällskap på pratmiddag och lyssna på musik tillsammans? Det är så ologiskt.

Det är ju liksom ingen som liksom blir nöjd att musiken sätts på, lutar sig tillbaka och lyssnar på den. Inte på en bar heller.
Trubadur på bar har förstärkare, mikrofon och elinstrument. Det är inget trubadurigt över det tycker jag. Man får gott vara tyst i minst en timme och kan inte prata med den andra personen.

För mig är det ju två olika saker. Om jag lyssnar på musik gör jag det själv. Det är oftast jäkligt högt och jag dansar med och njuter. Städar gör jag också. Alltså, väldigt högt.
Är det en enda människa i sällskap där vi pratar så är det musik av. Då vill man ju prata.
 
Har aldrig varit med om detta. Någonsin.
Själv har jag musik jämt, men aldrig så hög att det inte går att prata med varandra om det är i pratsammanhang.

Är du säker på att den andra personen har samma uppfattning? Det är ingen kritik alls utan mer en genuin fråga. Man ses nämligen som party pooper om man ber om musiksänkning under en fest/middag/sammankomst, även om man bara är två.
 
Är du säker på att den andra personen har samma uppfattning? Det är ingen kritik alls utan mer en genuin fråga. Man ses nämligen som party pooper om man ber om musiksänkning under en fest/middag/sammankomst, även om man bara är två.
Jag skulle aldrig se någon som en party pooper om de bad om att ändra musik eller stänga av den. :) Vilken tråkig inställning om man tänker så!

Skulle jag ha folk i närheten som jag inte visste om de uppskattade musik så frågar jag innan, och frågar sedan vilken typ av musik som önskas.
De flesta av de jag känner kallar mig dock jukeboxen och vet att jag inte har några problem alls med att sänka, höja, stänga av eller byta typ av musik om det skulle önskas.

Brukar även stänga av om jag märker på sällskapet att musiken inte fungerar så bra.
 
Jag fascineras av att det i alla lägen ska det vara hög musik i bakgrunden. Ett sällskap i blandade åldrar sitter och äter middag, sällskapet ber den bokade restaurangen höja musiken. Inget party. Ett arbetslag småpratar och utför en arbetsuppgift, inget gruppen gör i vanliga fall och det varade 30 minuter. Musik skulle sättas på. Ett gäng ungdomar pysslar och pratar o skojar, personal sätter på musik? Ingen ungdom bad om det. Jag fattar att om det är party och stämningen ska höjas men när ljudnivån redan är lagom för prat o glädje och att det en säger hörs utan att någon behöver höja rösten. Är det för att hålla samtal privata? Varför denna tvångsmässiga ljudbarriär? Jag funderar på hur bra hörsel alla andra måste ha som kan föra samtal vid ett större middagsbord med högt ljud i öronen? Hör ni vad som sägs? Varför vill ni ha ljud vid pratiga umgängen?
Jag känner nog inte igen mig är jag rädd :)

Tycker inte det brukar vara musik på cafeer eller restauranger. Kan vara musik om man är hemma hos någon men då inte så man inte kan prata. Jag har svårt att höra ibland på cafeer om man är 5-6 runt ett bord och det är lördagseftermiddag och alla pratar runtom, men det är ju inte musik på.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 028
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 131
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 556
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp