Vad är det här med högbakgrundsmusik?

Jag är ju uppvuxen i ett hem där radion alltid stod på. Mamma sjöng med, lyssnade på lokala nyheter och roligheter. Kom väderleksrapporten så reagerade vi allihop med tystnad för då skulle det lyssnas en kort stund. Men när vi åt så stängdes den av. Klick. Jag sätter gärna på radion när jag fixar i köket. Men sen är det klick.
 
Jag kom på ännu en situation som är märklig. Varje onsdag kör vi jobbets internatungdomar till Ica i minibussar. Vi får åka flera vändor på knappt 5 minuter enkel resa. Dom pladdrar och skojar o det är fullt med röster. En kilometer in i resan hör jag: Sätt på stereon. Jag brukar inte göra något men dom som sitter i fram börjar mecka med den urusla bilstereon, det ska väljas kanal och hepp så är vi framme. Sååå märkligt. Det är ju fullt med glada ljud.
 
Var på bankett förra torsdagen ca 300 pers. Underhållningen spelade så hög musik att man inte kunde tala med sin bordsgranne. Då satt vi längst bort från högtalarna. Sen när dom drog på ordntligt vid dansen gick jag hem. Trumhinnorna värkte och rösten var helt borta av allt skrikande. Förstörde hela kvällen detta dunka dunka.
 
Jag tycker bakgrundsmusik kan vara trevligt när man är hemma hos folk, tycker ofta att den ligger på en lagom volym då och annars är det ju bara att fråga om det går att sänka. Varierar väldigt mellan restaurangerna om eller hur högt de har musik på men jag brukar aktivt välja bort de som har för hög musik. Jag vill kunna prata med de jag är ute och äter med utan att behöva anstränga mig för att höra vad de säger.

Hemma har jag nästan aldrig musik på, jag är oftast för trött i huvudet för att uppskatta annat än tystnad eller möjligtvis en podd när jag är hemma :o
Jag har när jag var yngre till och med valt att sluta träffa en kille enbart pga att han berättade att han alltid ville lyssna på musik när han var hemma. Insåg på en gång att det aldrig skulle fungera eftersom jag skulle bli så irriterad på det.
 
Min hjärna blir överbelastad av ihållande musikspelande oavsett om jag är på jobbet, på restaurang eller i en butik. Jag kan uppskatta bra musik på rimlig volym men inte hur länge som helst eller i vilka situationer som helst. Tidigare hade mina två kollegor för vana att spela musik mer eller mindre non stop under hela arbetsdagen. Tyvärr tog det lång tid innan jag kom mig för att säga ifrån men nu har båda två gått över till att använda ear-pods istället när vi jobbar ihop vilket är skönt. Jag slipper låsa in mig på toaletten för att få några minuters lugn och ro och slipper få hela eftermiddagen och kvällen förstörd av migrän var och varannan dag.
 
Jag avskyr bakgrundsmusik. Har aldrig musik i bakgrunden hemma. Jag lyssnar på musik av och till, ibland när jag lagar mat t ex, när jag vill komma i stämning eller när jag behöver inspiration inför någon kreativ uppgift. Men när jag jobbar eller har folk på besök ska det vanligen vara tyst om vi inte bestämmer oss för att gemensamt kolla saker på Youtube och diskutera artister, framträdande osv. Jag tycker det är jättekul att dansa till 70- 80-talspop/disco, men jag behöver inte ha den musiken som bakgrundsmusik. Jag vill lyssna på den aktivt.

På restaurang kan jag på rak arm komma på tre ställen där jag tyckt att musiken bidragit till stämningen: en pianist på en restaurang i Paris som skickade mig stämningsmässigt till 1920-talet, min och exets italienska favoritrestaurang här i Uppsala där de spelade mycket bra italiensk opera på precis lagom volym. Och så till slut en av mina favoritställen i Dahab, Egypten. Där hade någon mixat arabisk musik med soft, västerländsk pop så att det blev en otroligt stämningssättande ljudbild. Som alltid spelades precis lagom högt!

Att gå på en pub för att lyssna på ett band kan jag tänka mig att göra och självklart gå på konserter ibland. Men det värsta jag vet är när det dyker upp oannonserade liveartister på restaurang/pub. Sådana tenderar till att kräva publikens uppmärksamhet trots att ingen gått dit för att lyssna på dem. Underhållning på fester ska vara kort! Sedan får de gärna ha någon form av dans, men det måste gå att dra sig undan om jag vill vila öronen och hjärnan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 029
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 132
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp