Vad är det här med högbakgrundsmusik?

Jag är typ den som per automatik ber restauranter sänka eller stänga av eländet 🙈 men på jobbet har vi just nu otroligt mycket och olika julmusik igång.

På en specifik plats i julshowen kan man höra åtta olika sorters musik/åtar (sju är julmusik + en vanlig poplåt) på en gång plus bakgrundsljudet på 60-70 olika dekorationshus/byar. Så ikväll på puben hörde jag inte ens deras (vanligen så irritanta) höga bakgrundsmusik 🤣🤣🤣
 
Jag älskar noise cancelling-hörlurar.

Det där med "bakgrundsljud" är något som aldrig fungerar för mig någonsin, oavsett miljö. Vadå "bakgrund"? Det är bara ytterligare en grej för hjärnan att ta in och hålla reda på, och så blir jag trött onödigt snabbt. Ju tystare miljöer, desto enklare för mig att tänka osv. Fungerar generellt skitdåligt i miljöer med mycket ljud, och ju fler olika typer av ljud (prat + musik + skrammel + bilar utanför) desto värre.
 
Jag skulle aldrig se någon som en party pooper om de bad om att ändra musik eller stänga av den. :) Vilken tråkig inställning om man tänker så!

Skulle jag ha folk i närheten som jag inte visste om de uppskattade musik så frågar jag innan, och frågar sedan vilken typ av musik som önskas.
De flesta av de jag känner kallar mig dock jukeboxen och vet att jag inte har några problem alls med att sänka, höja, stänga av eller byta typ av musik om det skulle önskas.

Brukar även stänga av om jag märker på sällskapet att musiken inte fungerar så bra.
Jag menar inte på party. Jag menar när det samtalas. Inte vid nyårsminglet i lägenheten utan vid middagen. Och jag är ledsen men jag tror inte du märker om en av tio vid middagsbordet på restaurangen tystnar för dom inte längre kan delta i samtalet.
 
Ytterligare ett problem för mig som har musik som mitt största intresse, mycket av den musik som spelas är så dålig! Bra musik på för hög volym är mycket lättare att hantera än hög och usel musik :)
Nära nog all musik låter skit om den spelas på förhög volym. Men det är klart att dras det på så det skorrar i högtalare och folks öron så hörs det inte vilken dålig muskik de spelar - låter ju mest lika alltihopa.
 
Jag och en av mina nära vänner (som är musiker på heltid) väljer restauranger efter hur tyst det är och ev ljuddämpande som material i inredning.
Jag är även en av dem som föredrar digitala möten där folk inte pratar i mun på varandra och drar 500 anekdoter.
En i taget tack.
 
Har svårt med när det spelas så hög musik så att man måste höja rösten när man talar. Har en lindrig bullerskada som gör att jag har lite svårt att sortera bland ljud om det blir för högt, vilket gör att jag blir trött om jag ska försöka föra samtal i en sådan miljö.

Det fanns en klädbutik här nära där de åtminstone förut spelade så hög musik att jag inte orkade vara där mer än några minuter. Tror att arbetskyddet inte hade gillat volymen heller för de som jobbar där.

Och visst, musiken har ju också sin plats, men tidiga kvällstimmar i en restaurang, ett café eller i en klädbutik, då tycker jag det på sin höjd ska vara bara en låg bakgrundsmatta.
Åh det måste vara samma som jag tänker på, men jag minns inte alls namnet! Fick panik då jag gick in.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag menar inte på party. Jag menar när det samtalas. Inte vid nyårsminglet i lägenheten utan vid middagen. Och jag är ledsen men jag tror inte du märker om en av tio vid middagsbordet på restaurangen tystnar för dom inte längre kan delta i samtalet.
Fast jag styr ju knappast musiken på en restaurang?

Edit: Och jodå, jag märker när folk omkring mig tystnar för att de inte kan delta i samtalet. Varför i hela friden skulle jag inte göra det?
 
Jag tycker om bakgrundsmusik på restauranger, butiker osv., men självfallet inte så högt att man måste skrika åt varandra. Hade snarare känt mig lite stressad och obekväm på en restaurang helt utan musik..!
Tror det är ett mer allmänt fenomen? Folk är rädda för tystnad.

Såpass att de tror att man måste säga nåt hela tiden. Vi har en muser här som varit konferencier vid olika evenemang. Sätt en mic framför honom och han pratar hela tiden. Gud hjälpe om det är tyst en sekund. :D
Få är intresserade av att höra hans röst om man är där för at titta på konst tex......

Jag är glad om det är tyst. Du klarar jag att tänka och lyssna på mina medmänniskor eller bara titta på omgivningen. Jag går aldrig någonsin med lurar eftersom de stänger ut omgivningen. Och styr bort mina tankar.

En vän sa att de bästa vännerna är de man kan tiga ihop med.:love:

Låg behaglig musik som inte stressar upp funkar när man vill umgås. Men inte något med hög bpm.
 
Tror det är ett mer allmänt fenomen? Folk är rädda för tystnad.

Såpass att de tror att man måste säga nåt hela tiden. Vi har en muser här som varit konferencier vid olika evenemang. Sätt en mic framför honom och han pratar hela tiden. Gud hjälpe om det är tyst en sekund. :D
Få är intresserade av att höra hans röst om man är där för at titta på konst tex......

Jag är glad om det är tyst. Du klarar jag att tänka och lyssna på mina medmänniskor eller bara titta på omgivningen. Jag går aldrig någonsin med lurar eftersom de stänger ut omgivningen. Och styr bort mina tankar.

En vän sa att de bästa vännerna är de man kan tiga ihop med.:love:

Låg behaglig musik som inte stressar upp funkar när man vill umgås. Men inte något med hög bpm.

Det skulle vara intressant om du utvecklade det.

Intressant att det höggs så mycket på det här, att jag skulle vara rädd för tystnad, det har jag aldrig sagt eller hintat om. Jag behöver inte säga någonting hela tiden, behöver inte ha ett konstant tjattrande om jag går på museum eller hänger hemma med en vän, tack för den liksom!

Hade tyckt det var sjukt konstigt att en restaurang eller affär inte hade musik. Det bidrar till stämningen; snabbmatskedjor har exempelvis i princip alltid musik med högre BPM för att det bidrar till att människor äter fortare. It's not rocket science liksom! Brittiska pubar har musik som speglar deras setting och tema, klädesbutiker har musik efter deras målgrupp osv.

Jag tycker det hade varit stelt att gå in på en restaurang eller pub som varit helt tyst. Hade antagligen trott att de typ inte hade öppnat, att något var trasigt (= de kan inte spela musik) eller så. Dessutom hade det blivit jobbigt att jag då hört alla bestick som slår emot porslinet... Det hade stört mig än mer! Tänker bara tillbaka till vidriga skolmatsalar där ljudvolym både ur folks munnar och klinganden var outhärdliga.
 
Om folk nära mig äter så vill jag hemskt gärna ha något annat ljud i bakgrunden för att slippa höra just ätljuden.
 
... men med det sagt så stör jag mig också på överdrivet hög musik när det är meningen att man ska kunna prata med varandra. Jag hör helt okej, men hörs definitivt inte. Min röst är inte stark nog och efter några "Va?" ger jag upp.
 
Om jag äter på restaurang med en grupp människor (i jobbet t.ex.) en kväll med hög musik, kan jag överhuvudtaget inte föra en konversation. Jag hör inte ett ord av vad folk säger. Jag bara sitter där och ler fånigt och slår ut med händerna. Jag kanske hör lite illa, misstänker jag, men i sån mijö hör jag verkligen inte ett ord. Bakgrundsmusik i sig tycker jag om - t.ex. på en italiensk restaurang, men inte dånande högtalare.
 
Intressant att det höggs så mycket på det här, att jag skulle vara rädd för tystnad, det har jag aldrig sagt eller hintat om. Jag behöver inte säga någonting hela tiden, behöver inte ha ett konstant tjattrande om jag går på museum eller hänger hemma med en vän, tack för den liksom!

Hade tyckt det var sjukt konstigt att en restaurang eller affär inte hade musik. Det bidrar till stämningen; snabbmatskedjor har exempelvis i princip alltid musik med högre BPM för att det bidrar till att människor äter fortare. It's not rocket science liksom! Brittiska pubar har musik som speglar deras setting och tema, klädesbutiker har musik efter deras målgrupp osv.

Jag tycker det hade varit stelt att gå in på en restaurang eller pub som varit helt tyst. Hade antagligen trott att de typ inte hade öppnat, att något var trasigt (= de kan inte spela musik) eller så. Dessutom hade det blivit jobbigt att jag då hört alla bestick som slår emot porslinet... Det hade stört mig än mer! Tänker bara tillbaka till vidriga skolmatsalar där ljudvolym både ur folks munnar och klinganden var outhärdliga.
Jag hugger inte, jag är genuint nyfiken eftersom det är helt tvärtemot mig själv. Nu förstår jag din syn på det.
 
Om jag äter på restaurang med en grupp människor (i jobbet t.ex.) en kväll med hög musik, kan jag överhuvudtaget inte föra en konversation. Jag hör inte ett ord av vad folk säger. Jag bara sitter där och ler fånigt och slår ut med händerna. Jag kanske hör lite illa, misstänker jag, men i sån mijö hör jag verkligen inte ett ord. Bakgrundsmusik i sig tycker jag om - t.ex. på en italiensk restaurang, men inte dånande högtalare.
Det gör jag också. Kan inte höra tillräckligt för att hänga med och inte göra mig hörd. För länge sen ville kompisar gärna gå till en bar som spelade hög musik och till slut avstod jag från följa med eftersom det var meningslöst.
 
Fast jag styr ju knappast musiken på en restaurang?

Edit: Och jodå, jag märker när folk omkring mig tystnar för att de inte kan delta i samtalet. Varför i hela friden skulle jag inte göra det?

Men jag tystnar till exempel inte fast jag tycker att musiken är för hög. Jag vill ju fortsätta diskussionen med personerna Eftersom de ofta är både bra och roliga/intressanta.

Det är jäkligt irriterande och ju högre vi pratar dessutom högre brukar musiken höjas av någon anledning.

Så, några kanske tystnar och andra kanske är för socialt anpassade och vill inte party poopa eftersom det annars är så himla trevligt.

Du kanske ändå är jäkligt lyhörd och fattar men de personerna är få och då är det ju bara att tacka För att du är en av de som förstår.
 
Men jag tystnar till exempel inte fast jag tycker att musiken är för hög. Jag vill ju fortsätta diskussionen med personerna Eftersom de ofta är både bra och roliga/intressanta.

Det är jäkligt irriterande och ju högre vi pratar dessutom högre brukar musiken höjas av någon anledning.

Så, några kanske tystnar och andra kanske är för socialt anpassade och vill inte party poopa eftersom det annars är så himla trevligt.

Du kanske ändå är jäkligt lyhörd och fattar men de personerna är få och då är det ju bara att tacka För att du är en av de som förstår.
Ja alltså börjar folk luta sig fram och prata högre sänker man ju eller stänger av. Annars är man ju bara jäkligt oskön :) Man måste ju se till att alla är bekväma och har kul och det ingår ju att vara lyhörd om man vill införa ett element som ljud i ett sammanhang där ljud kan försvåra för andra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 029
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 133
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp