Vad är det här?

sthu

Trådstartare
Maken hade med sig två blommor när vi flyttade ihop.
Vad sjutton är det för nåt? Stora taggiga blad.
15642133679636451339147286615510.jpg

De börjar bli för stora för sina krukor. Kan jag klippa av dem så de blir mindre?
 
Det är en aloevera. Jag brukar slänga den stora stammen när de blir för stora, de växer ju som ogräs och blir gärna så tunga att de faller ur fönstren annars. Sedan planterar jag om skotten istället. Klippa ner blir fult enligt mitt tycke. Möjligtvis om du klipper ner hela och låter den växa upp igen men det har jag aldrig provat så jag vet inte om de tar sig igen om man gör så.
 
Jag kapade av en del av stammen/rötterna och tryckte ner dem ordentligt i krukan. Blev inte bra, men bättre än innan.
IMG_20190727_173529.jpg
 
Du kan använda den direkt på t.ex.solbränd hud och liknande. Bara bryt av en stjälk. Jag brände mig rejält en gång då jag somnat på en strand och hade bl.a. blåsor över hela näsan. Jag strök på gelén från en aloe vera-stjälk och det hade otrolig effekt!
 
Du kan använda den direkt på t.ex.solbränd hud och liknande. Bara bryt av en stjälk. Jag brände mig rejält en gång då jag somnat på en strand och hade bl.a. blåsor över hela näsan. Jag strök på gelén från en aloe vera-stjälk och det hade otrolig effekt!

Jag tål det inte :( testat både blad och färdig gel, men jag får stora blåsor och utslag..
 
Vad är det här? Köpte den för 20 kr på Blomsterlandet. Nån form av aralia?
15727031015546974029716089956019.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
652
Trädgård & Växter Har köpt flera olika typer av snittblommor som alla har torkat ihop snabbare än önskvärt. Har följt alla råd, ren vas, snittat blommor...
Svar
2
· Visningar
649
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 945
Senast: MiaMia
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 040
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp