Vad är det som gör ett träns till en viss rasstandard?

Ramona

Trådstartare
Alltså, jag känner mig lite korkat, för jag förstår verkligen inte. Letar nytt träns till min 4-åring och vill inte köpa någonting över 1000:- så har kollat på H--ks. Men vad är det som gör detta tränset till ett islandsträns? För mig ser det ut som ett vanligt träns. Men det säljs som ett islandshästträns och det är dessutom betydligt billigare en liknande "vanliga" träns som ser likadana ut. :/
1653598831919.png
 
Ingen käkrem? Annars ser det ju ganska vanligt ut ja. Det är väl mest mode liksom och lite tävlings/utställningsregler eller lite grenspecifikt vad som kan föredras.
 
Kanske är för att det inte har käkrem? Men det är ju inte så ovanligt. Skulle tro att det är mer för att få islandsägare att köpa det mer än att det faktiskt är något särskilt. Ser inte ut speciellt mycket som ett islandsträns enligt mig.
 
Islandsträns har ingen käkrem. Väldigt praktiskt framförallt vintertid när man står där med iskalla fingrar och försöker få upp spännen. Tycker jag.
 
Alltså, jag känner mig lite korkat, för jag förstår verkligen inte. Letar nytt träns till min 4-åring och vill inte köpa någonting över 1000:- så har kollat på H--ks. Men vad är det som gör detta tränset till ett islandsträns? För mig ser det ut som ett vanligt träns. Men det säljs som ett islandshästträns och det är dessutom betydligt billigare en liknande "vanliga" träns som ser likadana ut. :/
Visa bifogad fil 91651
För mig så ser det inte ut som ett typiskt Islandsträns och absolut inte som jag vill ha det. Det där är ett vanligt utan käkrem enligt mig. Jag har reagerat på Hööks islandsträns förut.
Jag vill ha ett som det jag länkar på en islandshäst 😇.
Det behöver såklart inte vara flätat 😇.
Tycker det på bilden kunde anpassats bättre, men tog den för att man ser bra hur tränset ser ut.

"Àstund flätat huvudlag | Tolt NU AB" https://www.tolt.nu/store/p/huvudlag-309643/àstund-flätat-huvudlag-935261

Dvs ingen käkrem, lös nosgrimma och lite tunnare nackrem.
 
För mig så ser det inte ut som ett typiskt Islandsträns och absolut inte som jag vill ha det. Det där är ett vanligt utan käkrem enligt mig. Jag har reagerat på Hööks islandsträns förut.
Jag vill ha ett som det jag länkar på en islandshäst 😇.
Det behöver såklart inte vara flätat 😇.
Tycker det på bilden kunde anpassats bättre, men tog den för att man ser bra hur tränset ser ut.

"Àstund flätat huvudlag | Tolt NU AB" https://www.tolt.nu/store/p/huvudlag-309643/àstund-flätat-huvudlag-935261

Dvs ingen käkrem, lös nosgrimma och lite tunnare nackrem.
Det är också för att man vill ha ett träns som inte behöver dras över öronen på en känslig häst.
Då så knäpper man upp spännet i nacken i stället.
 
Islandsträns har ingen käkrem.
Svar även till er andra som skriver att islandsträns inte har någon käkrem, så är det ju faktiskt så att många "vanliga" träns inte har det heller. Tex detta från H-öks. Så jag vet inte hur bra det stämmer riktigt. Det är ju lite modernt nu med vanliga träns utan käkrem.

1653625353856.png
 
Det är också för att man vill ha ett träns som inte behöver dras över öronen på en känslig häst.
Då så knäpper man upp spännet i nacken i stället.
Ja, det är ju smart. Har aldrig haft någon som är rädd om öronen. Men jag gillar sppnnet till exempel om man behöver spänna nackremmen också. Inte mecka med sidostycken 😊.
 
Svar även till er andra som skriver att islandsträns inte har någon käkrem, så är det ju faktiskt så att många "vanliga" träns inte har det heller. Tex detta från H-öks. Så jag vet inte hur bra det stämmer riktigt. Det är ju lite modernt nu med vanliga träns utan käkrem.

Visa bifogad fil 91656
Fast det har väl kommit på senare år? Islandsträns har varit utan käkrem så länge jag kan minnas.
Men det finns fler skillnader enligt mig, men det såg du väl i inlägget ovan.
Sedan storleken som redan sagts Islandshästar har lite knepiga proportioner kontra de flesta andra hästar 😇.
 
Det är också för att man vill ha ett träns som inte behöver dras över öronen på en känslig häst.
Då så knäpper man upp spännet i nacken i stället.
Så praktiskt! Ett sånt hade jag behövt till min förra dam som var rädd om öronen, istället för att hålla på att mecka utan pannband och knäppa upp sidostycket.
 
Alltså, jag känner mig lite korkat, för jag förstår verkligen inte. Letar nytt träns till min 4-åring och vill inte köpa någonting över 1000:- så har kollat på H--ks. Men vad är det som gör detta tränset till ett islandsträns? För mig ser det ut som ett vanligt träns. Men det säljs som ett islandshästträns och det är dessutom betydligt billigare en liknande "vanliga" träns som ser likadana ut. :/
Visa bifogad fil 91651
Som flera redan sagt brukar det framför allt handla om storleken när det gäller islandsträns.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 316
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 721
Senast: jemeni
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 469
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp