Vad är det som gör samlande övningar jobbigt för hästen?

Vitavi

Trådstartare
Samlande övningar som är jobbigt för hästen fysiskt att utföra; beror de på att vikten läggs så att bakbenen bär mer vikt? Någon annan orsak? Tänker att isåfall borde terre a terre och levad vara ännu mer fysiskt utmanande när verkligen all vikt hamnar på bakbenen?
 
Samlande övningar som är jobbigt för hästen fysiskt att utföra; beror de på att vikten läggs så att bakbenen bär mer vikt? Någon annan orsak? Tänker att isåfall borde terre a terre och levad vara ännu mer fysiskt utmanande när verkligen all vikt hamnar på bakbenen?

Ja, det är för att vikten placeras mer på bakbenen. Frambenen är inte fjädrande på samma vis som bakbenen. Det innebär att man kan hänga i skelettet om man lägger vikten framåt. Lägger man vikten bakåt och bakbenen då för att göra detta möjligt måste börja niga så måste muskulaturen bära, inte skelettet. Det är samma känsla som om vi niger djupt/kör benböj etc..
Det upplevs då som tyngre för hästen iom att de känner av belastningen i muskulaturen.
Men det är också den muskulaturen som vi måste nyttja för att undvika slitage och skadeproblematik i framdelen.

Terre a terre och levad är alltså väldigt styrkekrävande utöver att hästen också måste vara lösgjord och i balans för att utföra de här övningarna.
Man kan inte sitta kvar länge nog i levad om man inte har balans och styrka. Ju starkare man är desto lättare är det också att orka hålla sig balanserad i speciellt såna övningar.
 
Samlande övningar som är jobbigt för hästen fysiskt att utföra; beror de på att vikten läggs så att bakbenen bär mer vikt? Någon annan orsak? Tänker att isåfall borde terre a terre och levad vara ännu mer fysiskt utmanande när verkligen all vikt hamnar på bakbenen?

Den kan inte hänga. Som Tua skriver på ett pedagogiskt sätt.

Det blir jobbigt för att den måste 1. röra sig annorlunda än den vanligtvis gör. 2. dra upp magen och vinkla i höften.

Tänk dig att ha tung ryggsäck och göra knäböj i framåtsteg. Ju djupare knäböj och rakare rygg desto jobbigare. Att luta dig framåt och bara skövla på med långa steg är lättare.
 
Samlande övningar som är jobbigt för hästen fysiskt att utföra; beror de på att vikten läggs så att bakbenen bär mer vikt? Någon annan orsak? Tänker att isåfall borde terre a terre och levad vara ännu mer fysiskt utmanande när verkligen all vikt hamnar på bakbenen?

Kan ju tillägga att om vi inte påverkar dem lägger hästarna väldigt mycket mer vikt på framdelen, bla iom halsens placering och frambenens konstruktion.
Så att bara komma till jämvikt kräver en del muskelarbete. Att sen lägga ALL vikt på bakbenen kräver viss utbildningstid både rent tekniskt och för att få styrka nog.
 
Ja, det är för att vikten placeras mer på bakbenen. Frambenen är inte fjädrande på samma vis som bakbenen. Det innebär att man kan hänga i skelettet om man lägger vikten framåt. Lägger man vikten bakåt och bakbenen då för att göra detta möjligt måste börja niga så måste muskulaturen bära, inte skelettet. Det är samma känsla som om vi niger djupt/kör benböj etc..
Det upplevs då som tyngre för hästen iom att de känner av belastningen i muskulaturen.
Men det är också den muskulaturen som vi måste nyttja för att undvika slitage och skadeproblematik i framdelen.

Terre a terre och levad är alltså väldigt styrkekrävande utöver att hästen också måste vara lösgjord och i balans för att utföra de här övningarna.
Man kan inte sitta kvar länge nog i levad om man inte har balans och styrka. Ju starkare man är desto lättare är det också att orka hålla sig balanserad i speciellt såna övningar.
Skulle du säga att levad eller terre a terre är mest ansträngande?
 
Kan ju tillägga att om vi inte påverkar dem lägger hästarna väldigt mycket mer vikt på framdelen, bla iom halsens placering och frambenens konstruktion.
Så att bara komma till jämvikt kräver en del muskelarbete. Att sen lägga ALL vikt på bakbenen kräver viss utbildningstid både rent tekniskt och för att få styrka nog.
All vikt som i levad?
 
Skulle du säga att levad eller terre a terre är mest ansträngande?

Oj, det vet jag faktiskt inte. Jag skulle gissa att levad är jobbigare iom att man ska sitta en längre stund. Och den levaden kan bli olika arbetsam beroende på hur djupt hästen sitter.
Sen om du rider länge i terre a terre så blir ju så klart det mer ansträngande än en levad.

Med all vikt menade jag som i levad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 686
Senast: Barbabelle
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 319
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp