Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det som hänt, iaf för mig, är att de plötsligt höjer premien "pga ökade veterinärvårdskostnader", rent allmänt alltså. Men jag har ju fler hundar försäkrade där och de har inte fått höjd premie, det är bara den 10-åriga hunden som knappt har nån försäkring längre som fått höjd premie. Det sa jag också senast till dem, att chockhöjer ni andra hundens försäkring med över 1000 spänn så byter jag bolag.

Men jag kan ju inte neka till att jag förstår att de ersätter höga belopp och det är ju gemene djurägare som får betala. Men en försäkring på 15000 i vetvård betalar jag inte 5000/år för.

När fler har testat att nyttja Optimal kanske jag vågar flytta försäkringarna dit.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det låter ju stört. Själv poängen med att betala dyra pengar för försäkring är ju att man ska kunna utnyttja den för att slippa dyra omkostnader..

Fast i grunden tycker jag det är skitbra! De som inte belastar försäkringen får lägre premie, de som belastar dem får högre premie. Dvs de sjuka djuren bör större del av kostnaden än de friska. Men det kräver ju beräkningssystemet är finjusterat nog och grundpremien på en vettig nivå
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det är ju bra tills hunden får allergi, klobrott, uvi och äter choklad under ett och samma år :p då rasslar det till!
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

KL.

Sist jag utnyttjade försäkringen (har tyvärr bytt till Agria) så krävde de en kopia på journalen för betala ut. Och de var inte nöjda så veterinären fick skriva ännu utförligare vad som gjorts.
Jag skulle ha direktreglering och satt över 3 timmar och väntade. Till sist sa de jag fick åka hem så fick jag en räkning tillskickat mig istället.

Jag tror försäkringsbolagen börjar kolla upp mer, eftersom många kliniker blir uppköpta av vinstdrivande bolag..
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Fast i grunden tycker jag det är skitbra! De som inte belastar försäkringen får lägre premie, de som belastar dem får högre premie. Dvs de sjuka djuren bör större del av kostnaden än de friska. Men det kräver ju beräkningssystemet är finjusterat nog och grundpremien på en vettig nivå

Att man får lägre premie när man inte belastar tycker jag är bra. Men jag tycker inte den ska höjas (mer än till grundnivå) när den används.
Som sagt, för mig fallerar lite syftet plus att det blir jäkligt osäkert och svårt att räkna på kostnaderna..
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Att man får lägre premie när man inte belastar tycker jag är bra. Men jag tycker inte den ska höjas (mer än till grundnivå) när den används.
Som sagt, för mig fallerar lite syftet plus att det blir jäkligt osäkert och svårt att räkna på kostnaderna..

Det är väl det jag har emot som de gör nu, att man inte riktigt vet hur och så det höjs. Men som det var innan, att det höjdes resp sänktes lika mycket, och med ett maxtak. Då visste man ju att försäkringen kunde bli XX% dyrare (eller billigare) som max. Nu kan jag bara svart på vitt se hur mycket billigare det kan bli (30%) och hur. Men åt andra hållet har jag ingen aning, och det är inte bra. Därför jag skrev det kräver ett finjusterat beräkningssätt. Men det tycker jag det var förr. Inget snack om vilken skada eller hur många utan ej skadefritt år - påslag 8% och max 24% påslag totalt (dvs om tre år i rad med uttag).

Men nu när beräkningssättet är "hemligt" (för djurägarna) och inte lika "enkelt" heller - så ja det gillar jag inte. Försäkringen var ju nu i år innan jag ändrade dubbelt så dyr mot när jag tecknade den. 100% påslag. En del av det är ju allmänna prisutvecklingen, men ändå
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Inga i mitt län. Förklarar varför jag inte märkt det alls. Men scary..
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Shit vad dyrt! O_o Jag har iofs rabatt hos If men betalar som mest 2300 kr/år för 50.000:- vet. vård och 13.000:- i liv. Betalar för fyra hundar ca. 700 kr i månaden, alla i If.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Oj! :eek:

Jag har mina hundar försäkrade hos Folksam. Dogo Canario tiken kostar 3088kr/år & Blandisen 1547kr/år. Har iofs 10% rabatt för att jag har hemförsäkring i samma bolag men ändå!

Då har jag livsförsäkring på 12.000 / 4000, Veterinärvård: 50.000, Medicin: 3000, Rehab: 3000.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Fast har If haft nån maxgräns tidigare? Alltså hur mycket dom max höjer med även om det är tre, fyra, fem, sex skador/år? För att det inte ska ramla iväg?
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Fast har If haft nån maxgräns tidigare? Alltså hur mycket dom max höjer med även om det är tre, fyra, fem, sex skador/år? För att det inte ska ramla iväg?

Japp, de har haft samma maxtak åt båda hållen. När jag tecknade den var det 8% per år, max 24% (dvs tre år). Samma tak för både bonus och påslag.
Så där kunde man ju räkna ut hur mycket dyrare den max kunde bli
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Gud vilken vinklad skitartikel, typiskt Expressen. Det sista citatet är ju verkligen hemsk läsning och jag hoppas att folk fattar att det inte stämmer för de flesta veterinärer.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Gud vilken vinklad skitartikel, typiskt Expressen. Det sista citatet är ju verkligen hemsk läsning och jag hoppas att folk fattar att det inte stämmer för de flesta veterinärer.

Tycker den säger mycket bra.

Sen om du inte tycker det sista stycket stämmer, det må så vara.
Men de gamla vet som varit med länge, håller med om hur det blivit sen klinikerna blivit uppköpta (då syftar jag inte på sista delen)

Det är rent ut sagt inte klokt hur det får gå till. Kanske inte alla veterinärer får veta hur det är, inte vet jag. Men jag har då fått höra hur det går till med tex akuttider osv, hur de gör för kunna ta ut otroliga summor av djurägarna..
Och bara för du kanske inte gör som sista stycket, så har jag fått bromsat ett par ggr och ifrågasatt...
Det ska op hit och dit för saker som inte behövs. Och det tycker jag är för de ska tjäna pengar.
När t om en del veterinärer vågar gå emot och säga som det är...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Fast ar inte det sista stycket helt naturligt? Att ju mer erfarenhet man har ju lattare blir det att stalla diagnos med mindre prover?
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag håller med. Man måste vara ganska påläst som djurägare om man ska få prisvärd vård hos de stora djursjukhusen! Jag har mina veterinärer som inte är uppköpta som jag besöker i första hand. Vi har en bra dialog och de ger mina hundar bra vård till ett humant pris. Vill de göra något extra som förklarar de varför, och så frågar de mig hur jag vill göra. En annan veterinär (uppköpt) som jag var kund hos innan ville ta blodprov á 1000 kr var tredje månad på en fullt frisk men gammal hund. Detta för att kolla vilken effekt den smärtstillande (dyraste märket, inga vanliga rimdyl här inte) hade på blodvärdena. Vi gjorde det tre gånger. Perfekta blodvärden varje gång. Det enda som inte var som det skulle var att veterinären var rädd för hunden… Min vanliga veterinär bara skakade på huvudet åt detta.

Men till de komplicerade sakerna så väljer jag ändå ett stort och dyrt djursjukhus. De har trots allt lockat till sig många experter och så har de den bästa utrustningen!
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

ArtIkeln du länkar till är ju skriven för att uppröra istället för att komma med saklig fakta. Stycket om hur mycket en vd tjänar är ju totalt irrelevant till exempel, det är väl inget nyhet att en vd i dagens samhälle tjänar orimligt med pengar oavsett bransch.

Dessutom är veterinärkåren en av de mest hängivna yrkeskårerna vi har i landet och få drivs av att tjäna pengar. Tvärtom då tjänar en veterinär relativt dåligt i jämförelse med läkare eller leg djursjukskötare. Vi jobbar inte provisionsbaserat och de flesta veterinärer sätter djurens välbefinnande i första hand.

Höjda veterinärkostnader beror inte bara på att en styrelse vill köpa fler lyxvillor, det beror mycket på att det numera krävs 3 års högskoleutbildning inkl legitimation för att få övervaka en narkos som djursjukskötare, de vill således också ha mer i lön än tidigare. Detta är alltså något som staten beslutat, inte något riskkapitalistbolag.

http://svf.se/sv/Tidningen/Ledare/ledare-1313/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·
Katthälsa Vet att jag funderat varje gång jag fått försäkringsbrevet men nu passar jag på att fråga: Varför är egentligen siames så dyra att...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 237
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp