Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

*kl*

Jag besökte en av de uppköpta klinikerna under luciahelgen. Hunden blev akut halt så jag valde att stanna på kliniken längs vägen. De skickade fakturan veckan efter och jag var lite fundersam på vad det kunde tänkas landa på. Döm om min förvåning när det inte alls blev särskilt dyrt trots att hunden undersöktes, sederades och röntgades. De ligger inte heller särskilt högt i pris på rutinundersökningar såsom HD/AD-röntgen.
Jag har även efteråt besökt ett djursjukhus (privat sådant) för operation, men därifrån har jag inte fått fakturan än.

Döm om min förvåning att jag på båda klinikerna jag besökt med så här kort varsel själva erbjudit sig att skicka en faktura. Jag trodde veterinärer helt slutat med det?
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jösses vad dyrt! :eek:

Jag har två riesenhanar, båda fullförsäkrade och 10 000 resp 14 000 i livvärde. Jag betalar mindre per helår för båda än vad du får hosta upp för din nya mindre försäkring. Visserligen med rabatt för att jag har fler försäkringar i samma bolag men ändå. Jag har Folksam och de förhålladevis få gångerna jag har behövt använda försäkringen har det aldrig varit några bekymmer eller ifrågasättande.

Jag kan förstå att riesen ligger bland riskraserna men jag skulle nog inte acceptera att behöva betala en sådan fantasisumma för en försäkring.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Fast man kan ju ändå fråga sig varför veterinärkostnaderna i Sverige är mer ä dubbelt så höga än i t ex Tyskland, Finland eller Norge. Många som bor i t ex Värmland nära norska gränsen väljer att ta hunden till norska sidan för att veterinären är billigare där. Att t ex kastrera en hund i Norge är mycket billigare än här i Sverige.

Att ta flera prog.prov samt inseminera tik kostade i finland 85 euro. Samma sak kostar i sverige närmare 5000 spänn.

Man kan ju undra varför. Jag vet vad jag tror -> det finns inga djurförsäkringar (eller iaf inte i samma utsträckning som här) i dessa länder.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag jämför en del priser på veterinärkostnader mellan Finland och Sverige och har noterat att det inte skiljer sig särskilt mycket i pris mellan klinikerna i Sverige och Finland. Priserna är så gott som likvärdiga på vaccinationer/hd-röntgen/kastrering då det är de priserna de oftast skriver ut på hemsidan.

Vad som däremot skiljer är att i Finland verkar det generellt finnas fler "egna" veterinärer, som driver eget. Min närmsta veterinär på finska sidan är exempelvis pinsamt billig! Katten kastrerade han för typ 250 kronor. En kompis hund sederades, syddes, väcktes, skickade med medicin för hela perioden för 450 kronor. Men så billiga behandlingar skulle man aldrig kunna få på större kliniker. De har lokalhyror, djursjukvårdare osv som också vill ha sin lön.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag jämför en del priser på veterinärkostnader mellan Finland och Sverige och har noterat att det inte skiljer sig särskilt mycket i pris mellan klinikerna i Sverige och Finland. Priserna är så gott som likvärdiga på vaccinationer/hd-röntgen/kastrering då det är de priserna de oftast skriver ut på hemsidan.

Vad som däremot skiljer är att i Finland verkar det generellt finnas fler "egna" veterinärer, som driver eget. Min närmsta veterinär på finska sidan är exempelvis pinsamt billig! Katten kastrerade han för typ 250 kronor. En kompis hund sederades, syddes, väcktes, skickade med medicin för hela perioden för 450 kronor. Men så billiga behandlingar skulle man aldrig kunna få på större kliniker. De har lokalhyror, djursjukvårdare osv som också vill ha sin lön.

Fast det du räknar upp (det mesta) går inte på försäkring. Där vet klinikerna att där kan de inte ta ut så höga priser, för då har inte djurägaren råd att komma.
Det är när det kommer till saker som ska gå på försäkringen som de höjer till hutlösa priser, för de vet att det tar försäkringen.
Är därför tex Agria har börjat ifrågasätta mer vad som görs med djuren..

De "egna" veterinärerna har oftast heller inte allt att tillgå, för kunna göra stora op tex. Det gör det "lilla" och kan hålla ner sina priser..
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Bra fråga, men använder jag räkna ut pris-tjänsterna på nätet ligger för min hund de flesta bolag på samma prisnivå som Agria. Så endera låg de högt innan, eller så har de med höjt? Men nästan alltid när man diskuterar försäkringar så intar ju Agria en särställning eftersom de har så många kunder - så svårt veta vad som är "just dem" och vad som bara är många reaktioner pga många kunder.

Men förutom IF som kraftigt avviker uppåt och Dina som ligger en tusenlapp lägre än de flesta andra,, så tycks prisbilden vara ganska enhetlig om jag jämför pris för min hund på olika sidor

Mina hundar (Amstaff) kostar ca +400kr st i Agria, Dina, IF bland annat för utom Folksam där de kostar 186 resp 210kr månaden. Så i alla bolag jag kollat kostar de dubbelt så mycket per år att försäkra än vad Folksam tar.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

ArtIkeln du länkar till är ju skriven för att uppröra istället för att komma med saklig fakta. Stycket om hur mycket en vd tjänar är ju totalt irrelevant till exempel, det är väl inget nyhet att en vd i dagens samhälle tjänar orimligt med pengar oavsett bransch.

Dessutom är veterinärkåren en av de mest hängivna yrkeskårerna vi har i landet och få drivs av att tjäna pengar. Tvärtom då tjänar en veterinär relativt dåligt i jämförelse med läkare eller leg djursjukskötare. Vi jobbar inte provisionsbaserat och de flesta veterinärer sätter djurens välbefinnande i första hand.

Höjda veterinärkostnader beror inte bara på att en styrelse vill köpa fler lyxvillor, det beror mycket på att det numera krävs 3 års högskoleutbildning inkl legitimation för att få övervaka en narkos som djursjukskötare, de vill således också ha mer i lön än tidigare. Detta är alltså något som staten beslutat, inte något riskkapitalistbolag.

http://svf.se/sv/Tidningen/Ledare/ledare-1313/


Håller inte med alls. Det säger sig självt att ett vinstdrivande företag vill tjäna pengar. Och de som äger bolagen vill också tjäna pengar. Och de pengarna får vi djurägare betala.
Fattar inte ens att du kan försvara detta.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag kan förstå att riesen ligger bland riskraserna men jag skulle nog inte acceptera att behöva betala en sådan fantasisumma för en försäkring.

Problemet är ju att alternativet "inte acceptera" inte riktigt finns - man blir så himla bunden till ursprungsbolaget när det gäller djurförsäkringar =/
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

*kl*

Döm om min förvåning att jag på båda klinikerna jag besökt med så här kort varsel själva erbjudit sig att skicka en faktura. Jag trodde veterinärer helt slutat med det?

Alla mina veterinärer fakturerar. Den ena är förvisso en vän, men hon fakturerar de allra flesta. Distriktarna fakturerar, iaf till mig, men jag har å andra sidan varit kunde läääänge. Och hästkliniken fakturerar också, fast det kan ta mellan 1-3 år...
De jouröppna brukar förvisso inte fakturera, men jag har faktura där också, utan att be om det.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?


"Min" klinik var med på listan. Nu vet jag inte när de köptes upp men jag har inte märkt någon skillnad. Tycker fortfarande det är samma kvalitativa vård för ungefär samma pris.
De brukar absolut inte vilja göra en massa extra grejer utan är tvärtom återhållsamma med dyra undersökningar om det inte finns befog.
Mitt försäkringsbolag har inte heller bråkat, utan det fungerar lite smärtfritt som tidigare.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

KL

Min ena klinik fanns med på listan och jag märkte det tyvärr när jag skulle göra en enkel patellakoll på min yngsta. På 1 år hade priset gått upp från 600 kr till 780 kr. Rätt saftig summa för att bara känna på knäna och fylla i ett papper tycker jag :(
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Ja, mina närmaste finns också med på listan och för ett par månader sedan upptäckte jag att poliklinikavgiften höjts med 160 kr sedan i vintras.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag har inte försvarar något utan bara förklarat att det inte är enbart en faktor som styr prissättning.

Expressen framställer oss veterinärer som pengahungriga människor som gör allt för att tjäna pengar, på djurens bekostnad.
Den enskilda veterinären har inget vinstkrav på sig och får inte mer i lön för att man tar fler prover på djuren.
Priserna hos veterinären styrs liksom inte enbart pga vad någon riskapitalist tycker. Har du ens läst länken jag postade?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

De brukar absolut inte vilja göra en massa extra grejer utan är tvärtom återhållsamma med dyra undersökningar om det inte finns befog.
Mitt försäkringsbolag har inte heller bråkat, utan det fungerar lite smärtfritt som tidigare.

De flesta veterinärer jobbar på det sättet, så även jag. Vi är mycket medvetna om hur mycket saker kostar och personligen gör jag aldrig några "onödiga" undersökningar om inte djurägaren vill detta. Däremot bör man självklart upplysa om andra möjligheter om dessa finns, så djurägaren har en chans att påverka efter sina egna förutsättningar.

Kl

Folk klagar så mycket på den dyra veterinärvården, men hur många har en aning om vad en rutin-OP inom humanvården kostar...
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Dessutom är veterinärkåren en av de mest hängivna yrkeskårerna vi har i landet och få drivs av att tjäna pengar. Tvärtom då tjänar en veterinär relativt dåligt i jämförelse med läkare eller leg djursjukskötare. Vi jobbar inte provisionsbaserat och de flesta veterinärer sätter djurens välbefinnande i första hand.

Höjda veterinärkostnader beror inte bara på att en styrelse vill köpa fler lyxvillor, det beror mycket på att det numera krävs 3 års högskoleutbildning inkl legitimation för att få övervaka en narkos som djursjukskötare, de vill således också ha mer i lön än tidigare. Detta är alltså något som staten beslutat, inte något riskkapitalistbolag.

De flesta som blir veterinärer blir det för att de älskar djur och djursjukvård, men de vill precis som alla andra tjäna pengar på sitt yrke.

Däremot att veterinärer tjänar dåligt i jämförelse med leg. djursjukskötare stämmer inte. Den lönen är väldigt dålig i jämförelse för vad för ansvar man har och tar.
Det är många som har svårt att få upp lönen trots leg, pga att det nu ska införas dispenser hit och dit för djurvårdarna. Detta för att det kommer bli/är en brist på leg. djursjukskötare.

Att det införs en legitimation ser jag inte som något dåligt, tvärtom. Att vara leg djursjukskötare är liknande med leg sjuksköterska och det är bra att få lite status på yrket.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Kl

Folk klagar så mycket på den dyra veterinärvården, men hur många har en aning om vad en rutin-OP inom humanvården kostar...

Jag fattar inte riktigt varför du drar in humanvården hela tiden..
Vi pratar djurförsäkringar :D
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Alla mina veterinärer fakturerar. Den ena är förvisso en vän, men hon fakturerar de allra flesta. Distriktarna fakturerar, iaf till mig, men jag har å andra sidan varit kunde läääänge. Och hästkliniken fakturerar också, fast det kan ta mellan 1-3 år...
De jouröppna brukar förvisso inte fakturera, men jag har faktura där också, utan att be om det.

Tycker det verkar vara så att dom som har stordjur fakturerar men inte smådjursklinikerna, fast det kan ju vara bara här ikring med som det är så.

/Camilla
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Håller inte med alls. Det säger sig självt att ett vinstdrivande företag vill tjäna pengar. Och de som äger bolagen vill också tjäna pengar. Och de pengarna får vi djurägare betala.
Fattar inte ens att du kan försvara detta.

Men alla kliniker måste väl alltid ha varit vinstdrivande bolag med ägare som vill tjäna pengar? Jag kan kan tänka mig att en del av bolagen har drivits av veterinärer som har brunnit för sitt yrke, varit nöjda med att kunna leva på det och inte har haft några direkta avkastningskrav och förstår att drift/priser förändras om riskkapitalister med helt andra avkastningskrav köper upp många kliniker, men det har ju inte med bolagsformen som sådan att göra.

Jag fattar delvis ditt argument att "de pengarna får vi djurägare betala", men det gäller ju i princip allt; mataffärerna är vinstdrivande och deras vinst betalas av kunderna, så även bensinmackarna, djuraffärerna, hantverkarna, optikerna, fastighetsägare, osv osv. Vad menar du att alternativet är? Att staten subventionerar djursjukvård? Att bolagen endast drivs av eldsjälar som inte bryr sig om pengar utan bara vill hjälpa djuren?

Missförstå mig inte, jag tycker också att det är problematiskt att (om? Jag är inte så insatt) djursjukvårdsmarknaden domineras av ett bolag/koncern som därmed kan styra priserna lite hur de vill, och jag har också hajat till när jag har fått försäkringsfakturorna eftersom de ökar med ganska mycket varje år, men argumentet i ovan citat haltar.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Men alla kliniker måste väl alltid ha varit vinstdrivande bolag med ägare som vill tjäna pengar? Jag kan kan tänka mig att en del av bolagen har drivits av veterinärer som har brunnit för sitt yrke, varit nöjda med att kunna leva på det och inte har haft några direkta avkastningskrav och förstår att drift/priser förändras om riskkapitalister med helt andra avkastningskrav köper upp många kliniker, men det har ju inte med bolagsformen som sådan att göra.

Jag fattar delvis ditt argument att "de pengarna får vi djurägare betala", men det gäller ju i princip allt; mataffärerna är vinstdrivande och deras vinst betalas av kunderna, så även bensinmackarna, djuraffärerna, hantverkarna, optikerna, fastighetsägare, osv osv. Vad menar du att alternativet är? Att staten subventionerar djursjukvård? Att bolagen endast drivs av eldsjälar som inte bryr sig om pengar utan bara vill hjälpa djuren?

Missförstå mig inte, jag tycker också att det är problematiskt att (om? Jag är inte så insatt) djursjukvårdsmarknaden domineras av ett bolag/koncern som därmed kan styra priserna lite hur de vill, och jag har också hajat till när jag har fått försäkringsfakturorna eftersom de ökar med ganska mycket varje år, men argumentet i ovan citat haltar.

Om tex en klinik har 10 anställda, så ska ska dessa ha sin lön, plus att kliniken ska gå med lite vinst. Mer behövs inte för att alla ska klara sig.

Medans dessa bolag som köper upp, både har direktörer, styrelser och andra ägare över sig som alla vill ha betalt och avkastning för sina pengar. Då är det plötsligt så många fler som ska ha ut pengar från denna kliniken. Och sysselsättningen kanske inte har ökat, utan då måste priserna höjas.
Det blir ju alltid så när det kommer in extra folk som inte jobbar i själva driften.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Om tex en klinik har 10 anställda, så ska ska dessa ha sin lön, plus att kliniken ska gå med lite vinst. Mer behövs inte för att alla ska klara sig.

Medans dessa bolag som köper upp, både har direktörer, styrelser och andra ägare över sig som alla vill ha betalt och avkastning för sina pengar. Då är det plötsligt så många fler som ska ha ut pengar från denna kliniken. Och sysselsättningen kanske inte har ökat, utan då måste priserna höjas.
Det blir ju alltid så när det kommer in extra folk som inte jobbar i själva driften.

Finns ju två sidor av myntet. Inte för att försvara uppköpen, men för att peka lite på problemet. För det krävs kompetenshöjning, ny utrustning och investeringar för att "hänga med i utvecklingen" så att säga. Och där kan det för kliniken med 10 anställda vara svårt att få ekonomin att täcka även sådant. Medan en större koncern har större möjlighet.

Så det är ju både för och nackdelar, och större betyder inte alltid nackdel. Se bara på när ATG ägde ATG-klinikerna. (Det är ju många av dem som köpts upp nu). Då höll ATG-klinikerna lägre priser under många år, eftersom de var sponsrade av just ATG.

Så det avgörande, och där det blir problem/kan bli problem när det är investmentbolag/rena riskkapitalbolag som äger, är hur intresserade storägaren är av utveckling kontra egen inkomst så att säga. Ofta går de ju hand i hand, men..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
913
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: Viva
·
Katthälsa Vet att jag funderat varje gång jag fått försäkringsbrevet men nu passar jag på att fråga: Varför är egentligen siames så dyra att...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 273
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp