Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Sparrisen123

Trådstartare
De senaste veckorna har jag spytt några gånger, ofrivilligt och plötsligt och utan något direkt illamående före. Jag har en del problem med mat, men det spelar ingen roll om jag är i en period av normalt ätande eller i en sämre period. De plötsliga spyorna kommer ändå :crazy: Och det verkar inte vara knutet till något speciellt livsmedel eller typ av livsmedel.
Jag vet att jag borde kontakta läkare och planen är väl att göra det, men jag vill gärna ha förslag innan på vad det kan vara. Magsjuka har jag inte haft på säkert 10-15 år, är det realistiskt att jag (och bara jag i hushållet) skulle få det flera gånger på kort tid då?
Annars magsår, magkatarr, njursten, problem med magmunnarna... Vad finns det mer? Bara så jag vet vad jag kan förvänta mig att läkaren misstänker, liksom.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Något som är väldigt lätt att utesluta själv är en graviditet. Precis som du beskriver var jag när jag var gravid första gången. Fattade inte att jag kunde vara gravid förrän jag var i vecka 15.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Men usch, sluta :crazy:
Fast alltså... Jag har bara haft eventuellt oskyddat sex en gång den senaste evigheten (dvs inom så lång tid att det skulle ha dykt upp en unge redan annars) och då tog jag dagen-efter-piller fast det egentligen inte ens var speciellt sannolikt att jag hade ägglossning då. Sedan har jag haft mens efter det. Är det ändå över huvud taget möjligt att jag kan vara gravid? :crazy:
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Har du haft sex så är det möjligt, spelar ingen roll vilket preventilmedel du använder. Dom är inte 100% tillförlitliga.

Köp ett test och kolla, så vet du säkert. Finns för typ 60 spänn på apoteket.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Men fast jag tog dagen-efter-piller då och sen har haft mens? Är det möjligt ändå?
Uugh hade ni inte kunnat säga att det låter som vilken magsjukdom/magåkomma som helst utom att det eventuellt möjligtvis skulle kunna vara graviditet. Känns som cancer hade varit bättre liksom :crazy: Fast jag bör naturligtvis inte ta ut något i förskott... Ska "bara" våga göra ett test...
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Ska jag gissa så tror jag inte du är gravid men jag kan ju inte veta. Så därför är det bättre att du testar dig.

Jag hade en mellanblödning en gång i början av min första graviditet och mådde illa i båda och det började tidigt. Slutade i vecka 12 med första och vecka 17 med andra :crazy:

När hade du sista mensen och har du haft det flera ggr sen sista sexet?

Det är säkert ingen fara men testa dig så slipper du gå runt och fungera :)
Jag testade själv för bara 2 månader sen för mensen var 2 dagar sen och jag är nojjig :p
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Jag försökte räkna lite och kom fram till att det är (tror jag) 15 veckor sedan det eventuellt oskyddade sexet. Då borde jag helt sannolikt ha märkt av något annat, och illamåendet/spyandet borde ha kommit tidigare va?
Jag har ingen aning om när jag hade mens senast, men jag har haft det mer än en gång iallafall.

Märks kanske att jag har absolut noll koll på graviditet och kvinnokroppens beteende :angel::o
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Med dina kriterier så hade jag testat mig.

#Vet inte när sista mensen var
#Minns inte exakt när sista sexet ägde rum
#Mår illa lite då och då

Tillräckligt för att vilja köra uteslutningsmetoden genom ett test.

Annars hade jag tänkt på för lite sömn?
Jag mår illa om jag sovit för lite. Kan komma när som helst och då måste jag oftast äta något för att få energi samt gå i slowmotion ett tag för annars blir det bara värre.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Men det är minst 13-14 veckor sedan sexet, det är jag helt säker på. Och mens har jag haft minst 2 gånger. Men det kanske ändå är möjligt... Eller? Är det på riktigt möjligt att man kan vara gravid och inte märka det efter flera månader?

För lite sömn är möjligt, men jag brukar inte reagera på det. Å andra sidan har jag nog inte så ofta haft en så lång period av för lite sömn som just nu.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

hur mår du psykiskt? Problem med ångest? Isåfall kan det vara ångest eller panikångest, jag spyr direkt då.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Jag har en del ångestproblem, men jag känner inte av någon ångest (eller iallafall inte mer än "normaldosen") när spyorna kommer. Och när jag har kraftigare ångestvågor så mår jag inte illa på så sätt.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Stress/ångest kan ofta ta sig fysiska uttryck innan man märker det psykiskt, det är inte nått sånt?
Själv har jag det senaste slagits med både känslor av att inte kunna andas och plötsligt illamående som jag vet är ångestrelaterat. Kroppen säger ifrån på märkliga sätt.
Även magkatarr tycker jag låter ganska sannolikt. Efter att du uteslutit graviditet förstås!

Edit: Såg att _Fia_ redan föreslagit detta.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Det är fullt möjligt även om det inte är så vanligt.

Jag vet en tjej, 16 år gammal som skulle skaffa p-piller på UM. När hon gick därifrån fick hon veta att hon var gravid i vecka 20.
Hon hade haft mens precis som vanligt och inte märkt något.
Hon behöll barnet.

Sparkar kan man känna tidigt men det är mer vanligt att man känner som mest efter vecka 20 när barnet blivit lite större. Själv har jag känt första gången i vecka 14. Väldigt tidigt men det berodde på att tösen praktiskt taget bodde på min urinblåsa hela graviditeten :crazy:

Så du behöver inte känna något fysiskt inne i dig heller än.

Men sluta nojja nu, ta ett test och få saken ur världen :)
Antingen är du det eller så är du inte.
Det är ju troligare att du inte är det med tanke på dagen efter pillret och att du haft mens. Det är som sagt ovanligt att inte få veta om graviditeten förrens senare.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

:eek:
Jag törs liksom inte ta något test för den eventuella (lilla?) risken att vara gravid :crazy: Men det är ju klart värre att inte veta, för visst är det väl till typ vecka 18 eller 20 eller nåt som man kan göra abort om det nu skulle vara så? Och med tanke på att sexet var för någonstans runt 13-16 veckor sedan så är det ju isåfall inte allt för lång tid kvar.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Ja, som sagt så har jag erfarenhet av ångest (och stress) och har aldrig reagerat på nåt liknande sätt av det tidigare.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Till vecka 18 och sedan behöver du ansöka om att få göra abort och till vilken vecka vet jag inte, aldrig behövt kolla upp det.

Jag vet hur det känns precis innan man tar testet. Vissa gånger har jag velat ha + och andra gånger har jag har superångest inför att se ett +, som sist när jag testade. Trodde jag var gravid för hade precis bytt preventilmedel men som tur var så var jag inte det. Ska inte ha fler barn.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Ah okej. Så ganska snart med andra ord, om det nu skulle vara så. Vilket jag inte tror, men jag vet ju inte om det beror på envist förnekande av möjligheten...
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Ah okej. Så ganska snart med andra ord, om det nu skulle vara så. Vilket jag inte tror, men jag vet ju inte om det beror på envist förnekande av möjligheten...

Det låter ju inte speciellt troligt men det är säkrast att utesluta det helt. Jag personligen tror det är något annat men jag hade själv testat för att vara 100% säker.
 
Sv: Vad är det som händer? (Sjukdomsfråga)

Ja, det är väl det :crazy:
Dessvärre för mig så har jag fått en saftig fortkörningsböter (för någon futtig km för fort :mad::banghead: ) så nu ligger jag på rejält minus redan inför kommande månad... Så inte ens 60 små kronor eller vad det kostar känns som att det finns över. Får försöka be en snäll vän eller något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag lite bollplank och nej gravid är jag inte :-) I söndags hade jag ont i hela huvudet. Brukar inte ha det så ofta utan har...
Svar
8
· Visningar
4 494
Senast: Karma
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 000
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 677
Senast: tuaphua
·
Relationer Min sambo sprang precis upp och spydde rejält, jag vet att han kan ha en relativt känslig mage till och från (samt haft problem med...
Svar
19
· Visningar
16 987
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp