Vad är det som spökar!?!

C

crazy

Min dator gör mej tokig snart!

Den blir alltid slö alternativt helt död... vid samma tidpunker på dygnet när man är på nätet trots adsl-bredband.

Förut så var det kl 18.00 och framåt...nu tycks det vara kl 21.00...det rör sej allt ifrån 1 till 3 timmar.Den kopplar ifrån och kan inte koppla upp ens till startsidan på Altavista.

Att det annars kan vara slött på vissa hemsidor...är ju en annan sak...min dator blir alltså från fullt fungerande till fullständigt dement vid vissa tidpunkter på dygnet.Men efteråt så är den så kallat "helt normal" igen.

Har Norton Antivirus sedan innan och har nu även skaffat "spyboot" och rensat rent...men va hjälpte det!?!

Datorn är relativt ny...en Dell(en utav de mest kraftfulla) köpt i höstas...program med windows XP.

Någon som har en aning vad det är frågan om???
 
Är det bara själva surfandet som blir segt, eller känns allt man gör på datorn segt?
Om det bara är internet som blir segt så är det nog inget större fel på din datorn iallafall. Det är antagligen så att det blir överbelastning på ert adsl-nät när många surfar och de flesta surfar ju på de tider som du angav.
En sak man kan göra är att kontakta supporten hos den leverantör som du har och berätta att ditt internet blir segt vid dom tiderna så får dom undersöka och se själv om det är överbelastat eller nått annat fel (har dock inte så stor koll på om de ens bryr sig, men de ska ju leverera en tjänst som fungerar dygnet runt)
 
Har skickat ett TCP-test till tele2...så får vi se om de kan hjälpa till.

Jag fick fram tillgänglig bandbredd
sändning:83.6%
mottagning 71.1%

Och vad är det?Bra eller dåligt?

Den tycks bli allt segare...förut var det mest vid vissa tidpunkter...nu tycker jag det kommer och går minst en gång i halvtimmen...jobbigt.
 
Testa att köra chkdisk och att defragmentera hårddiskarna.

(Den här datorn, högerklicka på hårddiskarna och kör felkontroll först och sen defragmentering)
 
Det kan vara fullt möjligt att det går segt vid vissa tidpunkter då din leverantör regelbundet måste göra backup på sin server och göra annat underhåll som kan slöa ner hastigheten.

En annan sak som slöar ner är all adware som smyger sig in på datorn. men den tar man lätt bort med adaware som hittas på http://www.lavasoftusa.com/swedish/support/download/
 
Hoppsan, läste visst inte inlägget ordentligt. :)
Trodde den segade hemma också.

Fast det skadar aldrig att defragmentera ändå. :o
 
Internets seghet stämmer med "surftopparna" som är just vid 18 och 21. Du kanske har oturen att det finns någon flaskhals i närheten av dig eller att leverantören har ställ sin lastbalansering lite fel som gör att det stannar av vid dessa tider då det blir mycket trafik.. AdAware rekommenderas. Det är bra.
 
Defregmanterar regelbundet med jämna mellanrum. ;)

När jag skickade TCP-testet sa de att siffrorna var okej och att jag skulle återkomma igen när det blev segt nästa gång...och köra testet just under den perioden när det är segt...hur nu det ska bli möjligt när den kopplar ner??...det lustiga är att nu har det inte varit segt sedan igår kväll...mysko...kommer nog snart igen. :crazy: :confused:

Har som sagt Norton Antivirus med "live update"...brandvägg med "Zone alarm"...samt "spyboot"."Zone alarm" tog jag ner igårkväll...så vet inte än om det är pga av den som det går bättre för tillfället....????? :confused:

Tackar för alla råden hittills! :bow: :bow: :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp