Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Pazuzu

Trådstartare
Jag upplevde fascination blandat med lite äckel över detta fynd jag gjorde i kattmaten igår, och jag känner att jag måste veta exakt vad det är.:D

Det är (eller var, för det slank ner fort) alltså ett ca 5 cm långt "rör" med en diameter på ca 1 cm och har ett avkapat hål efter ett anslutande rör. Det bör väl nästan vara någon sorts blodåder, men jag kan ju ha fel? Det var kycklingkött i förpackningen, men jag fattar att det är för stort för att komma från en kyckling. Vilket djur kan det komma från?

P3300003.jpg
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Japp, ser ut som en åder. Det stod väl inte vad för sorts kyckling det var, strutskyckling? :D
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Sjukt äcklig grej! Haha. Men katten uppskattade den eller? ;)
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Aorta från till exempel gris. Har hittat flera i vår mat och de är borta fort minsann! :D Vi kör mjau blötmat och där är det inte mer än 4% av det maten heter. Tror att det är samma för de flesta märken.
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Nja, det Mjau smakar, t ex kyckling, lax - är 4 procent. Resten är kött och köttbiprodukter. Och det behöver ju inte vara fel på varken kött eller biprodukter.

Så det där är aorta, jag har undrat när jag har sett det. Men katten äter det glatt. Han skulle ju äta aorta från bytesdjur också om han var utekatt.
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Precis vad jag menade, var lite otydlig. Maten heter ju kyckling när den smakar kyckling, tex. Hoppas inte det lät som att jag tycker det är dåligt på något sätt. Katter ska ha inälvor och dessutom är det bra att även biprodukter som köttätarna av oss människor helst avstår kommer till användning. Tycker mjau är super av många anledningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Det där är inte kyckling i alla fall :D

En grov blodåder från någon form av större däggdjur - får, gris, get, kossa...
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Ja, så tänker jag också. Dels ska katter ha det, dels är det ett bra sätt att ta vara på mer av djuret (hellre än i fryst lasagne;))
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Exakt! Blodådror vill väl de flesta känner inte hitta i maten.:D
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

*kl*

Blod och blodådror finns det hööööga halter av i färdigmat som är gjord på malet "kött".

Svensk lantbrukstjänst tar betalt med sådär 3-4 kr per kg när dom tar emot slaktavfall... Slaktavfallet är tung kostnadspost för livsmedelsföretagen, destruktion, transport m.m. kostar pengar så inget slängs i onödan.

Blodådror, mular, hjärtan, lungor, tunga - dessa delar kastas inte utan åker normalt i köttkvarnen och blir till människomat, vad tusan tror ni att billiga hamburgare och färdiglagade köttbullar görs av ? Inte tusan görs dom av ryggbiff och oxfilet i varje fall... för att inte tala in finmald korv som ofta innehåller även de malda benen.
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

*kl*

Blod och blodådror finns det hööööga halter av i färdigmat som är gjord på malet "kött".

Svensk lantbrukstjänst tar betalt med sådär 3-4 kr per kg när dom tar emot slaktavfall... Slaktavfallet är tung kostnadspost för livsmedelsföretagen, destruktion, transport m.m. kostar pengar så inget slängs i onödan.

Blodådror, mular, hjärtan, lungor, tunga - dessa delar kastas inte utan åker normalt i köttkvarnen och blir till människomat, vad tusan tror ni att billiga hamburgare och färdiglagade köttbullar görs av ? Inte tusan görs dom av ryggbiff och oxfilet i varje fall... för att inte tala in finmald korv som ofta innehåller även de malda benen.

Mindre häftigt! :p
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

Som jag misstänkte då, men kul att få det bekräftat.:) Anton (som är katten som smaskade i sig den) hoppas nog att det dyker upp flera sådana bitar i maten eftersom han uppenbarligen tyckte det var mumsmums!;)
 
Sv: Vad är detta? Blodåder? Fynd i kattmat

*kl*

Blod och blodådror finns det hööööga halter av i färdigmat som är gjord på malet "kött".

Svensk lantbrukstjänst tar betalt med sådär 3-4 kr per kg när dom tar emot slaktavfall... Slaktavfallet är tung kostnadspost för livsmedelsföretagen, destruktion, transport m.m. kostar pengar så inget slängs i onödan.

Blodådror, mular, hjärtan, lungor, tunga - dessa delar kastas inte utan åker normalt i köttkvarnen och blir till människomat, vad tusan tror ni att billiga hamburgare och färdiglagade köttbullar görs av ? Inte tusan görs dom av ryggbiff och oxfilet i varje fall... för att inte tala in finmald korv som ofta innehåller även de malda benen.

Det låter inget vidare, men är det tjänligt som föda och man inte ser det i maten samt att produkten är god bryr jag mig faktiskt inte det minsta.:p
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 695
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: Gooing
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 041
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp