Vad är detta för klöver?

Fibusen

Trådstartare
Skulle öppna upp lite mer i sommarhagen i dag, och möter en klunga av denna klöver. Har sökt på alsikeklöver men blir inte klok om det är det eller inte.

Vad tror ni?
FE8948DC-4C99-4E86-9DCE-28A74F8F4050.jpeg
 
Är det inte vanlig rödklöver?
Jahaa, alsikeklöver såg ju typ likadan ut!

Ja, dom gör ju det!:nailbiting: Därför jag är mycket osäker just nu... Tänker att det kanske finns flera här som verkligen sett alsikeklöver i verkligheten och kan avgöra om det är det eller inte...
 
Också alsike..
De liknar ju vitklöver men bladen sitter på blommans skaft..
 

Bifogade filer

  • IMG_20200730_182901.jpg
    IMG_20200730_182901.jpg
    292,6 KB · Visningar: 92
En till. Hoppas det blev klarare nu med skillnaden.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200730_182905.jpg
    IMG_20200730_182905.jpg
    289,7 KB · Visningar: 94
Vitklöver är väl mer bruna nertill, inte rosa som alsike 😊
I sak ja, men jag har några vitklöver här och var som går mot rosa. Och för det otränade ögat är dert kanske inte så lätt att se skillnad. Precis som de ovan var osäkra på om det var alsike.
Jag tycker det är en bra minnesregel om man blir osäker på mindre alsike och vitklöver att vitklöver aldrig har blad på blomstjälken. Men det är jag 😉.
 
Jag googlade och fick fram en massa olika bilder, samt att det stod att dom kunde ”skifta i rosa”, sen bilder på nästan helrosa, så kändes lite väl spännande att öppna upp till vit ponny där...:nailbiting:
Jättebra att du kollar upp ju.
Jag har (tyvärr) sett det så pass mycket nu att jag enkelt känner igen. Har inte så mycket i hagarna förvisso men brukar slita bort det som finns innan det fröar sig. Däremot står det i åkerkanterna i närheten.. Suck.
 
Skulle öppna upp lite mer i sommarhagen i dag, och möter en klunga av denna klöver. Har sökt på alsikeklöver men blir inte klok om det är det eller inte.

Vad tror ni?Visa bifogad fil 54916
Jag tycker att det ser ut som skogsklöver. Jag fick också halvt panik när jag upptäckte det i min sommarhage men efter konsultation med en riktigt duktig växtexpert som såg det på plats fick jag veta att det är skogsklöver.
 
Jag googlade och fick fram en massa olika bilder, samt att det stod att dom kunde ”skifta i rosa”, sen bilder på nästan helrosa, så kändes lite väl spännande att öppna upp till vit ponny där...:nailbiting:
Jag förstår att du blev förvirrad av resultatet. Det är många som lägger ut bilder på Rödklöver och Skogsklöver med påståendet att det är Alsikeklöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 205
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp