Vad är detta för typ av sadel??

A

asmodeus

Hittade den på vinden. Kan det var någon äldre variant av galoppsadel tro? Den är väldigt lätt och på satt stigläder och aluminium stigbyglar. Någon som sett något liknande som kan berätta för mig vad den använts till?
Bilder:
sadel1.jpg

sadel2.jpg

sadel3.jpg

sadel4.jpg
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Antagligen en kapockstoppad (tror jag det hette?) hoppsadel. Har sett några i sadelböcker och jag har för mig att de var från 60-talet eller ännu äldre. Annars är det nog en äldre galoppsadel, men jag tycker den ser lite för klumpig ut för det...
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Jag skulle tippa på att det är en gammal galoppsadel.. Ser så ut.. Men jag akn ju ha fel! :D

men va tufft och hitta sånnt där på vinden :) finns de mer roliga grejer där eller?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

har ingen aning men den så jäkligt platt och bra ut i bak för polarens ponny som slänger upp arslet ½ meter högre än framdelen vid hoppning..
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Haha, jaa flatseat är det definitivt! Den kan bli till salu ;)
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Nej, tyvärr. Inte i hästartiklar iaf. Undrar om den här kan bli en raritet med tiden. Den är i ganska hyfsat skick.
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Aha.. Kapockstoppad? har jag aldrig hört talas om. Dessutom så är den ju ljusbrun. Hade för mig att galoppsadlar alltid var svarta. Jaa, jag har ingen riktig aning än.
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Nej gud nej. Vi hittade den idag när vi städade ur på vinden!!
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

hel grymmt. Jag önskar att vi hade lika spännande vind som ni :)
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Annars är det nog en äldre galoppsadel, men jag tycker den ser lite för klumpig ut för det...

Men har man inte lite tyngre träningssadlar? Kanske det är en sån?
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Tycker också att det ser ut som en gammal träningssadel för galopp. Har sett en liknande (också ljusbrun) och det var en sån i alla fall.
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

"Sadlar" av Kicki Näslund
står beskrivet bra där, har däremot inte boken hemma nu... men det ser ut som en sån om jag kommer ihåg rätt...
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Haha, jaa, jag måste iaf lägga på den och spänna fast den bara för att ta ett till foto. Misstänker att den ligger rätt illa på ett mkt kraftigt halvblod dock :-)
Tror jag ångrat mig ang. att sälja den. Den får nog bli en del av min sadelsamling tror jag. Det kanske blir en riktig raritet så småningom..
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Jag ar helt saker pa att det ar en galoppsadel, for hoppracing. Galoppsadlar ar inte alls alltid svarta, utan denna ar helt klart en galoppsadel for traning och hoppning.
Hur mycket vager den?? Kan det vara en point-to-point sadel??
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Hej! Näe, jag kom på det också att det var väl inte vanligt att de färgade lädret på den tiden då denna sadel är tillverkad. Jag har inte vägt den, men jag skulle tippa på att den väger ca 1,5 kg totalt. Point to point?
 
Sv: Vad är detta för typ av sadel??

Jag kan känna lukten av den när jag ser bilderna :D
Kan tänka att den luktar typ museeum? (Som det luktar inne på sådana ställen, bland gamla grejer).
Brukar lukta så av gamla lädergrejer ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
Senast: MiniLi
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Min stora ryktlåda börjar sjunga på sista versen och jag försöker hitta en ny i samma storlek. Uppskattar den till 55-60 cm lång...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Valle
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp