Vad är detta för växt?

Asko

Trådstartare
Frågar av ren nyfikenhet då jag tyckte att den var fin som blommade på bar kvist i form av buskar.
20210511_151202.jpg
 
En till fråga - jag såg ett träd fullt blommande som jag tolkade som ett äppelträd, men när jag senare gick förbi några träd som jag vet är äppelträd så var de bara, bara ett par första blad. Har äppelträden redan blommat? Eller är det första trädet jag såg en tidig sort?
Jag kände en släng av doft när jag gick nära det första trädet så jag luktade lite närmare utifall det var något annat men det doftade inget särskilt.
 
Ingen äppelblomning ännu i Nordvästskåne (i alla fall inte hos mig), det är bara bigarråer och körsbär som är fullt utslagna här och päronträden långsamt på gång. Äppelblomningen anas bara mycket mycket svagt som knoppar ännu, allt är mer än en vecka senare än i fjol.
 
En till fråga - jag såg ett träd fullt blommande som jag tolkade som ett äppelträd, men när jag senare gick förbi några träd som jag vet är äppelträd så var de bara, bara ett par första blad. Har äppelträden redan blommat? Eller är det första trädet jag såg en tidig sort?
Jag kände en släng av doft när jag gick nära det första trädet så jag luktade lite närmare utifall det var något annat men det doftade inget särskilt.
Jag gissar på körsbär eller plommon.
 
En till fråga - jag såg ett träd fullt blommande som jag tolkade som ett äppelträd, men när jag senare gick förbi några träd som jag vet är äppelträd så var de bara, bara ett par första blad. Har äppelträden redan blommat? Eller är det första trädet jag såg en tidig sort?
Jag kände en släng av doft när jag gick nära det första trädet så jag luktade lite närmare utifall det var något annat men det doftade inget särskilt.
Det kan inte vara hägg då?
 
En till fråga - jag såg ett träd fullt blommande som jag tolkade som ett äppelträd, men när jag senare gick förbi några träd som jag vet är äppelträd så var de bara, bara ett par första blad. Har äppelträden redan blommat? Eller är det första trädet jag såg en tidig sort?
Jag kände en släng av doft när jag gick nära det första trädet så jag luktade lite närmare utifall det var något annat men det doftade inget särskilt.
Magnolia? 🙂
 
Det kan inte vara hägg då?
Hm, jag tyckte att jag tittade noga för att se till att det inte var en syrén och häggen verkar ju ha sina blommor i såna där klasar. Dessa verkade snarare sitta mera direkt på grenarna, som äppelblomster.
Men det var mycket blommor så jag kan ju förstås ha missat något.
 
En till fråga - jag såg ett träd fullt blommande som jag tolkade som ett äppelträd, men när jag senare gick förbi några träd som jag vet är äppelträd så var de bara, bara ett par första blad. Har äppelträden redan blommat? Eller är det första trädet jag såg en tidig sort?
Jag kände en släng av doft när jag gick nära det första trädet så jag luktade lite närmare utifall det var något annat men det doftade inget särskilt.

Eftersom vi typ är "grannar" - nej, äppelträden har ännu inte blommat här. :) Vårt päronträd brukar blomma tidigare än äppelträden och än dröjer det lite till innan päronet slår ut. Däremot har körsbären varit igång en del, och slån.
 
Här blommar också körsbärsträden, och mina bärbuskar blommar. Det är lite oroande att det inte är särskilt mycket aktivitet från pollinatörer. Jag har sett enstaka humlor och ett bi hittills.
 
Mycket av pollineringen görs av olika flugor. Här har både fjäril och humlor vaknat ordentligt. Men det är mest drottningarna som är igång nu.
 
Här (östra Skåne) blommar päronträden för fullt medan äppelträden bara precis är på gång att slå ut.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 476
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Har köpt flera olika typer av snittblommor som alla har torkat ihop snabbare än önskvärt. Har följt alla råd, ren vas, snittat blommor...
Svar
2
· Visningar
649
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 946
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp