Vad är detta?

Tagliabue

Trådstartare
Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har inte fått den såld och valde därmed att börja ta med kusen på släp igen (körs inte hemma över huvud taget) istället för att rida sönder honom med en illa tillpassad sadel.

Problemet är att min häst är normalt sett travsäker, han har däremot under halva sommaren och hösten felat bort väldigt många lopp av till synes ingen anledning. Han var till vet. i mitten på oktober och blev åtgärdad i vf knä (1 grad) och vb kota (2 grader), fick även en påminnelse av vet att hålla efter hb kota då han markerade där men värmde ur på några steg och var ngt stelare i den kotan att böja än de övriga. Var första gången jag var till denna vet. då jag lessnat på de andra jag varit till med hästen som bara stirrat sig blind på gammalt som inte hjälper (alltså gamla ledproblem som inte hjälper oss i rätt riktning). Hur som helst, nöjda åkte vi hem igen, åb 2 veckor senare och han har svarat fantastiskt bra på behandlingen och vi behövde inte göra något ny behandling utan kunde åka hem och börja köra igång försiktigt igen.

Sedan dess har han gjort 3 starter, första gången blev han 3a i B-lopp på en OK tid, lite strul i loppet och en häst som man inte kunde rycka huvan på då han var lite på tårna och M ville inte riskera att hästen skulle fela.

Andra loppet gick han på samma balans som i B loppet dvs flapp fram och 15x6 bak och brodd runt om, travet stämde inte alls denna gång, M fick mest bara åka med och hålla honom i trav, en mkt spänd och obalanserad häst som ändå blev 3:a med huvan kvar.

Efter detta var massören ut på hästen och jag fick en rejäl funderare och en klump i magen, han hade aldrig sett hästen i så dåligt muskulärt skick någon gång. Denna häst har aldrig varit elak när massören varit ut på honom, men det var han både en och fler gånger.

I måndags var vi iväg med hästen och en till häst från stallet och startade i Umeå. Det var lärlingslopp och bilstart, ska säga att kusen har felat alla gånger förutom 1 bakom bilen, så allf okus var på att komma iväg från start och sedan får man se vad som händer i loppet. Då går hästen iväg felfritt bakom bilen och hittar ner i 2:a utvändigt, de gick fruktansvärt långsamt i loppet överlag och jag tänkte då att fan .. det här kan ju gå vägen! Men från ingenstans i utkanten va sista sväng så rullar han över i galopp, vad hände? Frågade kusken om han slog ihop och hon svarade att han gjorde de.

Märkte inget annorlunda på hästen efter loppet. Dagen efter var han tjock i båda bakbenen, värst var hb. La BoT över natten, på kvällen när jag tog in honom dagen efter hade han gått utan bandage i hagen under dagen men var fortfarande tjock i benet dock bara hb. Svullnaden satt fortfarande i till och med fredag på eftermiddagen, då hade den gått ner från halva benet och ner till kotan och endast på insidan. Han hade rejäl puls och ökad värme i benet med.

Hästen har inte varit halt i skritt under denna tid, trav har jag inte haft någon möjlgihet att kolla, men han är inte lika rörlig i hagen som han brukar vara och verkar lite låg. Tid är bokad hos vet. för att lysa gaffelbandet nästa vecka, men nu knns det inte aktuellt att ev. vara gaffelband, då han nu är fin i benet och inte längre varm.

En bekant till mig nämnde griffelbensfraktur, en annan har nämnt en vanlig hederlig vrickning. Hästen gör inget fram till vet. besöket men jag sitter och funderar på vad i hvete det kan vara som hänt/händer i benet.

Massören var ut 2 dagar efter starten och gick igenom honom och han hade tagit rejält stryk av starten muskulört, riktigt öm och spänd hela kroppen. Han trodde inte på gaffelband, däremot har hästen något slags problem i hb som han inte kan sätta fingret på vad det är.
 
Sv: Vad är detta?

Det låter som om det är dags att backa bandet lite? Åtgärda, och "börja om " med grundträningen, avvakta startande då farten sliter, särskilt om musklerna inte är i skick?

Du skriver att han inte tränas mellan starterna för vagn, och att sadeln ställt till det. En häst som måste kompensera bort tryck så gått den kan, rör sig felaktigt och då blir så småningom belastningen fel, och musklerna bygger om sig. En annan orsak till muskel och ledproblem, kan ju vara utfodring, om något saknas?

En annan sak jag tänkte på är vad massören sa. Att åtgärda en häst som inte är fräsch muskulärt tar lång tid,och att starta sliter rejält om hästen inte är i tillräckligt skick, belastar fel och drar på sig hälta?

Vi köpte ett sto "som var startklar" som det visade sig hade muskulära besvär, och henne fick vi bygga om helt..... tog närmare 1 1/2 år. Hon blev rapporterad för oren trav i tre starter i rad (innan vi insåg problemet) men vet hittade ingenting alls...

Jag tog då ut henne på ridbanan och longerade henne i bägge varv. Eller försökte... Hon kunde inte gå på böjt spår alls. Tog ut henne på ängen istället på större yta och började där. Hon var oerhört oliksidig och det visade sig senare när equiterapeuten kom, att hon hade muskelsammanväxtningar på ena sidan om korset.
Mao hade hon varit med om en skada innan, som ingen sett, men forsatte tränas och byggde på problemen. Kanske gått omkull i hagen? Hon reagerade ju också negativt på stärkelse, så det hela blev en ond karusell.

Men det krävdes otroligt mkt arbete att få henne rentravande igen, mjuk och smidig. Varierande jobb från marken i lina och tömmar, och under sadel, men också många långa skritt pass med vagn, innan hon började jogga igen och senare gå snabbjobb. (Tyvärr kom hon aldrig till start igen, pga virus i luftvägarna som drabbade henne precis innan målet för kval, men det var en lärorik tid trots allt. )
 
Sv: Vad är detta?

Jag har inga teorier avseende hältor och annat men undrar om din häst startat på vinterbana tidigare den här säsongen? Första starten på långa/vassa isbrodd ger ofta kraftig mjölksyra, dvs hästen springer sig ordentligt trött i musklerna. Det kan vara orsak till att han var så öm efter loppet.
 
Sv: Vad är detta?

Nej det var första gången han startade på riktigt isbana så att säga, så det har nog säkert något att göra med saken. Han är kollad hos veterinär efter starten iaf utan anmärkning på något och han har inte någon varning på gaffelband eller annat. Han ser mkt bättre ut i benet nu.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp