Vad är detta?

prinsonemmy

Trådstartare
Nyligen upptäckte jag denna "bula" på min häst, nedanför knät på frambenet. När jag trycker på den reagerar hon inte, och den är heller inte varm. Det känns mest som det har växt ut extra ben där, då den är jättehård. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara?`Borde jag oroa mig/ringa veterinär eller liknande?
Jättetacksam för svar!!
 
Sv: Vad är detta?

Ser inte bilden men det låter som ett överben. Om du behöver oro dig lite eller inte beror lite på var det sitter och varför det har kommit. Men de flesta är ofarliga.
Över kan uppkomma av slag men också av överbelastning. Det är de sista som kan behöva lite omvårdnad och att hästen får vila. Om det har kommit av ett trauma (slag) så brukar det vara helt ofarligt men kan ställa till det ibland om det sitter ivägen.
 
Sv: Vad är detta?

Visade bilden på en annan sida och enligt de flesta skulle det vara överben. Det sitter under knät, ganska precis, på sidan.
jag har ingen aning om varför det kommit, hon rid max varannan dag (ofta mer sällan ändå) i skritt och trav, men tränar ju en del från marken.
Kommer det aldrig bli farligt? Vad finns det att göra nu? kommer det försvinna någon gång?
 
Sv: Vad är detta?

Har hon alltid haft bulan eller har den kommit nyss? Går hon med andra hästar som kan ha råkat sparka henne eller om hon kan ha slagit i benet i en sten eller liknande?

Min häst har ett överben på insidan av frambenet under karpus, inte precis under utan kanske 5 cm. Det ända jag gör är att ha benskydd när jag rider så hon inte slår på det då det tydligen kan bli aktivt igen.
Detta överbenet uppkom p.g.a. antingen att hon sparkat sig själv eller att hag-kompisen sparkat henne.
Sen kan det vara som Masse säger p.g.a. överbelasting. Det har en häst på min skola i båda fram (tror jag) och han får inte belasta sina ben som vid ridning/körning. Han är dock pensionär så det är inget som hindrar honom särskilt mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
560
Senast: Takire
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp