Vad är detta?

Jag tror att släde kommer sig av att man drar den efter sig för att sedan tippa på annan plats många gånger när man skottar.
 
Haha! Vad roligt. Jag vet ju också exakt vad det är, men inte vad det heter. Har nog inte använt en sån själv sen jag var barn, men bl a pappa och morbror använder ju varje vinter... Jag tror jag säger skovel! Eller snö-skovel. Ja, det är nog de ord vi använder.
Bor i Dalarna.
 
SAOB:
SNÖSKOPA. snöröjningsredskap i form av en (vippbar) skopa (samtidigt tjänande ss. snöskrapa) som fylls gm att redskapet skjutes fram genom snön; dels om lättare handredskap, dels om tyngre redskap avsett att kopplas till truck o. d. UNT 1940, nr 4, s. 8 (i annons; om handredskap). Köpkraftkatal. 1978, s. 40 (att kopplas till truck).
 
SAOB:
SNÖSKOPA. snöröjningsredskap i form av en (vippbar) skopa (samtidigt tjänande ss. snöskrapa) som fylls gm att redskapet skjutes fram genom snön; dels om lättare handredskap, dels om tyngre redskap avsett att kopplas till truck o. d. UNT 1940, nr 4, s. 8 (i annons; om handredskap). Köpkraftkatal. 1978, s. 40 (att kopplas till truck).

Som barn med mycket fantasi kallade jag dem för snöskopa då man gärna låtsades att man körde traktor när man styrde den framför sig. Sedan har det under uppväxten omvandlats till snöstyra. :)
 
Den var bra. Skuffa är ju precis det man gör med snön när man använder den.
Jag tror att släde kommer sig av att man drar den efter sig för att sedan tippa på annan plats många gånger när man skottar.
Snön kasar av, man sparkar hälarna i den, handtaget blir helt meckigt placerat och på fel höjd. Det går inte att dra den bakom sig på något vettigt sätt i transportsyfte.
 
Inser som ett par andra här att jag nog inte har något namn på den där. Snösläde känns ju fel då släde för mig är något man drar efter sig, den där puttar, iaf jag, framför mig.

Jag säger nog "En sån där stor, bred som man skottar snö och välter ur". :angel:
 
men... en räv är ju såhär
1606564084033.png

-älskar min. Perfekt till tunga och stora saker. För sånt där skottkärran är värdelös.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp