Vad är detta?

Snöplog har jag benämnt den de få gånger jag pratat om en sådan. Som skåning är det ju inte så värst ofta i ens liv man behöver sådana mackapärer....

Nä, nu vill den här skåningen protestera! DETTA är en snöplog

snöplog.jpg
 
Jag vet inte vad jag kallar den. Vi hade en sån hemma när jag var liten men jag minns inte vad vi sa. Tror att pappa bara sa "jag ska ut och skotta" när han skulle använda den.

Skulle jag bli tvungen att omnämna den med något skulle det kanske bli "en sån där stor snöskyffel".
 
Måste också tillägga: Kommer det en traktor farande med en snöplog på har jag sagt "Nu kommer plogaren!" eller "Nu kommer traktorn och plogar". Grannen hade, när jag bodde på landet i Skåne, en blå traktor som han hade till allt året om, på vintern plogade han lite, så då var det "nu kommer grannen med sin traktor och plogar åt oss". :angel:
 
När jag var barn (och vi inte hade någon skopa till traktorn) sa vi snöskopa. Med snöskopa (och jordskopa) i traktorstorlek övergick vi till snöskuffa.
 
Snöskoffa kallades den i min familj.
Inte särskilt välanvänd på mina breddgrader. Men det var så kul att sitta i den när pappa snurrade runt oss i snön på den :)
 
Skovel eller kava tror jag - fast oftast hade den nog inte något namn. Bara typ "jag vill ha den stora". 😅 Ordet 'skyffel' eller ens 'snö' blev överflödigt i situationen.
Absolut inte släde dock, en släde drar man efter sig och de där prylarna ska man knuffa framför sig.
 
Visa bifogad fil 60655

Ja vad kallar ni den? Inspirerad av tråden "saker ni inte fattade" kom jag att tänka på detta.

I mitt jobb sitter jag periodvis och tar emot ordrar från privatpersoner om saker från sitt hushåll de vill slänga och just den här prylen får heta väldigt många olika saker av oklar anledning, vet folk inte vad det heter så de bara hittar på? Jag vet iaf inte vad den heter längre :D

Bjuder här på ett axplock av olika namn på det här kära barnet, vilken använder ni?

Storskyffel
Bredskyffel
Släpskyffel
Snöraka
Snösläda
Snösläde
Snödraga
Snösläp
Snöhark
Bredhark
Bredskott

:confused::confused::confused:
Snösläde
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp