Vad är detta?

Exile

Trådstartare
6301683A.jpg


Ja vad kallar ni den? Inspirerad av tråden "saker ni inte fattade" kom jag att tänka på detta.

I mitt jobb sitter jag periodvis och tar emot ordrar från privatpersoner om saker från sitt hushåll de vill slänga och just den här prylen får heta väldigt många olika saker av oklar anledning, vet folk inte vad det heter så de bara hittar på? Jag vet iaf inte vad den heter längre :D

Bjuder här på ett axplock av olika namn på det här kära barnet, vilken använder ni?

Storskyffel
Bredskyffel
Släpskyffel
Snöraka
Snösläda
Snösläde
Snödraga
Snösläp
Snöhark
Bredhark
Bredskott

:confused::confused::confused:
 
Snöbjörn.

vet folk inte vad det heter så de bara hittar på?
Det är så det fungerar när inget styr genom att dominera tillräckligt för att skapa en riksnorm. Stockholmare är en för svag grupp inom kretsen "folk som skottar snö i större mängd". Vanligt att lokala namn är livskraftiga på just vardagsföremål som man sällan pratar om i större nationella sammanhang.

Jag uppfattar snösläde som dominerande för det är vad butikerna skriver på sina skyltar. Ett ord som många förstår även om det inte är det som de själva använder. De större kedjorna måste ha någon enhetlig produktbenämning i sina system. Så skulle tro det är var deras administratörer sitter som ligger bakom det?

https://nsd.se/nyheter/snorav-eller-snobjorn-sa-heter-skottningsprylen-nm4787170.aspx
(Men han har fel djuren. Det finns lång tradition av att namnge redskap som ska klara tunga jobb för björn och de som kvickar på transporter för räv. Analogi utifrån egenskaper man tänker sig att de har.)
 
En raka är en form av kratta. En snöraka är en platt "kratta" som man drar på hustak osv för att få bort snö
Förmodligen utifrån att man skjuter snön framför sig. (till skillnad från att lyfta den som med skyffeln) Finns det något bättre ord för den rörelsen? Så raka = redskap att raka med.

Släde är egentligen mer ologiskt. Två kärnegenskaper är medar och att fungera som släpfordon. Jämför man med pulka blir åtminstone det ena mer rimligt. Men fortfarande i påtaglig motsättning till skjut-funktionen.

Skyffel borde vara förbjudet. Den ska man kunna lyfta snön med. Centralt i all snöskottning att skilja på när man är tvungen att använda lyftande metoder och när annat är användbart.

Skott var innovativt som substantiv för pryl man använder vid skottning.
 
Visa bifogad fil 60655

Ja vad kallar ni den? Inspirerad av tråden "saker ni inte fattade" kom jag att tänka på detta.

I mitt jobb sitter jag periodvis och tar emot ordrar från privatpersoner om saker från sitt hushåll de vill slänga och just den här prylen får heta väldigt många olika saker av oklar anledning, vet folk inte vad det heter så de bara hittar på? Jag vet iaf inte vad den heter längre :D

Bjuder här på ett axplock av olika namn på det här kära barnet, vilken använder ni?

Storskyffel
Bredskyffel
Släpskyffel
Snöraka
Snösläda
Snösläde
Snödraga
Snösläp
Snöhark
Bredhark
Bredskott

:confused::confused::confused:

En snöraka har jag för mig att vi kallat den!
 
Om man tittar på t.ex. Jem & Fix och Byggmax så verkar prylen ju heta snösläde. Trots att vi har haft en sådan i många år, kan jag med säkerhet säga att jag ALDRIG har kallat den för det. Hade ingen aning om det namnet faktiskt. Vad jag tycker att den ska heta? Ingen aning... :confused:
 
Finns en hemma hos pappa som har funnits sen jag var liten. Jag har faktiskt aldrig hört något namn på den. Har aldrig tänkt på det när jag har sett dom affärer heller.
 
Jag skulle säga snöskovel eller nog hellre snöskopa. Skyffel är nära skovel men en mindre sådan.

Skopa större än skovel som är större än en skyffel.

Fast sen finns det ju små skopor också när jag tänker efter, inte helt enhetliga begrepp här.
 
Visa bifogad fil 60655

Ja vad kallar ni den? Inspirerad av tråden "saker ni inte fattade" kom jag att tänka på detta.

I mitt jobb sitter jag periodvis och tar emot ordrar från privatpersoner om saker från sitt hushåll de vill slänga och just den här prylen får heta väldigt många olika saker av oklar anledning, vet folk inte vad det heter så de bara hittar på? Jag vet iaf inte vad den heter längre :D

Bjuder här på ett axplock av olika namn på det här kära barnet, vilken använder ni?

Storskyffel
Bredskyffel
Släpskyffel
Snöraka
Snösläda
Snösläde
Snödraga
Snösläp
Snöhark
Bredhark
Bredskott

:confused::confused::confused:

Snöstyra kallas de häromkring. :D

Fick just lära mig att de även kan kallas snöräv och snöbjörn. Har inte läst tråden än så de kanske finns med.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp