Vad är detta?

P

Plingplong

Min häst tycks ha väldigt ont i bogarna! Idag när jag skulle borsta honom över bogarna blev han väldigt besvärad.
Vi håller på att sätta igång honom så att jag tror inte att det kan ha med ridning att göra.
Hade en equiatriker ute igår (pga att han inte kändes riktigt OK) som trodde att han hade problem med tarmar och njurar, men kan det vara detta som påverkar bogarna?? :confused:
Jag vet ju vad planerar att göra: avvakta och lyssna på equiatrikerns råd, men om det inte bättre tillkallar jag veterinär! Jag undrar mer om någon vet vad det kan vara?

Det sitter väl inget speciellt där (tänker på inre organ) som kan vara stört?
 
Tänkbar orsak...

Nu har jag och min icke-hästintressade sambo kommit fram till en teori! Det måste nästan vara så att han har spänt sig?
Vi har suttit och spånat väldigt länge och uteslutit sak efter sak, detta är inte heller solklart, men det bästa vi kommit fram till.
Vad tror ni?
 
Re: Tänkbar orsak...

Att man konsulterar en vetrinär innan man börjar anlita equiterapeuter mm. Men det är min åsikt...
 
Re: Tänkbar orsak...

De har jag alltid gjort! Varit på hältutredning, "det är ju ingen skönspringare direkt, men sån är han" och så sprutade dom lite.(det ör felra vetrinärer som spanat på honom)
Sen kom en hästfysioterapeft ut, och sa, "så han går, synd på en häst med så fin gång, nu ska vi åtgärda" och nu har jag häst med bra gång bak(tagit 4veckor), håller på att rätar ut frambenen just nu. Gallorna har börjat försvinna, galoppen blivit underbar, hästen blivit piggare.

Mitt förtroende för vetrinärer sjönk något inom vissa saker områden....
 
Veterinär

Jo visst! Men sist jag hade vet. ute för liknande så fick jag smärtstillande och vänta...
Han är inte speciellt dålig och som jag skrev skall jag göra det som vet. ändå skulle säga: Vänta och höra av mig om det inte blir bättre. (Det är trots allt första gången som han reagerar) Ville kolla med equiatrikern ändå, lite för skojs skull, hon har hjälpt andra hästar att bli bra! Men om det håller i sig så kontaktar jag vet. var så säker!
 
Re: Tänkbar orsak...

Håller med dig,, vi har en häst i stallet som inte har varigt riktigt bra,, vi åkte in med henne till kliniken,, där de enbart stirade sig bling på hennes ben,, de böjde henne och hon haltade,, men vem skulle inte göra det om någon kom och knöglade ihopp ens ben. och så fick hon sprutor. och sen efter mycket tjat så drog veterinären handen över ryggen och sen så rönkade dom hennes rygg, inge fel på bennen. I alla fall så tror vi att allt sitter i ryggen, för att hon är spänd och "svullen" vid magen, borstar mamn henne på magen blir hon arg, och hon är stenhåd över korset,, och hästen hade ett kors som var helt platt, det buktade nästan nedåt.. Så nu har vi haft equieterapeft ute oc en massör som kommer och lassarar, masserar och sätter akupunktur ute varje vecka,, korset har helt plötsligt fått ett mer normalt utsende, som är lite rundat, och hästen har blivit bättre..

Tycker i alla fall att man inte ska lyssna totalt på vad veterinären säger, för jag upplever det inte som om de tittar på helheten, lyssnar på en vad som förändrats med hästen, utan de stirar helt maniskt ned på hästens ben..
 
Re: Tänkbar orsak...

Men något fel måste det ju ändå vara eftersom hästen spänner sig, och det ska den ju normalt inte göra om den mår bra eller hur?
 
Re: Tänkbar orsak...

Självklart e nåt fel, annars hade jag väl inte tagit equiatriker heller eller? Det är därför jag la ut tråden...
Vad jag menar är att jag väntar, för det hade vet. oxå bett mig göra!
Var ute igår kväll o då kändes det som om han var bättre, tror nog att han har blivit kall och spänt sig, så jag la på honom ett varmare täcke! Ska ut nu å då får vi hoppas att det är bättre. Tänker nog ändå ta ut en massör om inte annat i förebyggande syfte
 
Re: Tänkbar orsak...

Jipps! Så kan det faktiskt vara! En stallkompis hade problem med sin häst som hade återkommande kotledsinflammationer. Hon blev sprutad och åter sprutad. i 1 & ½ år var hon halt till och från utan att dom kunde hitta orsak, dom röntgade, böjde, sprutade och lät henne vila utan resultat
Som tur var kom ägaren i kontakt med en veterinär som rekomenderade en duktig massör. Det visade sig komma ifrån korset och hon löste det! Nu har hästen varit symptomfri i 2 år :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
361
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp