Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Malla S

Har läst massor av trådar på vad förhållandet mellan ryttare och häst skall vara men blir inte riktigt klok på det. Vissa är ganska stora men rider ibland små shetlandsponnyer, medan andra hävdar att hästens mankhöjd skall vara 10 cm lägre än ryttarens längd (om den är normalt musklad.)

Nu till frågan: Finns det egentligen någon fastslagen regel för vad man skall utgå från när man väljer den ideala mankhöjden?

Vad är bästa hästfysiken för mig som är 166 cm och väger 58 kg? Vad gör man om man går upp 5kg eller ännu mer i vikt (för det lär man väl göra när åldern faller på)?

Kan jag rida en viktbärande d-ponny utan att den stryker med? Hur skall man tänka när det gäller en lite lättare stor häst - som en arab eller ett finlemmat varmblod - måste man "gå upp i storlek" då?
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Om det nu finns 358 trådar som tar upp förhållandet vikt och längd mellan ryttare och ponny, storhäst och vad det nu är. VARFÖR då starta en 359'e i stället för att leta upp en lämplig tråd och spinna vidare på frågan genom att lägga in en fundering där?

Nu fäster jag den här tråden i EN VECKA och hädanefter kommer jag LÅSA alla liknande NYA trådar och hänvisa till de trådar som redan finns.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

På "vanliga" hästar av varmblodstyp (t.ex. arab, hbl, fbl och travare) brukar man säga 10-15 cm lägre.
Det är ingen regel utan mer ett riktmärke.
För ryttare med längre ben kanske man ska gå upp i storlek och tvärtom.
Samma sak om hästen är lite grövre, då kan man gå ner i storlek.

När det gäller vikten så måste man alltid se till hästens förutsättningar att bära vikten. Det finns vissa generella regler för maxvikt vid tävling på A-, B-, C- och D-ponny. (Osäker om D)

En välmusklad och viktbärande C- eller D-ponny som t.ex. islänning, fjording, tinker och haflinger klarar oftast lätt av dina 58 kg.
Naturligtvis ska man ALLTID se till hur hästen i fråga är musklad osv.

Jag är 183 cm och väger runt 85 kg.
Jag rider just nu en haflinger på 146 och det ser inte alls illa ut.
Han klarar dessutom av min vikt bra.
Jag har även ridit fjording (145), islänning (138-142), döle (152-156), tinker (148-155).
Naturligtvis har dom hästarna varit bra musklade och viktbärande.
Mina 3 senaste medryttarhästar har varit travare (175), travare (162) och tinker (152).

På min hemsida finns en del bilder där du kan se hur jag ser ut på olika hästar.

/Bengt
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Oj, ursäkta Ingela. Ingen av de trådar jag läst tidigare har kunnat fastslå en riktig regel, det har mer handlat om "jag rider min b-ponny och jag är si och så lång och det funkar bra" men jag ville ta reda på om det finns en tillämpbar regel för detta. Men jag letar vidare i någon annans tråd.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Nej då, det är ingen fara. Men det är bara det att jag tycker att det är så underligt, att ALLA som har frågor om längd och vikt lyckas hitta en egen frågeställning, som därmed inte passar in under NÅGON av alla andra längd och vikttrådar. Det var inte mot dig personligen och nu finns ju den här tråden och jag har nålat den. Så just NU kan vi väl använda din tråd.

Tills någon annan har något annan frågeställning gällande längd och vikt och bara MÅSTE ha en egen tråd. :smirk:

Själv anser jag inte att det går att blint säga en gällande regel om hur lång eller tung man får vara, i och med att det finns så ofantligt olika hästar beträffande muskulatur, storlek och vikt. Islandshäst ÄR ju en vuxenhäst eg och inte en barnhäst, likadant araben om man ser till historien och ursprungsbefolkningen.

Själv är jag 178 och väger någonstans runt 65-75 kg. Jag har ridit in en arabhingst, som var 146 utan skor och 147,5 med skor, från början ganska klen, men när vi musklat upp honom och ridit igång honom, kändes han mkt större än de 147 och jag såg heller inte ut som en spindel på en myra, när man frågade utomstående.
Jag red även mkt connemara och welshkorsningar hos en granne till farmor och farfar. Han var hästhandlare och hade diverse hästar från shettisar upp till en dag när han sa, "nu du Ingela, har jag en häst åt dig". När jag då rusade ner till stallet nyfiken i en strut, så tittade en STOR ardenner på mig med alerta ögon under en lång lugg. Men på med sadel och ut i skogen. Han var ganska "ädel" att sitta på och känslig att rida. När jag kom tillbaka, så flinade hästhandlaren och undrade hur DET kändes och jag sa att det var en pigg och trevlig häst. Då fick jag veta att han var 4 år och det var tredje gången någon satt på honom... Men jag kände mig inte så pyttig, trots att hästen var lika hög, som jag var lång och också lite bred över ryggen, som ardennrar ska vara.
Dessutom har jag en kompis som tog med sig en dartmorponny från Danmark, som jag fick provrida några gånger och det var lite modell islandshäst. Det var mkt mer häst än man trodde och han hade inga problem att bära mig och benen gick INTE runt magen på honom, som jag ibland kunde känna på araben jag red in.

Så, som svar på din fråga, tycker jag inte att det finns något regelverk som säger att si och så lång och si och så mycket får man väga. Det ÄR individuellt, både för häst och ryttare och man måste helt enkelt känna efter och se till helheten och vad man tänker använda hästen till.
Har man tänkt sig att ha en hopphäst, ska man väl fundera när benen räcker långt under magen på hästen och man själv som ryttare riskerar att sparka loss bommar, eller omkull hinderstöd och sen blir tvärilsken på HÄSTEN för att man fått ett antal rivningar på tävling...

Och sen finns det ju extremfall, där det i vissa fall är TYDLIGT att man nog börjar bli för lång för sin shettis på 104 om man är 12 år och börjar ränna iväg i längd, så att man är 155 lång. Jag kan också förstå barnen, som har svårt att släppa sin första häst. Men då finns det ju andra saker, att göra med sin ponny, köra... eller varför inte agility, som jag skulle kunna tänka mig att det kan vara en rolig ponnysport.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Tack både till dig och till Bengall för era bra svar! Jag får ursäkta min "trådöppnarvilja" med att jag är ganska ny på forumet.:o
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Läste i 'dansa med hästar' att en person som är 180 cm lång behöver en häst som är 150-160 i mankhöjd. Låter det rimligt? Om man har någorlunda balans (med det menar jag att man inte har balans som en onykter 70-åring på hal is..), väger runt 70 kg och är 1, 85 behöver man alltså inte rida hästar med mankhöjd på 175? :)
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

det är inte fullt ovanligt att ungarna som tävlar d-ponny. 15-18 år gamla är ca 170 cm långa...de väger ju ofta runt 45 kg åxå.

så nej man behöver inte en jätte häst bara för att man är lång!
det man ska ta hänsyn till är vikt och balans...
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Hej!

Tycker som ts att det är svårt med det här med längd o vikt på ponny/häst. Frågar man folk omkring en får man lika många svar o alla tycker olika.:confused:

Ska under våren sälja dotterns B-ponny och vi har så smått börjat leta efter en ponny som skulle kunna funka som mor-dotter-häst. Dottern är 160 cm, väger ca 45 kg o vill tävla lite klubb o lokalt, jag är 156cm o något;) tyngre, ca 62 kg, vill skogsluffa o träna lite á lá AR/klassisk dressyr.
Dock stöter vi på problem ibland när vi ringer på olika ponnys, el del tycker en C-ponny skulle vara bäst i storlek, el del skriker i högan sky, "ska DU rida också?" o tittar på mej med fasa i blicken:confused: .
På en ridskola som jag provade att rida lite western på, där slängde de glatt o villigt upp mej på C-ponny , ca 135 cm + westernsadel som ju väger enhel del!
Vi har bl a tittat på new forest men vet inte om vi vågar titta på fler för vi blev tillsagda att new forest bara får bära 60 kg inkl. sadel. Å vi som hade en maxad på ridskolan som mycket tyngre ryttare ridit på!:eek:
Vi är båda 2 mycket förtjusta i welsh cob o welsh av cobtyp . Att en welsh cob orkar bära mej tar jag för givet men hur är det med welsh av cobtyp? Den är ju "bara" 137 cm som maxad?
Själv är jag förtjust i haflinger, nordsvenskar, kallblodstravare men dotter "vill inte ha ett kallblod". Ponnyn ska ju passa oss båda

Så alla kunniga ponnymänniskor, dela med er av synpunkter o kunskap, för jag blir bara mer o mer förvirrad ju fler ponnysar som jag ringer på:confused:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag skulle rekommendera en New Forest, Connemara, Welsh Cob eller en trevlig korsningsponny av d-ponnymått. Lite större rejälare ponnier som för den skull inte är stora och tunga. Ett plus är ju att skaffa en D-ponny och inte en C då dotter kanske växer en bit till.. En D-ponny klarar utan problem att bära era 65kg! Maxvikten på russ som tävlar monté (trav under ryttare) är 65kg och de är bara B-ponnier.. Titta på många hästar! Provrid! Känn efter hur det känns. Ni hittar säkert en fin ponny som ni kommer ha många roliga år med!
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

jag har läst om en ridskola som har en regel som sägar att rytteren inte får väga mere end 1/6 av hästen vikt. Det tycker jag låter rimligt
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

jag har läst om en ridskola som har en regel som sägar att rytteren inte får väga mere end 1/6 av hästen vikt. Det tycker jag låter rimligt

Jag har hört att maxvikten är 1/5 av hästens vikt när den är musklad samt i normalhull desutom inte allt för ung/gammal. Det har jag lite som riktmärke.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Det finns ingen regel att gå efter som fungerar. Det beror på hur hästen är byggd och hur ryttaren är byggd. En ryttare med långa ben kan vara lång på en häst som en lika lång ryttare med korta ben är lagom på. (Min förra häst är 164 cm hög och jag var klart lång på honom. Min nuvarande häst är 162 hög och henne är jag inte alls lång på för hon är mycket kraftigare. )
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag är ca 165cm lång och väger typ 49kg. Har en D-ponny (147cm), skulle jag då vara för stor för henne? :crazy: Är trots allt bara 14 år och vill fortsätta rida ponny så länge som möjligt. Hon är arab och ganska lätt i typen. Håller på att muskla upp henne för jag har vart på semester så hon har stått i typ 1 månad. Jag har ganska långa ben.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Börja med westernridning där finns inte detta fixerade storleksproblem. Så länge det känns ok så är det säkert ok:)
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jo jag vet. Men jag vill hålla på med hoppning, då det är vad jag tycker är roligast. Tävlar lite nu, men ska ut lite mer i år.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag är helt oinsatt i Westernridning så förklara mera - en häst kan väl vara för klen för sin ryttare och ändå "kännas rätt"? När känns det rätt inom Western?
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Har man en klen häst får man väl jobba upp lite muskler på den, vad jag menar är att en bra storlek på en westernhäst är nån stans mellan 146-152 cm och dessa fungerar alldeles utmärkt även för fullvuxna karlar. Det handlar nog mer om att ryttaren kan rida på ett sätt som underlättar för hästen och att man tar ansvar för att träna sin häst för den tilltänkta uppgiften.:bow: :bow:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag har samma problem. Jag är kort 156 o väger 49. Då jag är 30år så kan jag inte tävla ponny men är för kort för stora hästar då jag inte kan nå om dom med benen (klämma åt osv) så bra :rofl: okey tävla e inte min grejj.... Men ändå, så nu rider jag allså hästar som är 165 å mer (hästarna i stallet där ja bor) Men jag vill ha en D-ponny som kan vara lite grövre (welsh cob,haflinger ,Islänning mm).
Och det är väll dom hästraserna som jag reko dig med dom tål lite mera. Sen är det ju alltid bra å jobba med dom så dom musklar upp sig. Islänning har jag själv läst på lite om då jag sett att dom kan ha problem med ryggmusklerna, då detta är a & o så gäller det å rida dom rätt. Ja det va min synpunkt :bump:! Lycka till:banana:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag är helt oinsatt i Westernridning så förklara mera - en häst kan väl vara för klen för sin ryttare och ändå "kännas rätt"? När känns det rätt inom Western?
Om inte hästen orkar bära korrekt känns det aldrig rätt oavsett vilken gren man rider. Man måste lägga en bra grund hos hästen och stärka ryggen så att den orkar bära både sig själv och sin ryttare. Måste du hela tiden ge stöd åt hästen och den hänger sig i handen bär den inte korrekt och samma sak om den tappar sin bakdel och knäcker av i nacken.

I tävlingssammanhang ska ekipaget se harmoniskt ut för sin gren. Ska man rida dressyr kan det vara lämpligt med en högbent häst med mycket luft i rörelserna för att kunna plocka poäng men hästen är inte mer bärig för att den har långa ben...En häst är inte heller mer bärig för att den är av kraftig ras som fjording, nordsvensk eller ardenner.



Jag är 174 cm lång och rider in en 3-årig Welsh Cob för närvarande och hon bär mycket bra för sin låga ålder men så har jag jobbat henne ordentligt sen hon var 2 år och förberett henne väl för uppgiften som ridhäst. Hon är ca 147 cm idag och kommer att växa lite till. Jag rider/tävlar western:cool:

Ledin: Du kan visst tävla ponny men i storhästklasserna...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 151
Senast: WBanna
·
Gnägg vill ha lite åsikter om vad ni tycker om den här hästen som jag var och kollade på i helgen. hon är en korsning mellan tyskt varmblod...
2
Svar
27
· Visningar
4 233
Senast: Elisha
·
Ridning Jag är rätt så lång med mina ca. 172 cm. Dock väger jag inte precis så mycket utan vågen brukar visa där kring 56-58 kg. Brukar på...
Svar
5
· Visningar
1 586
Senast: marabo10
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp