Vad är egentligen särbegåvning hos barn/unga? Hur tar det sig i uttryck?

Apropå Rubiks kub - nu vet jag vad definitionen på särbegåvning är. En synnerligen begåvad och kompetent semestervikarie berättade just hur han löste kuben - som sexåring. Han pillade loss klisterlapparna och satte tillbaka dem igen, på rätt sida. Alla gick på det. DET kallar jag kreativitet och särbegåvning. :laugh:

När avkomman var runt ett fick hon en plastbil med hål i huven där man kan stoppa i en stjärna, ett hjärta och en fyrkant. För att få ut klossarna öppnar man ena bildörren. Hon fick inte till det när hon försökte trycka ner hjärtat genom det stjärnforward hålet och efter ett antal försök öppnade hon bildörren, suttade in klossarna och stängs dörren. :D
 
Önskar att det fanns fler kommuner som eran! Och att det
Det låter som jag :p Gjorde typ inte en läxa förrän i högstadiet, mest för att mina föräldrar tjatade. Har dessutom fotografiskt minne. Gick ut min utbildning för sex år sen med diplom och utmärkelsen bästa student, trots att jag satt väldigt få timmar och pluggade. Har dock aldrig hört att någon kallat mig särbegåvad. Däremot hade jag en klasskamrat i gymnasiet som läst matte A-E på högstadiet och gick till universitetet för att plugga in matte diskret och vad de nu hette istället för att sitta med oss andra. Det skulle jag vilja kalla särbegåvning.
Min femåring skulle nog kunna lösa högstadiematte redan det finns liksom ingen begränsning riktigt. Han är nog särbegåvad antar jag men han har inte testats.
 
När avkomman var runt ett fick hon en plastbil med hål i huven där man kan stoppa i en stjärna, ett hjärta och en fyrkant. För att få ut klossarna öppnar man ena bildörren. Hon fick inte till det när hon försökte trycka ner hjärtat genom det stjärnforward hålet och efter ett antal försök öppnade hon bildörren, suttade in klossarna och stängs dörren. :D
Men så hade hon en bläckispyjamas också :love:
 
TS du låter som min ena dotter som har extremt lätt för sig i skolan, och i all sport dessutom också. Hon är inte särbegåvad, däremot både matematiskt och språkligt talangfull, och väldigt kapabel i största allmänhet, samt tävlingsinriktad in absurdum.
Vår största utmaning är den sociala biten. Hon har tur som har en tvillingsyster som är jätteomtyckt och populär med alla hon möter, eftersom det delvis slätar över hennes ibland väldigt kantiga hörn..
 
Men det tycker jag inte alls faktiskt. Min son som ska börja 2:an tillhör de där 5 % med högst iq men han har andra svårigheter på det sociala planet i stället. Han har fått en annan mattebok som är svårare och läseböckerna är också uppdelade så det finns olika svårighetsgrad. Han ska också delta i ett speciellt matteprojekt för de elever som gillar matte. Så jag tycker nog hans kommunala skola är bra på att se alla elevers behov faktiskt.
Jag tror det är mycket upp till vilken lärare man råkar få också. Jag tillhör både de högsta 5 procenten och de som satt av tiden i skolan. Hade en lärare i 5-6:an som gav andra uppgifter vilket hjälpte tristessen samt matteläraren i 8-9 som lät mig göra gymnasiematten. De lektionerna blev då dagens höjdpunkt.
 
När avkomman var runt ett fick hon en plastbil med hål i huven där man kan stoppa i en stjärna, ett hjärta och en fyrkant. För att få ut klossarna öppnar man ena bildörren. Hon fick inte till det när hon försökte trycka ner hjärtat genom det stjärnforward hålet och efter ett antal försök öppnade hon bildörren, suttade in klossarna och stängs dörren. :D
Det kallar jag lösningsorienterad :up::D
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 997
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 989
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 536
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 667
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp