Vad är en annons?

Butros

Trådstartare
Jag inser att det finns en viss logik i att vilja ha annonser på annonssidorna, men passar alla annonser bäst där? Vad är egentligen en annons?

Helt klart är det den rätta platsen om man vill köpa eller sälja en häst eller utrustning. Det är också platsen för platsannonser och information om yrkesmässiga tjänster. Men när det gäller ett tillfälligt behov av hjälp kan det nog vara bättre att annonsera bland sina vänner, vare sig det är på senior, western, islandshäst eller någon annan sida.

Det är tillåtet att på senior beklaga sig över att man inte har någon som kan hjälpa en när höet ska tas in, men man får inte be om hjälp; då är det en annons.

Frågan har åter aktualiserats, därför att en "annons", där en användare vill låna en klippmaskin, förefaller ha tagits bort från senior. Hur många klippmaskinsägare går in på annonssidorna, för att se om någon just i dag vill låna deras klippmaskin?

Det finns personer som kan hjälpa någon annan, men som inte har anledning att titta på annonssidorna. Det bör på alla sidor finnas en viss acceptans för nödrop, som skulle klinga ohörda på annonssidorna.
 
En annons är när du anger ett telfonnummer eller mailadress, samtidigt som du uppmanar folk att ta kontakt i ett visst syfte.

Ett litet exempel som dyker upp både då och nu, man svarar på ett inlägg och uppmanar trådförfattaren att kontakta en viss mailadress eller telenummer för att få mer information. Dessa inlägg tas bort obönhörligen, och kan också ses som en maskerad annons.
Säkert finns det fler exempel, men detta är vad jag kommer på just nu.
 
Har haft precis samma tankar.
Tycker det var löjligt att ta bort tråden om att någon ville låna en klippmaskin. Min första tanke var att ska man behöva lägga in en annons om en sån sak :)
 
Möjligen kan det tyckas löjligt, men sidorna är ju ändå ett diskussionsforum och ingen annonspelare.
Jag tror att skulle man släppa fältet fritt, så blev nog de flesta sidor översållade med inlägg där man behöver låna, köpa, hyra etc både ditt och datt.

Det finns många som PM mig ang alla dessa fodertrådar, där man behöver hjälp med foderstater och dyl. Många uppfattar det som jobbigt att se foderstatsfrågor på varannan tråd, men trots det uppstår det ju oftast olika diskussioner runt varje tråd.
 
Många på senior "känner" varandra, man är bland vänner. Det är skillnad på att fråga sina vänner, om man får låna något, och att annonsera efter något.

Den typen av hjälp som det gäller här får man inte via annonssidorna. Jag tittar helt enkelt inte där, eftersom jag inte har något ekonomiskt intresse av att sälja varor eller tjänster. Däremot skulle jag kunna ställa upp, om någon vän behövde hjälp.
 
Så det ska vara okej för de gamla användarna att anonsera, men inte nykomlingar?

Problemet är inte om någon enstaka person annonserar efter prylar och tjänster utan att det förmodligen är många som vill annonsera men avstår för att det inte hör hemma i forumen. Skulle du gilla om senior översvämmades av annonser och hur föreslår du att man ska kunna avgör vilka annonser som är okej?

Helena
 
Varför krångla till det?

Det behöver inte vara så komplicerat. Allt yrkesmässigt och allt som köps och säljs är annonser. Men i vissa fall är det meningslöst att annonsera.

Jag har vid höskörden erbjudit mig att hjälpa desperata seniorer, men jag tittar inte bland platsannonserna, för jag söker inget arbete. Det borde inte vara så svårt att förstå detta.
 
Re: Varför krångla till det?

Vad Lobelia försöker säga är att man måste vara konsekvent när det gäller detta, varför jo det är nog så svårt att motivera andra självklara saker. Men att Gunnar eller moderatorn skall behöva ta ställning till vilken typ som accepteras och vilka som inte går hem, det lär ge upphov till enorma diskussioner.
 
AB Hjälplös - en ny affärsidé?

Jag svarar här på den fråga du ställde på senior: "Har du förresten något förslag på hur man ska kunna skilja yrkesmässiga annonser från privata? Jag tror knappast någon skriver i annonsen att det är yrkesmässigt om dessa inte är tillåtna."

Med undantag för ett mindre antal tiggare är det få personer som försörjer sig på att be andra om hjälp. Jag kan svårligen tänka mig att ett stuteri eller en ridskola stup i ett skulle komma med fejkade annonser, för att få gratis hjälp.

När man köper, säljer eller erbjuder tjänster är det uppenbart fråga om annonser. Det jag anser att man skulle kunna acceptera är när någon ber om hjälp akut. Det borde vara uppenbart för alla att det inte är yrkesmässigt som man lånar en klippmaskin eller frågar om någon kan lasta hö.

Ett liknande fall är att fråga om någon vill träffa en, när man besöker en annan del av landet. En sådan efterlysning skulle kanske formellt placeras bland annonserna. Men det är inte en efterlysning som vilken som helst. Själva poängen är att man undrar om någon av dem som "känner" en från forumet har lust och tid att träffa frågeställaren.
 
Re: AB Hjälplös - en ny affärsidé?

Det finns flera exempel på företag och personer som upprepade gånger försökt använda Bukefalos forum som annonssidor, kanske inte för att anonsera efter arbetskraft men i andra sammanhang, så det du svårligen kan tänka dig inträffar faktiskt ganska ofta, ja faktiskt regelbundet. Förutom detta är det inte så enkelt som du vill framhålla att dra klara, tydliga och lättförståliga gränser. Jag med flera moderatorer har brytt våra hjärnor vid ett flertal tillfällen och ändå inte alltid lyckats.

Helena
 
Re: AB Hjälplös - en ny affärsidé?

"Det jag anser att man skulle kunna acceptera är när någon ber om hjälp akut. Det borde vara uppenbart för alla att det inte är yrkesmässigt som man lånar en klippmaskin eller frågar om någon kan lasta hö."

Det kan även vara akut behov av stallplats, hovslagare, veterinär, hyra transport eller vad sjutton som helst. Detta är inte heller yrkesmässigt!
VAR tycker du då att gränsen ska dras?

Jag håller med, det som kan tolkas som en förtäckt annons ska ligga på annonssidorna. De besöks faktiskt av MÅNGA fler än du tror!
Dessutom när det gälerl klippmaskin så är det förmodligen lättare att ringa runt till vänner och bekanta än att någon senior ska skicka sin klippmaskin på posten till en senior någon annanstans i landet, då man dessutom inte har en aning om ifall man får tillbaka manskinen hel och ren eller kanske inte alls - alla är int eärliga i sina avsikter...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 008
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 937
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
3 950
Senast: tara
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 625
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp