Vad är en rimlig rabattsumma när man får procentrabatt?

Hur mycket i kronor tycker du är rimligt på en 10% rabatt?

  • 100 eller mindre

    Röster: 4 15,4%
  • 100-400

    Röster: 11 42,3%
  • 400-700

    Röster: 6 23,1%
  • 700-1000

    Röster: 2 7,7%
  • 1000-2000

    Röster: 3 11,5%
  • 2000-3000

    Röster: 0 0,0%
  • Minst 3000

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    26

Rosett

Trådstartare
Lite konstig rubrik kanske men jag menar så här:
Du får ett rabatterbjudande på 10%
Hur mycket rabatt i kronor tycker du isåfall är tillräckligt mycket för att du ska använda rabatten?

Exempel:
Du handlar för 500 kr -10%, rabatten blir alltså 50 kr.
Du handlar för 5000 kr och då blir rabatten 500 kr.
 
Det kvittar ju... 10% är ju alltid 10%. Sedan är det ju upp till mig om jag handlar eller ej. Är det något jag behöver är ju all rabatt tacksam att få oavsett hur många procent den är på.

Edit: Fö tycker jag frågan är märklig rent matematiskt... en procentrabatt är ju andelsmässigt alltid lika stor oavsett belopp.

Edit 2: Men enligt salig mor specialläraren och diverse andra lärare är tydligen procenträkning svårt för rätt många.
 
Lite konstig rubrik kanske men jag menar så här:
Du får ett rabatterbjudande på 10%
Hur mycket rabatt i kronor tycker du isåfall är tillräckligt mycket för att du ska använda rabatten?

Exempel:
Du handlar för 500 kr -10%, rabatten blir alltså 50 kr.
Du handlar för 5000 kr och då blir rabatten 500 kr.
Är inne och petar lite i den här tråden också ^^ För mig handlar min ursprungstanke inte om vad man får ut i rabatt, utan antalet pengar man måste betala för den. Om du får ut 100:- måste inputen vara 1000:- för att ens nå upp till den summan. Därför tycker jag att 10% rabatt är väldigt lite, då jag måste spendera så mycket för att få ut en rimlig rabatt.
 
Är inne och petar lite i den här tråden också ^^ För mig handlar min ursprungstanke inte om vad man får ut i rabatt, utan antalet pengar man måste betala för den. Om du får ut 100:- måste inputen vara 1000:- för att ens nå upp till den summan. Därför tycker jag att 10% rabatt är väldigt lite, då jag måste spendera så mycket för att få ut en rimlig rabatt.
Jovisst men man är ju inte tvungen att köpa något alls. Jag handlar inte för att få rabatt utan för att jag behöver det som det är rabatt på.
Om man ändå behöver nån sak och tänkt köpa den kan man ju passa på när det är 10% rabatt.
 
Det kvittar ju... 10% är ju alltid 10%. Sedan är det ju upp till mig om jag handlar eller ej. Är det något jag behöver är ju all rabatt tacksam att få oavsett hur många procent den är på.

Edit: Fö tycker jag frågan är märklig rent matematiskt... en procentrabatt är ju andelsmässigt alltid lika stor oavsett belopp.

Edit 2: Men enligt salig mor specialläraren och diverse andra lärare är tydligen procenträkning svårt för rätt många.
Ja, andelen är lika stor men handlar man varor för t.ex. 3000 kr betalar man ju hellre 2700 än 3000.
Handlar man för 50 kr kanske de där 10% inte lönar sig så värst mycket. ;)
 
Behöver jag varan så använder jag ju rabatten oavsett om det blir 3 kronor eller 300 kronor. Innan jag köper något kollar jag självklart upp lägsta pris på varan så rabatt eller inte, jag köper där varan är billigast. Ett ställe kan ju ta mycket högre pris för varan även om de lämnar en rabatt och då köper jag såklart inte varan där utan på det billigaste stället.
 
Lite konstig rubrik kanske men jag menar så här:
Du får ett rabatterbjudande på 10%
Hur mycket rabatt i kronor tycker du isåfall är tillräckligt mycket för att du ska använda rabatten?

Exempel:
Du handlar för 500 kr -10%, rabatten blir alltså 50 kr.
Du handlar för 5000 kr och då blir rabatten 500 kr.
Du menar orka ta upp rabatten ur väskan?
Eller komma ihåg den hemifrån? Det beror på dag och humör. Irriterande om man glömmer oavsett.
Jag har inte köpt ngt för 5 000 kr eller 500 kr heller och slagit till för att det är 10% rabatt.
Utan då skulle jag ju ändå ha det och vanligen om jag ska ha ngt för mer pengar så har man ju bara tur om det råkar vara rabatt.
 
Jag bemödar mig inte med rabatter under 40-50% om det inte är något jag ändå ska köpa oavsett rabatt eller inte. Är det stora rabatter kan jag kosta på mig att köpa något som jag vet att jag kommer behöva längre fram (typ vinterjacka på vårrea inför nästa vinter) eller något som jag helt enkelt anser vara för dyrt till ordinarie pris men gärna vill ha/behöver.
 
Jag förstår inte frågan riktigt. Rent krasst tjänar man ju alltid mer på att inte handla alls, om det är något man inte behöver. Och behöver man varan får man ju kolla om det rabatterade priset känns mer eller mindre prisvärt jämfört med att köpa likvärdig vara någon annanstans.

Om varan t. ex. kostar 1000 kr i originalpris tjänar jag hundra kronor jämfört med att köpa till ordinarie pris, men förlorar 900 kr jämfört med att inte köpa den. Då är ju frågan helt enkelt om jag tycker prylen är värd 900 spänn eller ej.

Har jag fått rabattkupong på ställe jag handlar ofta skulle jag såklart försöka använda den i samband med något större inköp. Bättre med 10 procents rabatt på en storhandling jämfört med ett paket mjölk.
 
Alltså jag begriper inte frågan??

Vad har summan med rabatten att göra? Om jag letar efter en vara och den är på rea så köper jag den hellre till reapriset, än till ordinarie pris.

Aldrig att jag skulle handla nåt enbart för att det är röda priser.
 
Jag blir alltid glad över rabatt på saker jag planerat att köpa. Skulle ändå aldrig köpa saker jag inte tänkt köpa bara för att det är rabatt, så oavsett hur liten rabatten är så är det en bonus.
Samma här.

Däremot kan jag absolut anpassa mina köp till när det är rabatt eller inte. Fick tex idag se att jag den här veckan kan få 10% rabatt på ett paket flingor av den sort jag alltid äter till frukost. Jag köpte två förpackningar till vanligt pris igår, men när jag handlar den här veckan kommer jag köpa ett paket till. Inte för att det behövs, men för att det är en torrvara som håller länge och att då få någon krona rabatt blir trevligt. Det var knappast som att de två paket jag köpte igår var planerat att bli de sista.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 053
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 640
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp