Vad är en rimlig rabattsumma när man får procentrabatt?

Hur mycket i kronor tycker du är rimligt på en 10% rabatt?

  • 100 eller mindre

    Röster: 4 15,4%
  • 100-400

    Röster: 11 42,3%
  • 400-700

    Röster: 6 23,1%
  • 700-1000

    Röster: 2 7,7%
  • 1000-2000

    Röster: 3 11,5%
  • 2000-3000

    Röster: 0 0,0%
  • Minst 3000

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    26
En av livsmedelsaffärerna jag brukar handla i brukar erbjuda 5% i storköpsrabatt. De är en rabatt jag både kan ha och mista...

Jag är en sådan person som kan planera in storhandling efter rabatt.

Ponera att man lyckas använda sig av en sådan rabatt en gång i månaden och då handlar för 1000 kr. Det är trots allt 600 kr på ett år. Det är ju inte kattskit - tycker jag iallafall. Handlar man ännu mer strategiskt och handlar för 2000 kr vid varje storköpsrabattstillfälle så kan man spara 1200 kr per år.
 
Jag är en sådan person som kan planera in storhandling efter rabatt.

Ponera att man lyckas använda sig av en sådan rabatt en gång i månaden och då handlar för 1000 kr. Det är trots allt 600 kr på ett år. Det är ju inte kattskit - tycker jag iallafall. Handlar man ännu mer strategiskt och handlar för 2000 kr vid varje storköpsrabattstillfälle så kan man spara 1200 kr per år.

Är det 10% kan vi mycket väl köpa extra mycket av t.ex. kött och frysa in.
 
En av livsmedelsaffärerna jag brukar handla i brukar erbjuda 5% i storköpsrabatt. De är en rabatt jag både kan ha och mista...
Vi har periodvis försökt planera in veckohandlingen på den dagen då man får rabatt. Det gör ändå en del i slutändan och handla ska man ju ändå. Men bara om det passar i schemat. Passar det inte så handlar vi en annan dag.
 
Ena ICA här har 6% byrabatt (alltså att man är folkbokförd i kommunen) 2 dagar i veckan. Jag brukar se till att handla nån av dessa dagar för på ett år blir det ganska mycket rabatt.
Hur kollar de det? Att man är folkbokförd där alltså.
 
Jag tycker frågan är lite konstigt ställd. 10% är ganska lite rabatt oavsett. Är det något jag ändå planerat att köpa inom kort så blir jag glad för 10%, men jag skulle inte spontanköpa något för så lite rabatt.
 
Lite konstig rubrik kanske men jag menar så här:
Du får ett rabatterbjudande på 10%
Hur mycket rabatt i kronor tycker du isåfall är tillräckligt mycket för att du ska använda rabatten?

Exempel:
Du handlar för 500 kr -10%, rabatten blir alltså 50 kr.
Du handlar för 5000 kr och då blir rabatten 500 kr.

Ett alternativt sätt att ställa frågan på är vad som är tillräckligt mycket rabatt i kronor för att avvakta med köpet i väntan på en rabattkod/rabattcheck.

När jag köper dyra sällanköpsvaror (t.ex. vinterjacka, vandringskängor, osv.) så kan jag medvetet invänta en rabattcheck. Exempelvis fanns det ett behöv av en större vandringsryggsäck, och jag hade suktat efter en i lättviktsmaterial för 3000 kr. Eftersom en av de nätbutiker som sålde ryggsäcken ibland skickar ut rabattkod omfattande 20% rabatt så inväntade jag en sådan kod. Däremot skulle jag sannolikt inte invänta rabattkod för ett köp på 200 kr.
 
Ica hemleverans hade strulat och jag fick 10% rabatt på mitt nästa köp. Jag såg då till att handla lite mer än vanligt som jag ändå behöver och som klarar av att lagras.
Rabatten gällde bara månaden ut och för ett köp, hade jag inte behövt handla för över en 1000-lapp hade jag nog struntat i det och kommit ihåg deras strul ännu bättre.
 
Ica hemleverans hade strulat och jag fick 10% rabatt på mitt nästa köp. Jag såg då till att handla lite mer än vanligt som jag ändå behöver och som klarar av att lagras.
Rabatten gällde bara månaden ut och för ett köp, hade jag inte behövt handla för över en 1000-lapp hade jag nog struntat i det och kommit ihåg deras strul ännu bättre.

Vad hade du struntat i? Att handla hos dem innan rabatten slutade gälla eller att använda rabatten?
 
Rabatter under 20% brukar jag inte bry mig om ifall det inte ges på något som jag ändå skulle köpa. Då säger jag inte nej till att ha tjänat några kronor oavsett om det är en tia eller en hundring.
Hur mycket jag tjänar i kronor är irrelevant, det är andelen procent som är det relevanta.
 
Jag förstår inte frågan riktigt. Rent krasst tjänar man ju alltid mer på att inte handla alls, om det är något man inte behöver. Och behöver man varan får man ju kolla om det rabatterade priset känns mer eller mindre prisvärt jämfört med att köpa likvärdig vara någon annanstans.

Om varan t. ex. kostar 1000 kr i originalpris tjänar jag hundra kronor jämfört med att köpa till ordinarie pris, men förlorar 900 kr jämfört med att inte köpa den. Då är ju frågan helt enkelt om jag tycker prylen är värd 900 spänn eller ej.

Har jag fått rabattkupong på ställe jag handlar ofta skulle jag såklart försöka använda den i samband med något större inköp. Bättre med 10 procents rabatt på en storhandling jämfört med ett paket mjölk.

Alltså jag begriper inte frågan??

Vad har summan med rabatten att göra? Om jag letar efter en vara och den är på rea så köper jag den hellre till reapriset, än till ordinarie pris.

Aldrig att jag skulle handla nåt enbart för att det är röda priser.

Jag tycker frågan är lite konstigt ställd. 10% är ganska lite rabatt oavsett. Är det något jag ändå planerat att köpa inom kort så blir jag glad för 10%, men jag skulle inte spontanköpa något för så lite rabatt.
Men självklart handlar man bara det man vill/behöver ha. Det trodde jag var självklart och inte nödvändigt att ta med i frågan …
 
Jag handlar på CityGross som ger 10% om man handlat över 1000 kr månaden innan. Så jag ser till att storhandla de gånger jag har den 10% rabatten, och det är ju inte svårt att komma över 1000 kr när man handlar... Men även om det "bara" är 10% så använder jag den och som sagt storhandlar när jag fått den =)

Sen kan jag å andra sidan ändå åka till Martin&Servera å spendera 2500 kr ;) men det är en annan sak ;)
 
Behöver jag varan så använder jag ju rabatten oavsett om det blir 3 kronor eller 300 kronor. Innan jag köper något kollar jag självklart upp lägsta pris på varan så rabatt eller inte, jag köper där varan är billigast. Ett ställe kan ju ta mycket högre pris för varan även om de lämnar en rabatt och då köper jag såklart inte varan där utan på det billigaste stället.

Jag gör exakt lika. Enda undantaget är om jag vill gynna en lokal handlare, då betalar jag merpriset för en god sak.
 
Jag fattar absolut frågan, men så läste jag också ursprungsinlägget.

Får man en rabattkupong med - 10% för typ smink i prisklass 100kr, så är jag så inte så himla imponerad.

Gäller rabatten i en bilaffär så är det ju en helt annan grej.


Jag antar att ursprungsinlägget inte gällde rabattcheck på bilar.
 
Jag ska köpa allergimedicin, den kostar ca 50 kr. Sidan har just nu 15% rabatt men bara om man handlar för över 299 kr. För mig är det för lite rabatt för att jag ska lägga till fler varor för att komma upp i den summan. Hade den legat på 25% hade jag kastat med ett kosttillskott till hundarna eller något annat jag vet att jag kommer behöva framöver.

Hade medicinen jag behöver istället kostar 500 kr och man hade fått 15% på köp över 750 kr hade jag varit mer motiverad att köpa något extra för 250 kr eftersom det inneburit en större rabatt.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 053
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp