Vad är en rimlig rabattsumma när man får procentrabatt?

Hur mycket i kronor tycker du är rimligt på en 10% rabatt?

  • 100 eller mindre

    Röster: 4 15,4%
  • 100-400

    Röster: 11 42,3%
  • 400-700

    Röster: 6 23,1%
  • 700-1000

    Röster: 2 7,7%
  • 1000-2000

    Röster: 3 11,5%
  • 2000-3000

    Röster: 0 0,0%
  • Minst 3000

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    26
10% rabatt är bara något som jag anser som bonus om jag redan tänkt köpa något oavsett, det är inget som skulle locka mig till ett köp.
(Oavsett summa på produkten då)
Samma här. Jag köper aldrig nåt bara för att det är rabatt, däremot kan jag anpassa köpet (passa på när det är rea) men sällan för 10%. Då ska det väl upp runt ett par hundra. Skulle använda den dock om jag ändå köper.
 
Kan inte rösta för jag bryr mig inte speciellt mycket om vad det blir i pengar. Snarare om jag vill köpa eller inte. Igår tex beställde jag en soffa då det var 10% rabatt. Vi har kikat på soffa länge, och om det inte varit 10% rabatt så hade vi väntat.
 
Kan inte rösta för jag bryr mig inte speciellt mycket om vad det blir i pengar. Snarare om jag vill köpa eller inte. Igår tex beställde jag en soffa då det var 10% rabatt. Vi har kikat på soffa länge, och om det inte varit 10% rabatt så hade vi väntat.
Fast är det inte just tvärtom? Om du inte bryr dig köper du soffan även utan den lilla rabatten?
 
Fattar inte frågan? Hur mycket rabatt ska jag få för att jag ska använda rabatten?
Det är väl alltid bättre att använda den än inte använda den om jag ändå får den. En liter mjölk för 9 kr är bättre än en liter mjölk för 10 kr. Självklart tackar jag inte nej till pengar som sparar sig av sig själv.

Men det ska ju till att det blir ett vettigt slutpris. Jag köper inte dyrbrödet med 10% rabatt istället för det vanliga brödet till ordinarie pris om det ändå blir dubbelt så dyrt. Men det måste man ju ändå alltid bedöma för varje vara som ska köpas oavsett vilka rabattnivåer, extrapriser, storköpspriser, kundklubbspriser, kort-datum-priser och annat som förekommer på de olika alternativen. I slutändan är det antalet kronor att betala som spelar roll, inte om det är X minus 10% eller Y minus 50%.
 
Jag fattar nog inte heller frågan riktigt; varför skulle jag låta bli att använda rabatten bara för att den inte är så hög?
Jag köper saker för att jag behöver (eller väldigt gärna vill ha) dem, inte för att de är nedsatta.

Gör jag större inköp så försöker jag vänta till någon form av rabatt, och även om det inte är mer än ett par hundra där och då så blir det ju tusenlappar om man summerar det över tid. Saker jag planerar att köpa kan jag ha prisbevakning på, så köper jag när det är bra läge.

Men även småsaker kan ju bli något i längden. Jag handlar tex sällan mat för mer än 2-500 åt gången, men det är nästan 4000 i månaden. Om hälften av de gångerna är med "ynkliga" 10% rabatt så är det fortfarande 2400 om året.

Skulle dock aldrig åka extra för att något har ett bra pris (det brukar inte löna sig, både transport och tid kostar...), och köper som sagt baserat på vad jag tycker saker är värda, inte hur mycket de är nedsatta.

(Hela prisgrejen kan dessutom slås ut av att jag i vissa fall är mer mån om en bra butik än att få saker till lägsta möjliga pris.)
 
Det kvittar ju... 10% är ju alltid 10%. Sedan är det ju upp till mig om jag handlar eller ej. Är det något jag behöver är ju all rabatt tacksam att få oavsett hur många procent den är på.

Edit: Fö tycker jag frågan är märklig rent matematiskt... en procentrabatt är ju andelsmässigt alltid lika stor oavsett belopp.

Edit 2: Men enligt salig mor specialläraren och diverse andra lärare är tydligen procenträkning svårt för rätt många.

Lär ju inte vara många som enkelt räknar ut 25% momsen när man handlar för ett företag, är ju bara att dela beloppet med 5 och dra summan från totalbeloppet, eller lägga till momsen när de köper på Tex Swedol där pris alltid ges utan moms, mycket enkelt även här, dela totalsumman på 4 och lägg resultatet till summan utan moms så får man beloppet en privat person får betala.
 
Jag tycker frågan är lite konstigt ställd. 10% är ganska lite rabatt oavsett. Är det något jag ändå planerat att köpa inom kort så blir jag glad för 10%, men jag skulle inte spontanköpa något för så lite rabatt.

Beror ju på varans ursprungliga pris, köper man ny köks inredning (jag vägrar säga nytt kök för i min värld innebär det ett helt nytt tillbyggd extra rum och det gamla köket blir till något helt annat) för 100000 så är ju 10000 rabatt inte fy skam och man kan lägga de pengarna på bättre köksutrustning eller andra projekt.
 
När jag läser denna tråden så känner jag mig lite snål, fast jag egentligen inte alls är ett dugg snål. Jag blir nämligen glad för alla pengar jag sparar på det jag köper. Får jag 10% rabatt på 100:- är det ju ändå någonting som är tacksamt, även om jag hade överlevt utan rabatten.

All rabatt är bra rabatt! :D
 
Beror ju på varans ursprungliga pris, köper man ny köks inredning (jag vägrar säga nytt kök för i min värld innebär det ett helt nytt tillbyggd extra rum och det gamla köket blir till något helt annat) för 100000 så är ju 10000 rabatt inte fy skam och man kan lägga de pengarna på bättre köksutrustning eller andra projekt.
Ja så är det absolut!
 
Beror ju på varans ursprungliga pris, köper man ny köks inredning (jag vägrar säga nytt kök för i min värld innebär det ett helt nytt tillbyggd extra rum och det gamla köket blir till något helt annat) för 100000 så är ju 10000 rabatt inte fy skam och man kan lägga de pengarna på bättre köksutrustning eller andra projekt.

Jag gissar, men det här är vad jag tolkar att trådstarten egentligen handlar om? Alltså hur mycket det rena värdet i pengarna man sparar spelar in i ens nyttjande av rabatter? En tia kan man krasst sett oftast både ha och mista (vid enstaka köp) men som i exemplet ovan är det en summa av värde man sparar, så att säga.

Dock tjänar man ju aldrig någonting oavsett vad man köper så att köpa ny köksinredning för tiotusentals kronor bara för att få någon tusenlapp i rabatt är ju inte särskilt smart kalkylerat. ;) Och jag antar också att det väl knappast är någon som inte hellre köper mat eller andra varor till rabatterat pris, oavsett rabattsats eller hur mycket man sparar i rena kronor?

Jag nyttjar givetvis gärna de rabatter jag kommer över oavsett hur många procent varan är nedsatt och vad jag sparar, men tio procents rabatt och några enstaka kronor över är ju inget som så att säga får mig att vilja spontanköpa något.
 
Jag fattar nog inte heller frågan riktigt; varför skulle jag låta bli att använda rabatten bara för att den inte är så hög?
Jag köper saker för att jag behöver (eller väldigt gärna vill ha) dem, inte för att de är nedsatta.

Gör jag större inköp så försöker jag vänta till någon form av rabatt, och även om det inte är mer än ett par hundra där och då så blir det ju tusenlappar om man summerar det över tid. Saker jag planerar att köpa kan jag ha prisbevakning på, så köper jag när det är bra läge.

Men även småsaker kan ju bli något i längden. Jag handlar tex sällan mat för mer än 2-500 åt gången, men det är nästan 4000 i månaden. Om hälften av de gångerna är med "ynkliga" 10% rabatt så är det fortfarande 2400 om året.

Skulle dock aldrig åka extra för att något har ett bra pris (det brukar inte löna sig, både transport och tid kostar...), och köper som sagt baserat på vad jag tycker saker är värda, inte hur mycket de är nedsatta.

(Hela prisgrejen kan dessutom slås ut av att jag i vissa fall är mer mån om en bra butik än att få saker till lägsta möjliga pris.)

Jag håller med om ovanstående, det är så jag gör.

Tex hade jag en rabatt på Jula på 10% nyligen. Visst, jag hade inte planerat att köpa mer än två av sakerna jag köpte men la till mer pga rabatten... just för att sakerna jag köpte är sådant jag använder på gården även om det inte var akuta inköp sas. Dvs de kommer att användas i närtid även om jag strikt sett kunnat klara mig utan dem. Varför vänta tills det blir akut men ingen rabatt?
 
Jag är allergisk mot sol så har en salva som jag måste smörja mig med varje dag för att kunna vistas utomhus. Den går självklart inte på högkostnadsskyddet så när ett apotek ger 20-25% köper jag flera stycken och lägger på hög här hemma.
Blir alltid lika glad för den extra rabatten.
 
Jag är enig med många om att frågan är konstig, svaret är - det beror på.

Om jag har möjlighet till rabatt så använder jag den även om den bara skulle ge mig mycket lite. En krona är en krona. Om jag bara får rabatt vid ett tillfälle så väljer jag ett tillfälle då jag handlar mycket och kanske handlar lite extra (och mindre nästa gång). Ska jag köpa något dyrare så kan jag vänta till det är rea, i synnerhet om det är affärer som regelbundet har rabatter/rea som Jysk eller Mio.

Jag köper inget dyrt bara för att det är rabatterat om det nu inte är en tokbra deal på något jag gärna vill ha men anser för dyrt och då förslår inte 10% långt, men jag letar gärna efter mest fördelaktigt pris, med eller utan rabatt.

Skulle jag få 10% rabatt på ett nytt boende som kostar i miljonklassen, eller något annat tolkdyrt, blir jag riktigt glad :)
 
Jag gissar, men det här är vad jag tolkar att trådstarten egentligen handlar om? Alltså hur mycket det rena värdet i pengarna man sparar spelar in i ens nyttjande av rabatter? En tia kan man krasst sett oftast både ha och mista (vid enstaka köp) men som i exemplet ovan är det en summa av värde man sparar, så att säga.

Dock tjänar man ju aldrig någonting oavsett vad man köper så att köpa ny köksinredning för tiotusentals kronor bara för att få någon tusenlapp i rabatt är ju inte särskilt smart kalkylerat. ;) Och jag antar också att det väl knappast är någon som inte hellre köper mat eller andra varor till rabatterat pris, oavsett rabattsats eller hur mycket man sparar i rena kronor?

Jag nyttjar givetvis gärna de rabatter jag kommer över oavsett hur många procent varan är nedsatt och vad jag sparar, men tio procents rabatt och några enstaka kronor över är ju inget som så att säga får mig att vilja spontanköpa något.

Köp i den prisklassen jag nämner har man ju givetvis funderat på under längre tid, gäller bara att ha is i magen och slå till när man tycker läget är rätt.

För egen del har jag aldrig den turen utan om jag tex skulle köpa en Triss lott var det finns 3 stk 10000 skulle det garanterad stå ett stort minus framför så jag får betala till Triss istället för som så många andra få pengar där i från.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 053
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 638
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp