Vad är en seriös hundägare alt. uppfödare

Duvan

Trådstartare
som en spinoff på tråden med hur man ska lösa hundens behov när man jobbar/går i skolan etc, undrar jag; Vad gör en hundägare/uppfödare seriös?

Är det samhällets normer?
Är det mina normer?
Kan en hundägare vara seriös för en del och oseriös för andra?
Är man seriös om man verkligen försöker göra sitt bästa, men misslyckas pga okunskap, eller är man då oseriös? När vet man att det men tror är rätt verkligen ÄR rätt? Finns det alltid bara en sanning, och är den statisk?

Är det en sanning att hundar inte kan lämnas utan annat sällskap än andra hundar mer än max 4h/dag. Hur kommer det sig då att slädhundar som inte pallar att bo inne i värmen har det bättre i en hundgård många timmar per dygn? Eller är jag oseriös om jag tycker det? Är det kanske så att hästarna som också är flockdjur, och som förväntas ha ett väldigt nära samarbete med oss, behöver ha oss nära 20h/dygn? Vi kanske är oseriösa som bara umgås med hästarna ca. 2h/dygn?

Jag har många åsikter om vad jag tycker är rätt och fel, och det har faktiskt ändrat sig över åren. Bl.a tycker jag att hästar skall få vara ute så mycket som möjligt tillsammans med andra hästar. Vad det gäller hundar anser jag att de som de flockdjur de är skall ha möjlighet att umgås med andra, både människor och hundar, ofta och mycket. Jag anser inte att en hund skall lämnas ENSAM mer än max 4h/dag, men tycker det är helt OK att de lämnas fler timmar tillsammans med andra hundar. Jag tycker vidare att en hund har det bättre ute i en hundgård med en skön koja när husse & matte är borta, än inne.
 
Jag tycker inte heller att man ska lämna hundar helt ensamma för länge. Våran hund kan inte lämnas ensam alls. Om man inbte låser ut honom på altanen, väldigt synd :(. Det där du skrev om hästar, att man lämnar dem väldigt länge är det nog få som tänkt på. Jag hade inte gjort det. Men det är smart tänkt. Hästar är ju liksom hundar flockdjur och bara de lämnas tillsammans med sina gelikar så borde de ju klara sig utomodentligt. Över dagen åtminstone.

Det där med uppfödare har jag också tänkt på. Vilka räknas som seriösa och vilka inte? Ska okunnig automatiskt övergå i oseriös? Jag skulle säga att en uppfödare som verkligen gör sitt bästa hela tiden för att djuren ska må bra är seriös.
 
Absolut! Jag är allt mellan en värdelös hundägare till en som har hundar som har det bra. Det beror på vem man frågar och hur mycket de vet om vår vardag. Vissa saker är bra och vissa saker är dåliga, men kompotten av det bli nog rätt så hyfsad ändå.

Just nu är mina hundar ensamma väldigt mycket och visst har jag dåligt samvete. Men jag tycker att det snabbt märks om de börjar tycka att det är jobbigt och inte bara tråkigt. Ju mer ensamma de är ju mer ser jag till att de får träna och vara med om roliga saker.

Men... Hur är det med alla kennelhundar då? Är de trasiga nervvrak bara för att de bor i kennelbyggnad och inte inne? En bekant till mig håller sina hundar så och jag ser inget fel på de. Hon kan ta 6 stycken och gå med de mitt på ett utställningsområde och de hundarna verkar mer lugna och harmoniska än de flesta jag träffat...
 
Jag tror inte att hundar som bor i hundgård per automatik har det dåligt. Jag tror att om de får tillräcklig stimulans fysiskt och psykiskt mår de bra. Är det någon här som anser att stora uppfödare som har sina hundar boende i hundgård per automatik är oseriösa? Spelar det i så fall någon roll vilken ras det är?

Jag har rätt många hundar (6 st), men skulle inte kunna tänka mig att inte ha alla inne i huset om nätterna. Fast det har mer med mig att göra, än att hundarna skulle må dåligt av det. Jag har ju faktiskt hund för att JAG gillar att vara med hundar. Det betyder att min kennel aldrig kan bli stor, för jag vill inte ha fler hundar än att vi ryms inne och att jag hinner tillgodose allas behov.

Är jag då seriös för att MINA hundar aldrig behöver tillbringa lång tid utanför mitt synfält, eller är jag oseriös för att jag inte tycker att det är fruktansvärt att lämna flera hundar tillsammans mer än 4h per dag?

Vem har förresten kommit på 4h? Hundar kan ju inte klockan, utan rotar in sig i vanor. Får de bara mat en gång om dagen klarar de sig utmärkt med det, men vår springer, som matas 2 ggr/dag, är döende om man missar något mål med en halvtimme. Är det kanske så att en hund som succesivt fått vänja sig vid att ligga helt själv 9-10 timmar i sträck, är lika nöjd och belåten som en som bara lämnas 1h/dag?
 
Det viktiga är nog att hunden sysselsätts. Främst mentalt men naturligtvis även fysiskt. Det finns hundar som är ensamma hela dagarna OCH blir bortglömda även när matte och husse kommer hem från jobbet. :crazy:

Eller ännu värre: Matte/husse är hemma hela dagarna, men hunden glöms ändå bort.. :confused: :crazy:
 
Jag tycker inte man kan jämföra häst och hund. För hästen har absolut inte den samhörigheten med människan som en hund har.
Däremot har jag tänkt på detta när man ser de som bara har en häst, de hästarna kanske bara har sällskap 2 timmar per dag (om ens det), och det gillar jag inte. Då får man skaffa ett sällskap.

Sen detta med vem som bestämt 4 timmar per dag. Man har väl dragit den slutsatsen, att eftersom hunden är ett präglat flockdjur och ser upp till sin ledare, så bör den inte lämnas själv en längre tid än vad som rekomenderas.
Egentligen har jag svårt för att det ska behövas en diskussion om hur länge en hund ska behöva vara själv. För inte skaffade jag hund bara för den skulle ligga själv hela dagarna. För mig är den en självklarhet att se till så hunden får vara med sin flock så mkt som möjligt.
 
För mig är den en självklarhet att se till så hunden får vara med sin flock så mkt som möjligt.

Det håller nog de flesta med om. Men just "så mycket som möjligt" kan ibland vara själva dilemmat. Håller med om att det är egoistiskt att skaffa hund när man VET på förhand att man måste lämna den när man jobbar. Men människors arbetssituation kan förändras.

Det gäller väl att försöka hitta en lösning. innan man avlivar eller lämnar bort hunden. (Det KAN ju hända att det funkar att lämna hunden dessa timmar) Omplaceringshundar finns det ju 13 på dussinet. Bästa alternativet är ju avlivning, men hur kul är det?
 
Jag tänkte mest på att man säger att det är djurplågeri att lämna hundarna ensamma mer än 4 h per dag. Hur kan man då tillåta hundar i hundhus liksom? SKK rekomenderar ju ett visst antal timmar, men hur kan hundgårdshundar klara sig??
 
Antagligen för att de inte är ensamma då, eller gäller rekommendationen även när de sitter helt solokvist utan andra hundar i närheten? :confused: Jag misstänker att en hundgårdshund ändå får mer mental stimulans eftersom den kan följa med vad som händer i omgivningarna, än vad en hund som är instängd kan göra.
 
Men hundar som bor i "kennel" då? De bor ju inte i bostadshuset men får heller inte vara ute i rastgård. Usch jag skulle aldrig kunna ha mina bebbor sovandes ute i nått hus medans jag ligger inne i min mysiga säng...
 
Nu i fästingtider vill jag helst att hunden är så långt bort från sängen som möjligt. :D

Men det är omöjligt att motstå de där ögonen..

F´låt om jag kom bort från ämnet.. jag är lite virrig ikväll. :crazy:
 
Jag höll henne borta från sängen i flera dagar efter att Exspottat henne. Sen har jag haft besök m.m. Gissa om att jag längtat ihjäl mig att ha henne i sängen igen *mmm* Nu ligger vi och gossar igen. Jag har nog svårt att sova utan henne på andra huvudkudden. Mysigast är det på morgonen att vakna med henne. Hon luktar så gott...
 
Jag tycker inte man kan jämföra häst och hund. För hästen har absolut inte den samhörigheten med människan som en hund har.
Däremot har jag tänkt på detta när man ser de som bara har en häst, de hästarna kanske bara har sällskap 2 timmar per dag (om ens det), och det gillar jag inte. Då får man skaffa ett sällskap.

Sen detta med vem som bestämt 4 timmar per dag. Man har väl dragit den slutsatsen, att eftersom hunden är ett präglat flockdjur och ser upp till sin ledare, så bör den inte lämnas själv en längre tid än vad som rekomenderas.
Egentligen har jag svårt för att det ska behövas en diskussion om hur länge en hund ska behöva vara själv. För inte skaffade jag hund bara för den skulle ligga själv hela dagarna. För mig är den en självklarhet att se till så hunden får vara med sin flock så mkt som möjligt.

Jag håller helt med om att hästar inte skall vara utan sällskap av andra hästar eftersom det är flockdjur. Det är den enkla biten, där kan man vara ganska säker på att man har rätt. Men varför har inte hästar samma samhörighet med människan som hundar, beror det på att vi tillbringar för lite tid med dem? Förutsättningarna för samhörighet finns ju. Hästarna har lika mycket (om inte mer) "will to please" som de flesta hundar, annars skulle vi inte kunna hantera dem. En genomsnittlig häst tränas och utbildas dessutom mer än den genomsnittliga hunden. När vi ändå är inne på andra djur än hundar, hur är det med grisar? Där finns det ju både varianten som lever som hundar i familj och grisar som bara ser människor vid den dagliga skötseln. Nog tycker jag att en flock grisar som får vara ute i en hage och böka har det bra. Ett gäng "husgrisar" som får vara ute i en likadan hage medans husse och matte jobbar tycker jag skulle kännas OK.

Vad jag menar med "vem har bestämt 4h/dag" är; varför inte 1 eller 2, varför just 4? Är det för att det passar in med ett halvtidsarbete? Har det då någon verkligt bra förankring?

Jag tror nog att vi kan vara överens om att hund skaffar man för att man vill umgås med den, och jag förespråkar INTE att hunden skall lämnas ensam varken 4 eller 8 timmar per dag. Däremot tror jag att en hund som är tränad för det klarar av att bli lämnad dagligen. Det blir en rutin som gör att separationen inte är skrämmande, och hunden kan koppla av. Jag tror personligen dock att hundar mår bäst av att vistas ute i en hundgård med andra hundar om man regelbundet måste lämna dem utan mänskligt sällskap.

För mig är detta en diskussion om vad som är seriöst, och varför, inte om hur länge en hund skall lämnas ensam. Det är även ett sätt för mig att fundera lite längre än jag gjort förut vad det gäller andra djur, och ifrågasätta mina sanningar. För mig är det ett sätt att utvecklas.

Mvh
Duvan
 
få tamhundar har fått "tillåtelse" att bli vuxna, vi tar dem tidigt från mamman och präglar dem på människor som sedan alltid ska bestämma över dem. resultatet blir en hund som ser människan som sin flock och sig själv som en mycket ranglåg individ som inte bör/behöver ta några egna beslut. DÄRFÖR ska den inte lämnas. låter man däremot hunden bli präglad på andra hundar så ser jag inget problem med att lämna den utan mänskligt sällskap i flera timmar, så länge den får ha sin hundflock hos sig. hunden kommer dock förmodligen aldrig att bli lika tillgiven och pålitlig som en människopräglad hund.

det samma kan föras över på andra djurarter, så att visst, präglas de på människor istället för på sina artfränder, ja då lär de bli betydligt mer beroende av oss.
 
Det är ett argument jag kan köpa. Fast hur gammal blir en hund mentalt? Stannar den på 8 veckor när den flyttar från mamma, eller tar den sig hela vägen upp till unghund?

Just juniorerna brukar stanna kvar och passa valparna när resten av flocken jagar. Jakten kan utan vidare ta en hel dag, och barnpassningen består i att hålla ihop valparna så att de inte irrar bort samt skydda dem mot angrepp.

Är det något att väga in i bilden? Jag tycker det.
 
hur gammal blir en hund mentalt?

jag tror att tamhundar ligger på strax över valpnivå, eller bör i alla fall göra det. finns säkert andra som vet bättre än jag där.

Just juniorerna brukar stanna kvar och passa valparna när resten av flocken jagar. Jakten kan utan vidare ta en hel dag, och barnpassningen består i att hålla ihop valparna så att de inte irrar bort samt skydda dem mot angrepp.

Är det något att väga in i bilden? Jag tycker det.

återigen, de är då flera och av den arten de är präglade på.
 
Fast hur gammal blir en hund mentalt?

Tamhundar tycks ju inte bli vuxna lika fort eller till och med aldrig så som en varg. Jag antar att barnslighet har varit en fördel för oss människor och därmed har vi i större utsträckning avlat på hundar som i förhållande till vargen behåller unghundsbeteende långt upp i åldrarna. Så ja det är kanske något som man skall väga in i bilden, fast det är som sagt svårt.

I övrigt så har jag nog ganska lik åsikt som du. Man köper inte en hund där utsikterna är att den måste vara själv 8 timmar per dag, eller ännu mera. Att sedan livet kan ändra sig längs med vägen har jag inte så mycket att säga om. Jag har flera vänner som tävlar med sina hundar på elitnivå som inte har någon annan lösning än att åka hem på lunchen. Jag skulle aldrig säga något om det så länge hundarna mår bra. Självklart försöker de alltid korta ned tiden och finna andra lösningar.

En fin och väl tilltagen hundgård tillsammans med andra hundar förlänger helt klart tiden som man kan vara hemifrån. Jag tror att detta fungerar bra även för hundar som från början till exempel har varit ensamma. Jag tror att det viktigaste är att de kan vara sociala tillsammans med någon, det måste inte prompt vara flockledaren.

Som sagt jag är inte så kategorisk som vissa här inne är. Jag anser att man får inte vara byråkrat och stirra sig blind på vissa saker och sedan glömma att titta på individen. En hund kan vara lugn och trygg i 6 timmar medan en annan inte klarar 1 timme.

Det kanske är bäst att tillägga att jag har med mina hundar när jag jobbar så jag slipper svara på det. De är mycket sällan ensamma men de är trygga och klara utan tvekan att vara ensamma en längre tid.
 
***Som sagt jag är inte så kategorisk som vissa här inne är. Jag anser att man får inte vara byråkrat och stirra sig blind på vissa saker och sedan glömma att titta på individen. En hund kan vara lugn och trygg i 6 timmar medan en annan inte klarar 1 timme. ***

Visst finns det olika individer. Och den som tycker det är jobbigt att vara själv får man självklart träna att vara själv eller skaffa hundvakt. Men bara för det sen finns hundar som är trýgga och lugna när de är själva, så tycker inte jag att det är rätt att de ska vara själva långa dagar.
Jag är faktiskt chockad över att så många tycker det är ok att hundar ligger själva 8-9 timmar per dag. Jag skulle aldrig ha samvete till det. Visst har jag varit tvungen till det jag också någongång, men gud vad jag har mått dåligt. Hundarna har funnits i mina tankar hela tiden. Så vad som än händer i mitt liv, så är det inte aktuellt för mig.

Nu kom jag in på vad den andra tråden handlar om :crazy: :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 850
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 775
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 456
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp