Vad är en snokrem?

Det där håller jag inte med om.
Har du tex ett pessoa med tygeln i nedersta ring och sidstycket i lilla ringen så får du ju definitivt hävstångeffekt - drar du i tygeln trycker det som fasen i nacken . Den är dessutom helt utan "stopp" som kinnkedjan faktiskt bidrar till.

Nej. Dessutom är ett pessoabett ett hissbett, inte ett hävstångsbett.

https://www.researchgate.net/public...ure_induced_by_a_baucherhanging_cheek_snaffle

" It is commonly, albeit incorrectly thought that this arm serves as a lever and that therefore the Baucher produces some amount of poll-pressure"
 
Feltänk. Hästens mun utgör ju brytpunkten.

Mm, och ett baucherbett har ju ingen ögla längre ner än hästens mungipa som du kan fästa tygeln i = ingen hävstångseffekt alls. Baucherbett är inget hävstångsbett. Man hade möjligtvis kunnat få det till nåt sånt om man hade satt det upp och ner.

Kolla gärna källan jag länkade till tidigare.
 
Mm, och ett baucherbett har ju ingen ögla längre ner än hästens mungipa som du kan fästa tygeln i = ingen hävstångseffekt alls. Baucherbett är inget hävstångsbett. Man hade möjligtvis kunnat få det till nåt sånt om man hade satt det upp och ner.

Kolla gärna källan jag länkade till tidigare.

Återigen : varken pessoa eller baucher är hävstångsbett.

Ang beskrivningarna som länkats till ang Baucher så ja - de är väl kända och jag har sett dem jag med sen från början när Baucher blev poppis 😄👍

Summa summarum så ang bett allmänt finns det inga mirakelbett vilket inkluderar även Baucher 👍
 
Det där håller jag inte med om.
Har du tex ett pessoa med tygeln i nedersta ring och sidstycket i lilla ringen så får du ju definitivt hävstångeffekt - drar du i tygeln trycker det som fasen i nacken . Den är dessutom helt utan "stopp" som kinnkedjan faktiskt bidrar till.

Fast det är inte hävstång eftersom det inte finns mothåll. Mer som block och talja.
 
Återigen : varken pessoa eller baucher är hävstångsbett.

Ang beskrivningarna som länkats till ang Baucher så ja - de är väl kända och jag har sett dem jag med sen från början när Baucher blev poppis 😄👍

Summa summarum så ang bett allmänt finns det inga mirakelbett vilket inkluderar även Baucher 👍

Jag är helt på det klara med det.

Du hävdade ju att baucher ger tryck i nacken tidigare i tråden?? Hur kan du ha haft den uppfattningen om du redan då visste att det inte var så?
 
Och för att återgå till varför baucher kom upp i tråden: Många hävdar att det behöver nosgrimma för att stabilisera bettet i hästens mun. Jag vill hävda att det i så fall är schysstare mot hästen att byta till ett mer stabilt bett än att dra igen munnen med en massa remmar. Baucher är ett mer stabilt val än ett tränsbett med rörliga ringar eller vanliga fasta ringar eftersom det håller munstycket i en fast vinkel mot lanerna. Huruvida hästen uppfattar det som skarpare beror på var i munnen den är känslig för tryck. Om den inte tycker om baucher går det ju att välja D-ringsbett eller bett med parerstänger i stället.
 
Jag är helt på det klara med det.

Du hävdade ju att baucher ger tryck i nacken tidigare i tråden?? Hur kan du ha haft den uppfattningen om du redan då visste att det inte var så?
Jag är inte ett dugg sugen på att göra om denna tråd till en diskussion om hur just Baucher fungerar/inte fungerar i detalj .

Det är gott om feltolkningar ang div. bett osv rent allmänt vilket även denna tråd påvisar i kommentarsfältet.

Tycker @svea s senaste kommentar är sund så instämmer med den i sammanhanget helhetsmässigt 👍
 
Jag är inte ett dugg sugen på att göra om denna tråd till en diskussion om hur just Baucher fungerar/inte fungerar i detalj .

Det är gott om feltolkningar ang div. bett osv rent allmänt vilket även denna tråd påvisar i kommentarsfältet.

Tycker @svea s senaste kommentar är sund så instämmer med den i sammanhanget helhetsmässigt 👍
Fast om jag nu har fått fel info om Baucherbett när jag läst på efter denna tråd, blir jag gärna motbevisad. Om du har en annan, bättre källa på att Baucher visst ger tryck i nacken så tar jag gärna del av den. Jag vill bara veta hur det faktiskt funkar! Hästkunskap är sällan tung att bära.
 
@Stereo du kan säkert få svar/bekräftelser osv som du eftersöker ändå utan att fråga mig 👍
Ja, jag hittar en del webbshoppar och bloggar som menar att Baucher ger nacktryck, men jag anser inte dem vara pålitliga källor. En metodisk undersökning som med mätinstrument som sidostycke visar att Baucher INTE ger nacktryck är enligt mig en trovärdigare källa än diverse bloggar. Jag undrade bara om du hade en bättre källa eftersom du menar att Baucher ger nacktryck. Jag har ju alltid också trott det men har nu insett mig överbevisad.
 
Ja, jag hittar en del webbshoppar och bloggar som menar att Baucher ger nacktryck, men jag anser inte dem vara pålitliga källor. En metodisk undersökning som med mätinstrument som sidostycke visar att Baucher INTE ger nacktryck är enligt mig en trovärdigare källa än diverse bloggar. Jag undrade bara om du hade en bättre källa eftersom du menar att Baucher ger nacktryck. Jag har ju alltid också trott det men har nu insett mig överbevisad.

Ja ? Ok som sagt 👍
Poängen var väl att det inte är här du ska fråga och få svar som någon allsanning ? Och att jag som sagt inte har någon som helst motivation att göra om denna tråd till en tråd om just Baucher ? Bukefalos är inte någon källa i sak ang ”sanningar” det är ett diskussionsforum. Du ser massor med förkunnanden bara i denna tråd som inte stämmer ang hävstång, bettpåverkan osv,

Jag tyckte det var ett tydligt svar för min del ang att göra denna tråd till en diskussion om ett specifikt bett . Du får nöja dig med det .
 
Senast ändrad:
Tjena!
Ridskoleelev här, jag har funderat på detta ett tag nu...
Många av ridskolans hästar har träns med en liten rem som sitter bredvid nosgrimman typ, det spänner man runt hästens mun. Jag har för mig att det heter snokrem, heter den det? Varför använder man dem, min favorit ridskole polle gillar inte remen, hon är väldigt känslig runt mulen och hatar när man spänner remen, så tycker nästan synd om henne. :confused:
Är det någon fördel med att ha den? Hade en häst som bits väldigt ofta, då sa stallvärden att man kan spänna remen extra hårt så hon inte kan öppna munnen och bitas lika ofta, fast det kan ju inte vara anledningen till att man använder snokremmar eller? Det hjälpte ju inte ändå, bits fortsätter hon att göra. ;)

Kramis

De hör till nosgrimman.
Hade det bara varit den övre, hade den kallats engelsk nosgrimma.
Nu är det en engelsk nosgrimma med achenrem (eller snokrem som en del säger)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 045
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 142
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 106
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 276
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp