Vad är er hobby?

För mig är maten väldigt viktig, det behöver inte vara så exklusivt, nästan tvärtom för jag tycker om enkel mat men jag vill ha den allra bästa kvaliteten som går att uppbringa. Man skulle nog kunna kalla mig gourmet men en hobby är det inte, mat är grundläggande.
Jag tänker att det är en gradskillnad mellan att gilla kvalitet och att anse att en artikel från en matskribent är en nyhet. Jag äter också för att överleva, men inte bara.
 
För mig kan tex att ha hund delas in i tre nivåer.
De som "bara har hund" sällskapshunden är en del av familjen men inte så mycket mer, man kanske går nån valpkurs eller så.
Hund som hobby där man går kurser, läser på ordentligt, är insatt i mentalitet osv Man lägger liksom ned lite mer tid och intresse.
Hund som livsstil, det är de där som lägger hela sin fritid på att ligga som sökfigge i en skog, de som kliver upp klockan 04.30 för att köra drag innan det blir för varmt och som kuskar land och rike runt på agilityttävlingar eller utställningar, som lägger upp arbetslivet så att det passar med avelsplanerna och där hela bostaden liksom präglas av "hundliv" och svårligen ser någon poäng att umgås med någon utan hund.
 
För mig kan tex att ha hund delas in i tre nivåer.
De som "bara har hund" sällskapshunden är en del av familjen men inte så mycket mer, man kanske går nån valpkurs eller så.
Hund som hobby där man går kurser, läser på ordentligt, är insatt i mentalitet osv Man lägger liksom ned lite mer tid och intresse.
Hund som livsstil, det är de där som lägger hela sin fritid på att ligga som sökfigge i en skog, de som kliver upp klockan 04.30 för att köra drag innan det blir för varmt och som kuskar land och rike runt på agilityttävlingar eller utställningar, som lägger upp arbetslivet så att det passar med avelsplanerna och där hela bostaden liksom präglas av "hundliv" och svårligen ser någon poäng att umgås med någon utan hund.

Helt korrekt indelning ;) :up: Jag tillhör kategori två och ser det precis som du beskriver.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
För mig kan tex att ha hund delas in i tre nivåer.
De som "bara har hund" sällskapshunden är en del av familjen men inte så mycket mer, man kanske går nån valpkurs eller så.
Hund som hobby där man går kurser, läser på ordentligt, är insatt i mentalitet osv Man lägger liksom ned lite mer tid och intresse.
Hund som livsstil, det är de där som lägger hela sin fritid på att ligga som sökfigge i en skog, de som kliver upp klockan 04.30 för att köra drag innan det blir för varmt och som kuskar land och rike runt på agilityttävlingar eller utställningar, som lägger upp arbetslivet så att det passar med avelsplanerna och där hela bostaden liksom präglas av "hundliv" och svårligen ser någon poäng att umgås med någon utan hund.
Du glömde en kategori, de som använder sin hund för bruksändamål, de kan såklart ibland falla under någon av kategorierna du nämner men många gör inte det.
 
För mig kan tex att ha hund delas in i tre nivåer.
De som "bara har hund" sällskapshunden är en del av familjen men inte så mycket mer, man kanske går nån valpkurs eller så.
Hund som hobby där man går kurser, läser på ordentligt, är insatt i mentalitet osv Man lägger liksom ned lite mer tid och intresse.
Hund som livsstil, det är de där som lägger hela sin fritid på att ligga som sökfigge i en skog, de som kliver upp klockan 04.30 för att köra drag innan det blir för varmt och som kuskar land och rike runt på agilityttävlingar eller utställningar, som lägger upp arbetslivet så att det passar med avelsplanerna och där hela bostaden liksom präglas av "hundliv" och svårligen ser någon poäng att umgås med någon utan hund.
Systemet går ju säkerligen att applicera på många andra intressen. Ta dykning
Tidsfördriv -Det dräller ju av folk som har tagit sina OWcert tex i thailand och sedan aldrig dyker igen
Hobby - Sen har man de där som åker på liveaboards en - två gånger om året, som sitter på diskussionforum osv.
Livsstil - Vi puckon som kan ägna en halv kväll åt prata om olika pistolhakars för och nackdelar, som kan lägga en hel dag på att åka till vad som visar sig vara en gyttjig pöl och tycker det är rimligt att lägga en hel dag på att köra bil, bära och skölja prylar för en timme i nollgradigt vatten för att titta på samma krabbtaska som förra veckan och dessutom börjar fundera på om det trots allt inte ändå är fullt rimligt att pynta 5000kr för en lampa och leva på ravioli ett tag...

(Jag börjar tro att orsaken till att det är så svårt att ta reda på vad teckurserna faktiskt kostar är att om man måste fråga så kommer man inte ha råd...)
 
Förr var hästar och hundträning mina stora intressen i livet men har bytts ut till löpträning (Tränar för halvmaraton, men hoppas kunna genomföra helmaror också) och styrketräning, hundarna finns fortfarande kvar men de används till jakt numera och inte i tävlingssyfte.
Hinner inte med mkt mer än så eftersom vi har småbarn som behöver sitt, de är mitt absolut största intresse :love:
 
Detta känns ju lite onödigt hårt? Ja, jag tog åt mig.

Mina vänner verkar tycka det är intressant att umgås med mig trots brist på intressen tack och lov.

Hårt och hårt vet jag inte, man passar ju bara inte ihop med alla sorters människor. Skulle tro att väldigt många inte passar ihop med mig, Jag tar faktiskt inte åt mig utan det är ju bara att konstatera att då har de andra vänner och jag med. Ungefär som att jag skulle ta illa upp för att vissa inte vill umgås med folk som har djur, jaha? Då får de väl umgås med djurlösa istället för att tala om för mig att jag inte passar in där...:confused:

Jag känner dig ju inte irl men jag tycker du verkar vara en go person som visst har intressen. Inte minst din medverkan här på forumet vittnar ju om det :heart
 
Eftersom jag jobbar med mitt största intresse (får och vallhundar), så får de inte vara med i listan över hobbies.

Jag spelar ganska mycket spel. Mest TV-spel, men även lite på PC och en del tabletop rpg och brädspel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp