Vad är er hobby?

Jag skapar mönster och syr historiska kläder, främst sent 1700tal men är också intresserad av 1880-1905ish.
Folk brukar mest bli förvånade och prata om fördomar angående korsetter.

Hade jag inte pysslat med det här så hade jag nördat in mig på något annat.
 
Vad roligt att läsa om vad alla gör! :)

Jag känner igen det där om att folk har fördomar mot datorspel osv. har två söner med sådant intresse. Den ena via sin dator och den andra via mobilen. Den äldsta som är 19 spenderar mycket tid vid datorn och spel, men jag tänker att det är ok, hans intresse. Andra sonen sitter med sin mobil och spelar mobilspel och kollar Youtube. Jag har gjort försök att få dem intresserade av något annat, men de är faktiskt inte det, och jag tänker att så länge det inte går ut över resten av livet är det ok. Men vissa människor kan vara oerhört kritiska, det är på något vis inte rätt sorts intresse.

Jag själv målar lite i målarböcker. Nu är synen sämre och jag orkar inte sitta och glo suddigt någon längre tid så jag har inte målat på ett bra tag. Visar inte det för någon annan heller utan det är för mig och att få ro. Annars läste jag tidigare böcker, numera pga synen är det ljudböcker, så man kan göra massor medan man plöjer böcker har jag kommit på! Väldigt härligt!

Har haft häst, men inte längre, har alltid haft hund och har nu med så det är ju ett intresse också även om varken han elelr jag känner oss speciellt pepp på att gå ut när det öser ner.....
 
Hästen, hunden, växter, odling och trädgård - men jag vet inte om det kan kallas hobbys, det är ju mer... livsstilar?

Fotografering och litterärt skapande har i perioder varit stora hobbys som varit vilande ganska länge.

Annars är faktiskt Formel 1 en "hobby", om man nu kan klassa en hobbys om något man inte utövar utan mer bara ett intresse, något som man följer slaviskt :p Jag älskar formel 1-välden och tycker den är superintressant och ägnar rätt mycket tid åt att titta på träningar, kval och race. Folk brukar tycka att det är väldigt, väldigt otippat när jag berättar det.
 
Jag har svårt för hobbys.

Antingen tycker jag att något är kul och gör det ibland när tillfälle ges, det ser jag inte som hobby, eller så snöar jag in mig totalt så att det blir mer livsstil än hobby...
 
Hålla på med medryttarponnyn, annars är Howrse som är internerspel som Horsereality (körde det, men återgick till howrse då passade mig bättre) och pussla! Börja pussla pga arbetslöshet och så kul det är, hoppas nått jag kommer forsätta med när bli jobb.
 
Och så tåg, inte blitt så mycket senaste men som @Bapelsin är nog snarare intresse.

Fotar mest för mitt nöjes skull. Sen så ska snart testa nytt tågbolag åka med, ska bli intressant :D
 

Bifogade filer

  • 20200323_172155.jpg
    20200323_172155.jpg
    351,5 KB · Visningar: 11
Har i vuxen ålder alltid haft hund fram till i november förra året. Nu blir det inte en hund på många många år.
När jag slutade med hästar började jag dyka och har gått in helhjärtat!

Jag dyker för det mesta minst en gång i veckan, går kurser, läser dykböcker, ser youtubklipp och prioriterar dykningen tids och ekonomiskt över det mesta annat i livet. Har träffat en massa nya vänner och min partner genom dykningen

Och det finns så mycket att nörda ned sig i, sjögräs, fiskar och nakensnäckor, gillar man historia finns det vrak och gruvor, är man lagd och perfektionisthållet kan man ägna en hel helg åt att få till de perfekta bensparkarna. Gillar man att lägga pengar tekniska prylar är man i himlariket och man kan lära en himla massa fysisk och biologi. Man kan engagera sig i städdyk som jag gör, räddningdyka eller volontärjobba utomlands med korallplanering osv.
 
Vad har ni för hobby? Tror ni det säger något om er? Tror ni andra tänker på ett visst sätt om personer med er hobby? Känner ni igen känslan som jag fick inför den här Ferrarin och även den orangea mustangen på bild- att wow, så VACKER, så grymt otroligt underbart vacker och den där villhöver jag otroligt mycket?

Vad betyder er hobby för er? Hur skulle ert liv se ut utan? Finns det människor HELT utan någon form av intresse/hobby?

Jag har svårt att veta skillnaden på hobby, vana, tidsfördriv och livsstil faktiskt :o Mina hobbyer har nog störst värde för mig i form av att de distraherar mig från min ångest och dödslängtan. Ju mindre jag har att sysselsätta mig med ju mer aktivt tänker jag på döden. Jag har verkligen ingen förståelse för de som säger att de inte har nån hobby, vad gör dessa människor av sin tid?! Det måste ju finnas Nånting som intresserar en, om man inte är allvarligt deprimerad?

Jag har häst, hund, tränar kondition/styrka och kör lastbil (ja det är inte mitt jobb).

Häst har jag numera mest av gammal vana. Det har varit min stora passion, men jag har ingen gnista längre. Däremot orkar jag inte ta tag i att sälja, jag är ambivalent kring tanken på vad jag skulle göra istället. Så jag har den i ett fullservicestall och låter tiden gå medan jag känner efter och jag rider några dagar i veckan av plikt. Saknar det inte en minut när jag tex är bortrest. Ja jag borde lägga ner det, men jag orkar inte ta tag i försäljningscirkusen :o

Hund är mitt sällskap. Den är med mig överallt. Hade träningsambitioner där med och gick mkt kurser när hon var valp och unghund. Sen blev hon sjuk och fick magproblem vilket förtog lust och möjligheter till träning. Nu är hon bättre men jag har tappat lite driv där med. Är nöjd med att ha en sällskapshund och det är hon med, så länge jag inte tvingar henne att motionera för mkt :angel:

Träning gör jag mest för att hålla vikten, se snygg ut och hantera ångest. Oavsett vad som är det primära syftet så är det nåt som gör mig mindre neurotisk och det är av godo. Tänker att alla mår bättre av att röra på sig. Dessutom kommer min hund ut och rör på sig också.

Lastbil är det senaste nörderiet i mitt liv. Jag älskar det. Tog alla körkort på fritiden och har precis gått en utbildning så jag även får köra yrkesmässigt. Ser det som en sysselsättning som kanske kan funka som extrajobb. Vill dock inte sluta med mitt yrke så det blir svårt att hinna med båda, så jag hoppas istället jag kan köra på somrar och lediga veckor under året.
 
Jag har svårt att veta skillnaden på hobby, vana, tidsfördriv och livsstil faktiskt :o Mina hobbyer har nog störst värde för mig i form av att de distraherar mig från min ångest och dödslängtan. Ju mindre jag har att sysselsätta mig med ju mer aktivt tänker jag på döden. Jag har verkligen ingen förståelse för de som säger att de inte har nån hobby, vad gör dessa människor av sin tid?! Det måste ju finnas Nånting som intresserar en, om man inte är allvarligt deprimerad?

Jag har häst, hund, tränar kondition/styrka och kör lastbil (ja det är inte mitt jobb).

Häst har jag numera mest av gammal vana. Det har varit min stora passion, men jag har ingen gnista längre. Däremot orkar jag inte ta tag i att sälja, jag är ambivalent kring tanken på vad jag skulle göra istället. Så jag har den i ett fullservicestall och låter tiden gå medan jag känner efter och jag rider några dagar i veckan av plikt. Saknar det inte en minut när jag tex är bortrest. Ja jag borde lägga ner det, men jag orkar inte ta tag i försäljningscirkusen :o

Hund är mitt sällskap. Den är med mig överallt. Hade träningsambitioner där med och gick mkt kurser när hon var valp och unghund. Sen blev hon sjuk och fick magproblem vilket förtog lust och möjligheter till träning. Nu är hon bättre men jag har tappat lite driv där med. Är nöjd med att ha en sällskapshund och det är hon med, så länge jag inte tvingar henne att motionera för mkt :angel:

Träning gör jag mest för att hålla vikten, se snygg ut och hantera ångest. Oavsett vad som är det primära syftet så är det nåt som gör mig mindre neurotisk och det är av godo. Tänker att alla mår bättre av att röra på sig. Dessutom kommer min hund ut och rör på sig också.

Lastbil är det senaste nörderiet i mitt liv. Jag älskar det. Tog alla körkort på fritiden och har precis gått en utbildning så jag även får köra yrkesmässigt. Ser det som en sysselsättning som kanske kan funka som extrajobb. Vill dock inte sluta med mitt yrke så det blir svårt att hinna med båda, så jag hoppas istället jag kan köra på somrar och lediga veckor under året.
Lastbil! Gud vad roligt! Har du en egen som du kör runt med eller kör du bara på körskolan?
 
Lastbil! Gud vad roligt! Har du en egen som du kör runt med eller kör du bara på körskolan?

Ja det är fantastiskt, spec med släp *nörd :o Jag tog c-kortet på körskola för 2 år sedan, sen övningskörde jag för släpet privat med några som jag känner. Tog sedan ce-kortet förra sommarn. Sen dess har det ju stått ganska stilla med körningen då man inte får köra nästan nånting alls utan YKB (yrkesbevis), det gick alltså bra så länge jag övningskörde och sedan när jag hade kortet var det stopp. Har sen inte kunnat göra YKB pga corona, och det är en 4v kurs på heltid. Jag jobbar ju redan heltid. Men nu lyckades jag få loss tid att gå den och chansade trots corona, har bara skrivningen kvar och det fanns inga lediga tider förrän om flera veckor. När jag gjort provet (ett teoriprov) hoppas jag att jag kan åka ut och köra lite med folk jag känner, är ju inte fel med lite prao och speciellt inte om man inte har möjlighet att jobba heltid dvs söka ett riktigt jobb. Jag får körvana utan att jobba, och den som vanligtvis kör får lite sällskap ;) Sommaren har de flesta nog redan planerat med vikarier osv.

Vi har en lastbil i familjen men den är 100 mil bort, så blir bara att köra den när jag är där och hälsar på.
 
Vet inte riktigt vad om är skillnad på hobby och intresse. Jag har så mycket intressen att jag i princip aldrig har tråkigt.

Har häst och är fortfarande väldigt intresserad av det mesta som har med hästar att göra, främst avel.

Stort musikintresse där jag när världen är normal går på många spelningar. Det senaste året utan spelningar har gjort mig halv. Kicken av en riktigt bra spelning kan hålla i sig länge, och har jag dessutom träffat en massa trevligt folk på spelningen blir upplevelsen ännu bättre. När det inte är spelningar umgås jag med vänner på krogen. Jag älskar att ha liv och rörelse omkring mig.

Är intresserad av litteratur och samhällsfrågor och läser, skriver och diskuterar mycket sånt.

Jag syr och stickar och gör mina mönster och design själv.

På sistone har jag börjat lära mig mycket om odling, tidigare var det bara en tomatplanta på balkongen, typ.

Jag geocachar vilket är en bra anledning till att besöka nya ställen.

Jag samlar också. Först var det vinyl och jag har en stor samling svenska punksinglar. Nu köper jag fortfarande cd trots att allt finns på nätet, dels för att jag vill stötta musikerna och dels för att jag vill ha den tillgänglig när som helst, även om nätet skulle paja.
Jag har ett hippologbibliotek som innehåller både stamböcker och annan facklitteratur om hästar.
Jag samlar också på skönlitteratur men nu var det ett tag sen jag fyllde på där. Har för mycket böcker så jag måste kunna motivera mig ordentligt inför mig själv för att få köpa nytt.
 
Annars är faktiskt Formel 1 en "hobby", om man nu kan klassa en hobbys om något man inte utövar utan mer bara ett intresse, något som man följer slaviskt :p Jag älskar formel 1-välden och tycker den är superintressant och ägnar rätt mycket tid åt att titta på träningar, kval och race. Folk brukar tycka att det är väldigt, väldigt otippat när jag berättar det.
Yay! Vad kul med någon fler som är F1-nörd! 🤩 Jag fastnade efter första säsongen av Drive to Survive på Netflix och nu är racehelger heliga hemma hos oss! Där emellan lyssnar jag på poddar, följer teamens sociala medier etc👌

Utöver F1 så roar jag mig med att spela golf (har precis börjat spela och är mer utanför banan än jag borde.. :angel:), spela Padel ett par gånger i månaden med kompisar och styrketränar några ggr/vecka. Men det är golf & F1 som jag räknar till hobbys, resten är mer måsten för att må bra
 
Förutom arabhästar är det min trädgård (jag samlar på historiska rosor bla) och att samla på vissa typer av antikviteter och designprylar (dvs nörda ner mig ordentligt i dem).

Sedan bor jag i ett gammalt hus... byggnadsvård och renovering har jag varit tvungen att lära mig. Jag tycker det är roligt men skulle väl inte säga att det är någon stor hobby. Mer att det är roligt att kunna fixa saker själv (plus att jag hade aldrig haft råd att köpa in hjälp för allt).
 
Yay! Vad kul med någon fler som är F1-nörd! 🤩 Jag fastnade efter första säsongen av Drive to Survive på Netflix och nu är racehelger heliga hemma hos oss! Där emellan lyssnar jag på poddar, följer teamens sociala medier etc👌

Utöver F1 så roar jag mig med att spela golf (har precis börjat spela och är mer utanför banan än jag borde.. :angel:), spela Padel ett par gånger i månaden med kompisar och styrketränar några ggr/vecka. Men det är golf & F1 som jag räknar till hobbys, resten är mer måsten för att må bra
Men vad roligt!! Jag känner igen hela din beskrivning till punkt och pricka. Jag började kolla eftersom min sambo varit intresserad länge, tyckte dock inte det var jätteroligt innan jag precis som du såg drive to survive. Det gav ju helt annan inblick! Och precis som du lyssnar jag en hel del på poddar och följer dem på sociala medier osv. Och helgerna planeras utefter racen :D
Som grädde på moset spelar jag också golf :D Men det har tyvärr inte blivit så mycket de senaste åren.
 
Men vad roligt!! Jag känner igen hela din beskrivning till punkt och pricka. Jag började kolla eftersom min sambo varit intresserad länge, tyckte dock inte det var jätteroligt innan jag precis som du såg drive to survive. Det gav ju helt annan inblick! Och precis som du lyssnar jag en hel del på poddar och följer dem på sociala medier osv. Och helgerna planeras utefter racen :D
Som grädde på moset spelar jag också golf :D Men det har tyvärr inte blivit så mycket de senaste åren.
Sen tycker jag det är kul att teamen mer och mer nyttjar sina sociala medier, älskar när Mercedes driver lite mer sig själva :D

Vilka poddar lyssnar du på? Jag har hittills bara hittat Beyond the grid & Viaplay F1-podcast men lyssnar ibland på indypodden även om dom inte fokuserar på F1 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp