Vad är er hobby?

Sen tycker jag det är kul att teamen mer och mer nyttjar sina sociala medier, älskar när Mercedes driver lite mer sig själva :D

Vilka poddar lyssnar du på? Jag har hittills bara hittat Beyond the grid & Viaplay F1-podcast men lyssnar ibland på indypodden även om dom inte fokuserar på F1 🙈
Tänkte kapa eran konversation här med att podden ''In the Fast Lane'' finns också. Dock så är det inte bara om F1 utan om motorsport i övrigt men de har ett par st avsnitt med aktiva förare och även pensionerade förare. T.ex. det nyaste avsnittet från idag är med Daniel Ricciardo :D

Roligt att se att det finns fler som älskar denna ''hobby'', race helger är heliga i mitt hem. :bow:Planerar allt efter det.:angel::love:
 
Tänkte kapa eran konversation här med att podden ''In the Fast Lane'' finns också. Dock så är det inte bara om F1 utan om motorsport i övrigt men de har ett par st avsnitt med aktiva förare och även pensionerade förare. T.ex. det nyaste avsnittet från idag är med Daniel Ricciardo :D

Roligt att se att det finns fler som älskar denna ''hobby'', race helger är heliga i mitt hem. :bow:Planerar allt efter det.:angel::love:
Ooo! Tack för tipset 🤩
Ja! Det är sällan jag träffar någon likasinnad annars så det är kul när man stöter på andra som gillar motorsport och förstår varför vissa helger är heliga :angel::D
 
Jag läser jättemycket böcker och i och med det ägnar jag mig en hel del (i vanliga fall) åt diverse litteraturevenemang och bokcirklar och sådant. Nu blir det mesta digitalt och det går också bra, men börjar bli tråkigt.

Bokbloggar/bookstagrammar gör jag också, och har gjort i många herrans år (åtminstone bloggen, Instagram började jag nog med 2015 eller något men bloggat har jag gjort i olika former sedan 1999).

Annars stickar jag och löser korsord, såsom anstår en kulturtant i yngre medelåldern :D
 
Vad har ni för hobby? Tror ni det säger något om er?
Dator-/TV-spelande, teckna/måla, skriva, baka och läsa böcker. Jag har även ett stort hundintresse, men det ser jag mer som en livsstil än en hobby.

Möjligen att jag har rik fantasi och gärna vill försvinna i andra världar.

Tror ni andra tänker på ett visst sätt om personer med er hobby?
Ja, absolut. Jag har nästan slutat tala om att jag gillar spelande, för många verkar tycka det är provocerande att jag som vuxen (kvinna) gillar det. Jag har fått höra både det ena och det andra; att det är barnsligt och meningslöst, att jag är lat, att jag har ett spelmissbruk (?) och borde sluta.

De andra intressena är lite bättre utifrån andras ögon sett, men inte fullt acceptabla ändå. För stillasittande, antar jag.

Vad betyder er hobby för er? Hur skulle ert liv se ut utan?
Utan mina hobbyer skulle mitt liv vara tråkigt, det hade nog blivit än mer meningslöst än vad många tycker det är idag. Oavsett vad andra tycker älskar jag mina hobbyer och vill inte byta ut dem, de tillför mig med avkoppling och kreativitet + att jag får lov att använda både hjärna och händer i det jag gör.

Finns det människor HELT utan någon form av intresse/hobby?
Jag vet inte. Intresse/hobby kan väl delas upp i rätt mycket. Någon som t.ex. bara gillar att umgås med folk och inte göra något i övrigt skulle jag nog kvala in i kategorin ”ingen hobby”, men att vara social räknas rimligen som ett intresse också.
 
  • Häst på hobbynivå. Rider 5-6 dagar i veckan, tävlar inte. Kostnad: 8 000/månad.
  • Pokémon Go. Är level 50, det högsta man kan bli. Kör även en del Harry Potter, är level 55 av 60. Kostnad: 100-1 000/månad.
  • Trädgård. Har köpt hus för 15 månader sen, och lägger massor av tid och pengar i trädgården. Kostnad: 2000/månad (i alla fall under växtsäsong)
  • Fågelskådning och fågelfotagrafering. Hinner omöjligt med det i vardagen, så det är min semesterhobby. Kostnad: Just nu inte så mycket.
  • Resor. Kombineras nästa alltid med fågelskådnings-hobbyn. Och lite med trädgårdshobbyn, älskar botaniska trädgårdar! Kostnad: 5 000/månad
  • Matlagning. Blir tyvärr mest tid för enklare vardagsmat, men det är kul! Kostnad: Sänker nog snarare hushållets kostnader
 
Vet inte riktigt vad om är skillnad på hobby och intresse. Jag har så mycket intressen att jag i princip aldrig har tråkigt.

Har häst och är fortfarande väldigt intresserad av det mesta som har med hästar att göra, främst avel.

Stort musikintresse där jag när världen är normal går på många spelningar. Det senaste året utan spelningar har gjort mig halv. Kicken av en riktigt bra spelning kan hålla i sig länge, och har jag dessutom träffat en massa trevligt folk på spelningen blir upplevelsen ännu bättre. När det inte är spelningar umgås jag med vänner på krogen. Jag älskar att ha liv och rörelse omkring mig.

Är intresserad av litteratur och samhällsfrågor och läser, skriver och diskuterar mycket sånt.

Jag syr och stickar och gör mina mönster och design själv.

På sistone har jag börjat lära mig mycket om odling, tidigare var det bara en tomatplanta på balkongen, typ.

Jag geocachar vilket är en bra anledning till att besöka nya ställen.

Jag samlar också. Först var det vinyl och jag har en stor samling svenska punksinglar. Nu köper jag fortfarande cd trots att allt finns på nätet, dels för att jag vill stötta musikerna och dels för att jag vill ha den tillgänglig när som helst, även om nätet skulle paja.
Jag har ett hippologbibliotek som innehåller både stamböcker och annan facklitteratur om hästar.
Jag samlar också på skönlitteratur men nu var det ett tag sen jag fyllde på där. Har för mycket böcker så jag måste kunna motivera mig ordentligt inför mig själv för att få köpa nytt.
Punksinglar? Du? Chocking 😁😁😁 🥳
 
Kom på att jag kanske skulle svara på resten av frågorna :)

Mina hobbyer/intressen är det som utvecklar mig, mitt tänkande och min kreativitet. Det har också gett mig många nära och goda vänner.

Det som mina hobbyer och intressen säger om mig är väl att jag inte är inskränkt:D de spretar åt många håll. Jag tycker att mycket är intressant, jag har så svårt att förstå hur man kan stå ut med att bara ägna sig åt en eller två saker, när det finns så oändligt mycket man kan pyssla med.

Sen är det lustigt vilken bild det skapas av en. I vissa arbetsgrupper är jag hon som håller på med hästar, i andra hon som springer på spelningar hela tiden. I ett annat sällskap är det mitt stickande som har utmärkt mig.
 
För några år sen började jag göra knivar. Det blev ett sätt att få ett kreativt utlopp när man suttit vid datorn hela dan. Framförallt på vintrarna. Nu har jag gjort några stycken och nu börjar de faktiskt bli rätt bra. Eller hyfsade i alla fall. Jag har tom gjort en kniv till en kollega. Jag behöver så klart inga fler knivar. Men det är rätt skönt att stå där och låta alla tankar försvinna och bara handla om hur jag ska forma det där knivskaftet.

Sen har jag ju en segelbåt. Är det en hobby? Jo, kanske. Men det är också ett sätt att leva. Båten definierar mitt hela år. Från tidiga våren då man kan börja fixa med båten igen och tills man har tagit upp den och fixat klart någon gång i november. December/januari brukar vara båtfria.
 
Min största hobby är hästar och med två egna äts den mesta fritiden upp av det, så klart.

Utöver det är jag hockeyintresserad och har haft säsongskort sen 2008 eller 2009 på vårt lokala hockeylag, som gått hela vägen från hockeyettan till SHL och tillbaka igen på den här tiden. Förra året var första året sen 2008 eller 2009 som jag inte hade säsongskort, p.g.a. coronan. Har heller inte införskaffat det i år av samma orsak och det börjar kännas riktigt konstigt. Just eftersom de föll ur de högsta divisionerna kunde vi inte ens följa det på tv förra året, så skum känsla från att ha varit på varje match i över ett decennium.

Jag brukar inte få så mycket kommentarer längre. Det var mycket tråkkommentarer, främst från killar i skolan, när jag växte upp för hästarna, men det har nog de flesta hästtjejer upplevt. Hockeyn har varit så himla stor här i vår stad, så det är nästan så folk höjer på ögonbrynen om någon säger att de inte går dit.
 
Vad har ni för hobby? Tror ni det säger något om er?
Jag har historiskt återskapande som hobby. Detta innebär sömnad, experimentell arkeologi på lekmannanivå, matlagning, studier och öldrickande med goda vänner ^^

Tror det säger ganska mycket om vem jag är. En bra semester innebär att gå på museum, kolla på fornlämningar eller överlag besöka historiska platser.
Det säger nog mycket om mig som tycker om att lära mig nya saker, studera och få lite lagom kreativa utlopp.

Tror ni andra tänker på ett visst sätt om personer med er hobby?
Ja, och de är inte rädda att ventilera ^^
Det är många som inte förstår hur man kan lägga tusentals kronor på tyg att handsy kläder av, att det är rimligt att ha dubbla uppsättningar av typ allt som ingår i ett hushåll (ett för lägenheten, ett för det historiska lägerlivet) eller hur vuxna människor "springer runt i skogen och har sig".

Vad betyder er hobby för er? Hur skulle ert liv se ut utan?
Det betyder i princip allt. Jag är utbildad inom besläktat område, mina semestrar kretsar kring medeltidsveckan, mina kompisar består i princip uteslutande av människor inom hobbyn etc. Mitt liv skulle vara otroligt tomt utan det!

Finns det människor HELT utan någon form av intresse/hobby?
Det tror jag absolut, men det måste vara otroligt tomt.
 
Hundar är inte så mycket hobby så livsstil. Hundars mentalitet är ett specialintresse så det räknas kanske som hobby (är mentalbeskrivare).

Annars så är det mat och vin som upptar det mesta av min lediga vuxentid. Jag älskar att äta och dricka gott och att laga mat. Något fancy käk blir det inte när jag lagar, är en stökig kock. Men att hitta smakkombinationer och rätt balans, och att se att andra gillar det jag lagat, det är jättekul. Kan lätt lägga en hel kväll på att stå i köket.

Vinintresset är lite dyrare men jag försöker komma iväg på provningar lite då och då.
 
För mig är maten väldigt viktig, det behöver inte vara så exklusivt, nästan tvärtom för jag tycker om enkel mat men jag vill ha den allra bästa kvaliteten som går att uppbringa. Man skulle nog kunna kalla mig gourmet men en hobby är det inte, mat är grundläggande.
 
1000 % häst och har alltid varit bara det 😅 Jag har flera områden inom häst som intresserar mig extra mycket, främst foder och hovar.

Möter faktiskt bara positiva reaktioner. Kan också vara för att folk jag träffar irl antingen är vettiga eller vet hut att hålla käften.

Jag funkar inte ihop med folk som inte har starka egna intressen. Fattar inte vad de ägnar sig åt.
 
Annars så är det mat och vin som upptar det mesta av min lediga vuxentid. Jag älskar att äta och dricka gott och att laga mat. Något fancy käk blir det inte när jag lagar, är en stökig kock. Men att hitta smakkombinationer och rätt balans, och att se att andra gillar det jag lagat, det är jättekul. Kan lätt lägga en hel kväll på att stå i köket.

Vinintresset är lite dyrare men jag försöker komma iväg på provningar lite då och då.

Jag delar ditt intresse för mat och vin i kombination. Nåt som däremot fått stå tillbaka under pandemin när man inte umgås så mkt med folk. Jag dricker väldigt sällan vin ensam. Folk förstår inte hur jg tycker det är så intressant, men när de får känna ett vin som verkligen passar till maten fattar dom grejen. Men jag förstår inte hur man Inte kan känna att ett vin inte passar med maten, herregud.... :angel:
 
1000 % häst och har alltid varit bara det 😅 Jag har flera områden inom häst som intresserar mig extra mycket, främst foder och hovar.

Möter faktiskt bara positiva reaktioner. Kan också vara för att folk jag träffar irl antingen är vettiga eller vet hut att hålla käften.

Jag funkar inte ihop med folk som inte har starka egna intressen. Fattar inte vad de ägnar sig åt.
Nej jag håller med, jag kan inte heller relatera till folk som inte har intressen. Vad gör dom? Ser på teve? Helt obegripligt och fullständigt ointressant att umgås med såna...
 
Jag delar ditt intresse för mat och vin i kombination. Nåt som däremot fått stå tillbaka under pandemin när man inte umgås så mkt med folk. Jag dricker väldigt sällan vin ensam. Folk förstår inte hur jg tycker det är så intressant, men när de får känna ett vin som verkligen passar till maten fattar dom grejen. Men jag förstår inte hur man Inte kan känna att ett vin inte passar med maten, herregud.... :angel:
Jag tycker allt utom ett gott vatten till maten är barbari :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp