Vad är era mål inom hoppningen? :P

nattrexx

Trådstartare
Hej. Jag sitter här och har lite tråkigt.. Så jag försökte skriva lite mål inom hoppning som jag ska göra detta året. Om jag inte hinner får det vara nästa år också ;)
Jag är väl lite hopprädd för de högre höjderna antagligen för att jag aldrig hoppat så högt före. Det högsta är 80cm men jag älskar verkligen det. Även om något är läskigt får man göra det endå! Men här kommer lite av dem målen jag kommit på ;)

1: Hoppa 1 meter :)
2: Komma iväg på en lokal tävling, (bara lågt kanske lätt D till en början)

Okej det var bara två mål men jag jobbar på det :) Men skriv gärna ner era mål :D
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Jag har också lite höjdrädsla och ett av mina mål är att sakta men säkert tänja på gränserna när det gäller den biten. Övning ger färdighet. :)

Vi hoppar just nu banor på 70-80 cm men målet för i år är att kunna hoppa en hel bana på 90 cm på träning och enstaka hinder på 1 m.
Jag smygtränar lite grann med serier för då vågar jag hoppa högre. Där har vi seglat över 1,08 alldeles nyligen. Det funkar även bra om vi har två hinder med relaterat avstånd för då vågar jag hoppa lite högre på sista hindret. Både jag och hästen gillar raka linjer. :D
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Jag har nog aldrig funderat över mina mål men det som ligger närmast till hands är att rida felfritt på en bana på 80 cm. På lördag ska jag testa igen och jag tror att det kan gå (3dje gången gillt). Jag har ju ingen egen häst och obegränsade träningsmöjligheter så allt får komma i den takt det råkar bli, men jag tar alla chanser jag får att träna och att delta på klubbtävlingar.
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Stärka min hästs galopp så pass att vi hoppar en hel bana i en bra galopp med bra påskjut och som går mer "uppåt än nedåt". Annars har jag inga direkta mål annat än att starta någon 1 meters tävling vilket jag gör om 2 veckor. :)
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Kortsiktigt mål är att få hästen stark och bärig så att hon blir mer ridbar mellan hindren.

Långsiktigt mål är att hon ska gå minst 1,40 m, när hon blir sådär ridbar som jag tränar på! :D
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Jag har precis börjat ta upp hoppningen igen efter några års uppehåll. Tävlade lätt B på C-ponny och började nosa på storhästbanorna innan jag trillade av och bröt benet en månad innan min artonårsdag, och sen dess har hoppningen vilat p.g.a. hoppskräck och brist på häst. Nu hoppade jag in min unghäst i höstas, och tanken är att vi ska börja komma ut på tävlingsbanan under året.

Mina mål för året är följande:
- Introducera fler hindertyper för hästen, hon har hoppat enkla räcken och kryss upp mot 50 cm uppsuttet, löshoppat oxrar.
- Ligga bekvämt på banor på 50 cm innan året är slut.
- Hoppat enstaka hinder upp mot 70 cm innan året är slut.
- Åkt ut på någon extremt liten Pay&Jump eller blåbärshoppning, för att få lite rutin.

Mer långsiktigt skulle jag vilja att hästen ligger med stabila rundor i 110 om sex-sju år. Hästen har kapaciteten. Piloten är något fegare. :o
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Mina mål är nog
1. 1m enstaka hinder
2. Starta min första lokala tävling LD 80cm på ridskole ponnyn :D
3. Klubbtävling felfria rundor 70,80och 90cm

Jag har kommit över min hopprädsla men kan ibland regera på höjden när den kommer högre än 90 cm men på vissa hästar/ponnyer 80cm. Som nu i hoppspecialen rider jag min hopptränares häst som brukar hoppa till 150 på tävling, hon är väldigt bockglad! Men har lyckats våga hoppa 85-90cm :D Fast vi har ju inte fått hoppa högre än eftersom hon alltid ska vara så glad efter hindrena :D Nej men vi brukar inte hoppa högre än 90cm än.:)
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Jag har också lite höjdrädsla och ett av mina mål är att sakta men säkert tänja på gränserna när det gäller den biten. Övning ger färdighet. :)

Vi hoppar just nu banor på 70-80 cm men målet för i år är att kunna hoppa en hel bana på 90 cm på träning och enstaka hinder på 1 m.

Ganska exact detsamma för oss.
Hoppar regelbundet 70-80 nu. Största utmaningen och det (framförallt JAG) måste träna på är ridningen mellan hindren, vägar, anridning, justera antalet galoppsprång och längen på dem och kunna komma helt rätt i när häst hoppar av då han gärna nu lägger in ett litet språng innan avhopp.
Finslip helt enkelt.
Förra året ploppade vi över 60 med nöje och tänjde på gränserna över 70. Nu hoppar vi 70 med glädje och 80 är att sträcka oss ett steg längre. Under året och om inte annat i början av nästa år hoppas jag att 80 är barnalek och 90 är vårt nya mål.
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Mina mål är: :)
Med min 132 ponny:
Komma igång med markarbetesträning igen
Hoppa terräng
Hoppa en bana utan att han bryter av
Med han så hoppas jag inte på för mycket vill mest ha roligt och fortsätta lära mig av hans små lärdomar, men vi hade en liten nick förra året då han bara vill hoppa högt:p hoppade enkelhinder på upp till 85cm en gång:p var jättekul och han blev superglad av den erfarenheten då han inte fått hoppa högt på ett bra tag då jag behövt träna:D

Mina mål för unghästen:
Hoppa på en "normal" höjd på träning (typ 100cm)
Tävla på ca LC nivå med ok resultat
Träna terräng
Detta är dock hans "livsmål", bryr mig inte riktigt när de "slutföljs" :p
 
Sv: Vad är era mål inom hoppningen? :P

Mitt mål är att kunna hoppa en 80-bana och känna mig lika säker som jag gör när jag rider en 70-bana (tycker fortfarande att 80 känns lite högt, men 70 går bra).

Skulle gärna vilja komma ut på nån lättare terräng tävling alternativt träna det, blev kär i terräng när jag var på ridläger på Irland och vi bara hoppade terräng. :D

Mitt drömmål är att hoppa 120-140 bana, men försöker vara lite realistisk och skyndar långsamt.
 
Målet för detta år är:
1. Öka ridbarheten hos hästen, vill kunna rida LA-dressyr hemma.
2. Rida 1,20m på tävling innan året är slut.

Det som saknas är rutin oh erfarenheter. Hästen är 5år, och gått en Pay & Jump, går sin andra på fredag.
Hoppas kunna tävla i slutet av juni, innan lite bete :)
 
Just nu, så vill jag hoppa en helt felfri 50 cm bana (på Pay and jump) med en av mina favorithästar på ridskolan. Han är inte så bra på att hoppa.. :p
Sen så vill jag höja höjden på hindrena efter han och jag har klarat höjden innan det felfritt. :)
Men mitt drömmål är att hoppa runt 1,20 med honom.. :)
Det är bättre att göra det snyggt och vara förberedd än att göra det fult och vara oförberedd. :)
 
Hej. Jag sitter här och har lite tråkigt.. Så jag försökte skriva lite mål inom hoppning som jag ska göra detta året. Om jag inte hinner får det vara nästa år också ;)
Jag är väl lite hopprädd för de högre höjderna antagligen för att jag aldrig hoppat så högt före. Det högsta är 80cm men jag älskar verkligen det. Även om något är läskigt får man göra det endå! Men här kommer lite av dem målen jag kommit på ;)

1: Hoppa 1 meter :)
2: Komma iväg på en lokal tävling, (bara lågt kanske lätt D till en början)

Okej det var bara två mål men jag jobbar på det :) Men skriv gärna ner era mål :D

Hej igen! Det var jag som startade tråden och ska bara säga att jag nått mitt första mål! I tisdags när jag tränade lite i hoppning så hoppade jag faktiskt 105cm!! Alltså till och med över 1 meter som var mitt mål! wihoo :D
 
Livar upp en gammal inspirerande tråd!
För egen del är jag egentligen dressyrtant sedan många år. Hoppade allt på shettis, sen blev det främst hoppning bredvid dressyren som tog över redan med B-ponnyn som ansåg det för jobbigt. Likaså C-ponny, men då var jag fast i dressyren när man tävlade internationellt. Fortsatte hoppa lite för nöjets skull upp på storhäst men pga en traumaskada hos hästen så blev det ingen hoppning alls på drygt 7 år. Men nu med min 5-åring så har jag fått en enorm nytändning då vi inte bara kan hoppa, hon har visat på bra teknik! Fjärilsviol e.Connaisseur (e.Con Amore ee.C... eee.Contender) u.Frida(36) ue.Tip Top - Maraton - Galant. Tyvärr sträckte hon sig under Kvalitets så nu är mitt mål att visa på hennes kapacitet på banan istället!

Vi har debuterat 80 och 90, felfri i sistnämnda, ett slarvpet i första pga mig. På söndag blir det 90 och debut i 100 i vår andra hopptävling ihop. Så sanslöst taggad, längtar!!!

Tränar 110, lite osäker på vilka höjder som är rimliga att ha som mål då vi även har både Falsterbo och Breeders i dressyr som mål till nästa år. Litar där fullkomligt på min tränare som guidar oss framåt i perfekt tempo!
Men lite enkelt satta mål
1.Debutera 110 senast till sommaren, gärna tidigare om hon är redo.
2. Fortsätta att bibehålla hennes enorma självförtroende i hoppningen som vår fantastiska tränare byggt upp hos oss båda :heart
3.Tävla så absolut högt vi bara kan komma bredvid vår satsning mot Grand Prix dressyr. Prio på dressyren och hoppningen tas som nummer två.
 
Jag var tvungen att backa tillbaka för att se vad jag hade skrivit och det var att hoppå bana 80 cm felfritt. Det skrev jag för 2 1/2 år sedan och målet är fortfarande inte uppnått. Jag har till och med varit tvungen att avstå hoppning helt under 11/2 år p.g.a. att jag inte haft möjligheter till det efter att jag ruttnade på min dåvarande ridskola och slutade.

Det känns ju inget vidare.
 
Jag har sålt min häst som fortsätter mot mina mål med sin nya ryttare och har debuterat 1,30 och siktar mot j-sm :)
 
Jag är ju också en av dom som skrivit i tråden tidigare och jag hade då som mål att våga hoppa bana på 90 cm och enstaka hinder på 1 m. Det klarade vi och det hann bli bana på 1 m innan alla diagnoser trillade ner över huvudet på oss.
Diagnoserna (PPID och spondylos) hindrar oss dock inte från att fortfarande skutta lite för nöjes skull men vi håller oss till banor på 60 - 70 cm höjd och några enstaka skutt på 90-110 om vi hoppar serier. :)
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Rosett
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
856
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp