Vad är ert samhällsengagemang?

Det finns olika kulturer om samhällsengamang. Är livskompassen en metod utvecklad i usa? Usa har mycket sånt, liksom Storbritannien. De lägger ansvaret för ett gott hjärta på individuell nivå. Bill Gates har stora fonder för välgörenhet, det ansvaret har alla där på sin nivå. De hjälper till ideellt i soppköketc. Det heter något men det kommer jag inte ihåg nu.

I Sverige är samhällsengagemanget strukturerat via skatter. De som arbetar med våra äldre får betalt. De som arbetar med våra utsatta får betalt. Väldigt högt valdeltagande är vårt ansvar. Sortera skräp. Inte utsätta de grupper som hjälper oss, typ blåljus, för så lite utmaningar som möjligt. Vara lojala mot samhällets funktioner. Vara lojala mot Sverige. Vad kallas det, samhällskontraktet, tror jag?

Att försöka säga att Sverige inte har samhällsengagemang är fel. Det är ett annat system än de flesta länder.

Jag håller med, ibland kan jag få ont i magen och undra var vi är påväg, när jag ser insamlingar åt något som det är uppenbart att det är staten som fallerar.

Men det sagt så tror jag ändå på individens ansvar och självbestämmande rätt (och skyldigheter.. ).
 
Well, jag antar att jag i stort sett bara gör en sak som kan liknas vid samhällsengagemang aktivt, och jag sitter i styrelsen i en patientförening. Överlag handlar det hela främst om att bygga nåt slags gemenskap och erfarenhetsbank, men vi har även tagit fram information och i viss mån försökt påverka. Själv är jag mest aktiv på forumet, och pratar mycket med oroliga själar. Men har även varit patientrepresentant när exempelvis läkarprogrammet behövt sådana till utbildningen.
 
Jag gör mestadelen av mitt samhällsengagemang i arbetet. Det finns stor möjlighet att påverka mångas vardag där och även miljön på olika sätt. På fritiden är jag med i en föreningsstyrelse sedan gör jag väll vad jag kan och orkar för att mitt eget liv ska ha sån liten negativ påverkan på andras liv och planeten. Att tex sopsortera, minska sin konsumtion, att tänka igenom vad man handlar och hur det påverkar miljö och liv osv tror jag ändå är bra grejer för samhället eftersom det ofta smittar av sig på andra. Min sambo sopsorterade tex inte alls innan vi flyttade ihop, inte tänkte han på vad han köpte heller (och nu är det bara ekologiska varor i korgen, det har liksom bara smittat av sig inte genom att jag sagt till på något vis). Det bästa om man vill påverka tror jag är att gå med i en förening och dessutom erbjuda sig att vara med i styrelsen (alltid svårt att få engagerade till styrelser). Jag har tex i tjänsten dialog med en hel del föreningar i olika projekt för att få in synpunkter på det vi gör och det är viktigt att föreningarna uttalar sig och är tydliga med behoven för det ger en grund när man sedan talar med tex politiken i de frågorna, varför man gör på ett visst sätt och det blir dyrare eller att man säger nej till någon användning (eftersom det redan finns en annan använding på platsen utifrån andra föreningars behov).
 
Verkar vara viktigt för många i tråden att framhäva att man betalar skatt. :confused:
Det gör ju alla, även de som inte har skattepliktig inkomst betalar skatt på mat och annat.
Är ju samma som med sopsortering.

Själv är jag ”sjukpensionär” (och ja, jag betalar skatt på mina inkomster ;) ).
Har inte ork att engagera mig praktiskt i något men brukar ge en slant till välgörenhetsorganisationer när jag kan och har ett fadderbarn.
 
Jag håller med, ibland kan jag få ont i magen och undra var vi är påväg, när jag ser insamlingar åt något som det är uppenbart att det är staten som fallerar.

Men det sagt så tror jag ändå på individens ansvar och självbestämmande rätt (och skyldigheter.. ).
Håller med.
Jag tycker det är helt avigt att det sparas massor på psykiatrin men staten ger mer bidrag (10 miljoner mer i år än förra året enligt FoHM) till ideella organisationer som jobbar med psykisk ohälsa. Man lämpar över bl.a. suicidala människor på ideella föreningar. Det känns fel väg att gå.
 
Genom mitt jobb. Jag ser till att tågen går och lagar nått när det går sönder. Tåg sägs vara framtiden (ibland undrar jag det tyvärr med tanke på att linjer läggs ner osv) och det är miljömässigt ett bra val.

Och sen handlar jag gärna lokalproducerat och svenskt.
 
Håller med.
Jag tycker det är helt avigt att det sparas massor på psykiatrin men staten ger mer bidrag (10 miljoner mer i år än förra året enligt FoHM) till ideella organisationer som jobbar med psykisk ohälsa. Man lämpar över bl.a. suicidala människor på ideella föreningar. Det känns fel väg att gå.
Jag håller med.

Har också svårt "stadsfestivaler" (typ Malmöfestivalen) när det ständigt dras in på sjukvård, skolor, sparkrav på äldreboende och att det finns hemlösa barnfamiljer.
Det finns ju uppenbart pengar..

Eller det faktum att det har skickats enorma summor till Ryssland, när Jemens befolkning svälter ihjäl.

Jag har helt hamnat på sidospår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp