Vad är ett (bra) avelssto värt för dig?

SusieQ

Trådstartare
Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta på hästannonser och slås av att förvånansvärt många ston är till salu till "avel och lättare ridning". Flertalet av dem skriver i annonsen att stoet p.g.a. trauma eller helt enkelt saknar kapacitet för att fixa att gå de klasser de (ryttaren) tänkt, i andra annonser kan man bara ana att det är något som inte stämmer med ridningen och detta blir lite "sista utvägen" för hästen.

En del ston har visats på fölvisningar/årgångstester och har resultat att uppvisa därifrån. en del har avkommor, med och utan bedömning/meriter. En del ston har hunnit tävla, vissa mer andra mindre.
Flera ston har mycket bra härstamning och en del kanske bara hyfsad, eller en för tillfället inte supereftertraktad blodslinje.

Så långt är jag med, men jag chockas över är priserna folk sätter på hästarna. (det gäller visserligen ridhästarna också).

Det är ju nu, och har varit ett bra tag, köparens marknad: Hästar är svårsålda, helt enkelt.
Ändå ligger ofta priset på de här stona mellan 60-80000 kr, visst jag kan ju se att det finns ston värda mer än så för en seriös uppfödare, men då har de ofta gått högre MSV- Svåra klasser i sin gren eller gett kanonavkommor ett flertal gånger.
Det känns ofta som om många tror att det bara är att ta ett föl för att det är ett sto och man kan.

Har verkligen uppfödare i dagens Sverige 60-80000 att lägga på ett avelssto som ändå blir lite av en chansning?
Der verkar också som att många uppfödare har "sitt" stamsto och hellre fortsätter på den linjen och att köpa nytt endast kan vara nödlösning för att fortsätta aveln.

Jag kan inte se att man köper dem för "lättare ridning" , det känns helt befängt när det finns friska mer utbildade/meriterade individer för de priserna till ridning.

Lite funderingar från mig, vad tycker/tror ni?

Jag själv sålde för ett antal år sedan ett sto som inte längre gick att rida, inga meriter, bara bedömd vid fölvisning som avelssto, hon fick då höga poäng på exteriör och gångarter (domaren gratulerade mig till ett så fint sto) och hade bra härstamning. Priset var en bra bit under 60000 och ändå prutade köparen ner det en hel del till, så dagens priser känns mest som fantasier hos säljarna, eller har jag fel?

Om moderator anser att tråden inte bör ligga i avel får du gärna flytta på den...
 
Det är inte lätt att sälja häst, antingen är det för dyrt och sätter man ett schysst pris så tror folk det är fel på hästen trots att det står i annonsen att hästen är 'felfri'....

Men jag håller med dig om att det lät som himla dyra avelsston om det inte är någon väldigt speciell häst.
 
Om det är rena avelsston så lär dom ha väldigt svårt att få sålt till det priset. Som det är idag när det är överskott på hästar så säljer stora uppfödare fina avelsston för att minska ner sin egen verksamhet för betydligt lägre priser. Det är då ston som visat att fungerar i avel, har lämnat bra avkommor och ofta med egna "riktigt bra" meriter.
 
Sto 1 som själv verkar ha bra kapcitet, har bra stam, är fullt ridbar men helt outbildad (eller om hon är yngre, inte inriden) och som är en bra mor som lämnar fina föl (som inte är gamla nog att ha utmärkt sig mycket än förutom fölvisning) är för mig värd 70 - 100

Sto 2 är som sto 1 men har dessutom egna resultat eller är högt premierad blir den för mig värd mer, 100+

Sto 3 är som sto 1 men hon är inte ridbar pga. skada som inte är ärftlig eller gör att hon mår dåligt av att bära föl. För mig är hon värd 15 - 30 eller lite mer om stoet är riktigt fint eller om stostammen är riktigt stark.

Sto 4 är som sto 3 MEN är högt premierad pga av avkommornas resultat och har egna resultat i ryggen också. Hon är för mig värd 50+

Sto 5 är inte ridbar antingen pga. skada eller bara för svårriden. Hon säljs egentligen till avel bara för att ingen kan rida henne, inte för att stammen är något märkvärdigt eller för att hon själv är något märkvärdigt. Detta sto skulle jag inte betala pengar för.

Det låter lite strikt när man radar upp det såhär men lite i dessa banor tänker jag.
 
Om det är rena avelsston så lär dom ha väldigt svårt att få sålt till det priset. Som det är idag när det är överskott på hästar så säljer stora uppfödare fina avelsston för att minska ner sin egen verksamhet för betydligt lägre priser. Det är då ston som visat att fungerar i avel, har lämnat bra avkommor och ofta med egna "riktigt bra" meriter.

Pratar vi SWB håller jag inte med dig. Det är jättesvårt att hitta bra ston till salu i Sverige.
 
Pratar vi SWB håller jag inte med dig. Det är jättesvårt att hitta bra ston till salu i Sverige.
I vinter har det funnits en del mycket bra ston till salu av just SWB från stora meriterade uppfödare och till bra pris. Bland annat Blädde gård sålde några riktigt bra ston till mycket bra priser.
 
I vinter har det funnits en del mycket bra ston till salu av just SWB från stora meriterade uppfödare och till bra pris. Bland annat Blädde gård sålde några riktigt bra ston till mycket bra priser.

Jag har verkligen letat, och frågat "alla" jag känner till i Sverige. Slutade med ett sto från Belgien.
 
Sto 1 som själv verkar ha bra kapcitet, har bra stam, är fullt ridbar men helt outbildad (eller om hon är yngre, inte inriden) och som är en bra mor som lämnar fina föl (som inte är gamla nog att ha utmärkt sig mycket än förutom fölvisning) är för mig värd 70 - 100

Sto 2 är som sto 1 men har dessutom egna resultat eller är högt premierad blir den för mig värd mer, 100+

Sto 3 är som sto 1 men hon är inte ridbar pga. skada som inte är ärftlig eller gör att hon mår dåligt av att bära föl. För mig är hon värd 15 - 30 eller lite mer om stoet är riktigt fint eller om stostammen är riktigt stark.

Sto 4 är som sto 3 MEN är högt premierad pga av avkommornas resultat och har egna resultat i ryggen också. Hon är för mig värd 50+

Sto 5 är inte ridbar antingen pga. skada eller bara för svårriden. Hon säljs egentligen till avel bara för att ingen kan rida henne, inte för att stammen är något märkvärdigt eller för att hon själv är något märkvärdigt. Detta sto skulle jag inte betala pengar för.

Det låter lite strikt när man radar upp det såhär men lite i dessa banor tänker jag.

Du tänker precis som jag här, visst bra och väl meriterade ston betalar man bra för, men de där som aldrig riktigt kommit någon vart, är ju inte värda mkt mer än slaktvärdet i reda pengar, sen är det ju alltid känslor inblandade när det gäller djur (tror det är där säljarna gör fel, de prissätter med hjärtat istället för att vara realistiska).

Det stoet jag sålde, gav jag ju nästan bort, men jag var i princip tvungen, hade varken råd eller lust att stå och betala stallhyra för en häst jag inte kunde rida och var då givetvis inte heller så sugen på att ta fler föl som man inte vet om man blir av med eller ej = ännu dyrare.


För ett BRA sto, 50-100'.

Känns inte riktigt som att de du beskriver hamnar i den kategorin.
Nej, några av dem kan mycket väl vara bra eller till och med riktigt bra, men det känns ändå som om det blir en chansning som kan bli dyrköpt om det visar sig att så inte är fallet.
 
I vinter har det funnits en del mycket bra ston till salu av just SWB från stora meriterade uppfödare och till bra pris. Bland annat Blädde gård sålde några riktigt bra ston till mycket bra priser.

Jag har nog i vinter bara sett ett riktigt bra sto, men henne hade jag i så fall köpt som ridhäst i första hand, det var Askö som sålde. Hon såldes som avelssto, men var fullt ridbar och utbildad MSV+.

Nu är jag som sagt inte på jakt efter häst, men ändå
 
lite OT. Jag vet ett flertal ston som som ägaren avlat på men egentligen borde låtit bli. Dels för att de knappast skulle föra aveln framåt kvalitetsmässigt och dels för att de varit skadade eller haft (medfödda) defekter som gjort det direkt olämpligt att låta dem gå med föl.

Bl. a. ett sto med kissing spines, som hältorna vandrade runt på och ryggen var helt kass. (stoet betäcktes och blev dräktigt, men bröt sedan benet vid betessläpp, så hon slapp genomgå dräktigheten iaf), sen en fyraåring(!) med pålagringar i båda frambenen som dömdes ut för detta, som, vad jag vet, fortfarande används i aveln.
Det känns ju som att en knappt riden fyraåring med pålagringar atagligen har ärvt det och tittar man på stoets mamma så har inga av hennes avkommor kommit ut på tävlingsbanorna, några har dött tidigt osv.

Har folk glömt att hälften av fölets gener kommer från stoet?
 
Jag tycker tvärtom, att de i Sverige tar för lite betalt för riktigt bra avelsston. Nu tänker jag på de som redan är aktiva i avel.
 
Jag tycker tvärtom, att de i Sverige tar för lite betalt för riktigt bra avelsston. Nu tänker jag på de som redan är aktiva i avel.

För de riktigt bra ja och har de radan använts i avel så borde ju förvärvningen vara någorlunda dokumenterad. Då kan man så klart ta mer betalt.

Men i min trådstart syftar jag mest på de ston som helt enkelt misslyckats/hindrats som rid/tävlingshästar av endera anledning och därför har/ska sättas i avel istället, kanske inte det bästa urvalet till avelsston, några är rent av olämpliga som jag nämnt innan.

Du har ju riktigt bra ston att avla på och det är ju precis den sortens ston som ska vara i avel, om du frågar mig, och då är det ju klart att priset är därefter.
 
Pratar vi SWB håller jag inte med dig. Det är jättesvårt att hitta bra ston till salu i Sverige.

Jag håller med, visst finns det ston med trevliga hingstar i stammen, men ston som har det, plus ett gediget möderne som gett bra tävlingshästar ett par generationer i alla fall? Inte så många, tycker jag. Om man skulle köpa in ett sto för avel, så vill man väl helst köpa en sån häst, som har ett så gediget möderne att det blir rätt bra nästan oavsett vad man lägger på, snudd på, och dessutom är efter en hingst som är lite säljbar. Är absolut ingen avelsexpert, men något i stil med denna: http://blup.se/sv-SE/horses/170987-moette-swb eller den här: http://blup.se/sv-SE/horses/170322-allemande-32-swb eller denna: http://blup.se/sv-SE/horses/206085-shacira-c-swb
 
Senast ändrad:
Men det är lite så att de bra hästarna säljs oftast via kontakt och resten åker ut på nätet. Jag tror att man får vad man betalar för, dock hittar man ett och annat guldkorn för genomsnitt priset, trots de är värt det dubbla. Men det inget man ska räkna med att finna...
Jag själv betalar gärna mer för ett fint sto än tvärtom. 100+
Lite beroende på vad man ska avla fram så klart. Men strävar man efter kvalitets hästar får man oftast betala.
Har tidigare ägt ett sto som har gått t om svår dressyr med bra resultat, dock blev hon skadad. Tänker inte köpa fler skadade hästar för att sätta i aveln. Just för att se hur de är att rida, är det en "en-mans-häst" slopas de bort. Utan att man kan känna hur de går under ryttare innan man bestämmer sig för att sätta dem i avel. Själv strävar jag efter friska, välutbildade hästar med bra stam och mycket bra rörelsemekanik. Men även yngre ston som har en välkänd stam anser jag ska få ett föl innan de sätter igång med sin karriär.
 
Ärligt talat förstår ag inte hur man kan betala så otroligt mycket för ett avelssto? Då förstår jag att det inte går med vinst med avel.
Det finns väldigt fina och trevliga ston som tävlat för en bråkdel av de priser ni räknar upp här.
 
Ärligt talat förstår ag inte hur man kan betala så otroligt mycket för ett avelssto? Då förstår jag att det inte går med vinst med avel.
Det finns väldigt fina och trevliga ston som tävlat för en bråkdel av de priser ni räknar upp här.

Saken är väl att de stona som har riktigt bra möderne, och bra hingstar i stammen, de är ju ofta rätt bra själva också. Och är de då inte lastgamla och/eller skadade så har de såklart ett värde som ridhästar också, vilket gör att de kostar en del. Ett av stona jag räknade upp, t ex, som förmodligen skulle kunna göra sig bra i aveln, är till salu - för 225 000. För utöver avelsvärdet så är det idag en tävlingshäst i sina bästa år.
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 271
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp