Vad är ett (bra) avelssto värt för dig?

Ärligt talat förstår ag inte hur man kan betala så otroligt mycket för ett avelssto? Då förstår jag att det inte går med vinst med avel.
Det finns väldigt fina och trevliga ston som tävlat för en bråkdel av de priser ni räknar upp här.

Jag förstår mycket väl att de bra avelsstona, ur förvärvningssäkra stostammar som spottar ur sig kvalitetsavkommor (i form av, godkända hingstar, ELIT-ston och tävlingsindivider på hög nivå) på löpande band, kostar därefter. Ett sto med en sådan mamma har klart större chans och förutsättningar att lämna bra avkommor än ett sto med halvbra stam som (kanske) har några tävlingshästar på MSV nivå i stammen. Om man avlar för kvalitet och för att föra aveln framåt, så måste man nog vara villig att öppna den stora plånboken för ett sånt sto. Där kommer man antagligen även kunna ta mer betalt för avkomman.
 
Varför skulle det inte gå att sälja föl undan ett selektionssto med meriter i msvklass.
Jag personligen anser att selektionsto och msv är ingen direkt super merit. Ser hellre att stoet har tävlat svår klass, prestationsklass *** eller Elit-prem. MSV-hästar kryllar det utav.
 
Fast kryllar det verkligen av ston med placeringar i MSV dressyr? I hoppning är de nog några fler men ser man till ryttare att rida MSV-hästarna så är det ju inte så att det är massor av ryttare med placeringar i MSV dressyr. MSV C kanske men inte B och framförallt A, eller är det jag som inte hänger med? Samt hur många svenska ryttare rider med placering i svår dressyr?

Ett gångartssto med placeringar i MSV dressyr tycker jag är ok, på hoppsidan ser jag gärna placeringar i minst 1.40

För mig ligger ett starkt möderne allra högst, före egna meriter faktiskt. Gällande egna meriter så handlar så mycket om rätt förutsättningar iform av ryttare och pengar samt intresse hos ägaren. Jag är så trist så jag tror fortfarande att det finns en hel hög hästar som inte når sin maxpotential pga ryttarbrist etc.
 
Fast kryllar det verkligen av ston med placeringar i MSV dressyr? I hoppning är de nog några fler men ser man till ryttare att rida MSV-hästarna så är det ju inte så att det är massor av ryttare med placeringar i MSV dressyr. MSV C kanske men inte B och framförallt A, eller är det jag som inte hänger med? Samt hur många svenska ryttare rider med placering i svår dressyr?

Ett gångartssto med placeringar i MSV dressyr tycker jag är ok, på hoppsidan ser jag gärna placeringar i minst 1.40

För mig ligger ett starkt möderne allra högst, före egna meriter faktiskt. Gällande egna meriter så handlar så mycket om rätt förutsättningar iform av ryttare och pengar samt intresse hos ägaren. Jag är så trist så jag tror fortfarande att det finns en hel hög hästar som inte når sin maxpotential pga ryttarbrist etc.

Jag vågar faktiskt påstå att du har alldeles rätt i det jag fetade. Det är alldeles för många hästar som hamnar hos fel ryttare, jag vet att det finns ryttare som rider MSVB dressyr , men ändå hämmar hästen och kommer således aldrig längre än dit, tyvärr får jag nog hålla med @rostad att MSV (B då, A är en annan sak) inte kan ses som någon vidare kvalitetsstämpel, varken i hoppning eller dressyr (även om man i dressyr troligtvis måste se mer till att utbildningen tar längre tid och huruvuda hästen lyckas eller inte hänger mer på vilken ryttare som sitter på/utbildar än i hoppning).
 
Det finns ganska gott om MSV B ston med placering. Man behöver inte leta speciellt länge för att hitta ett sådant sto. MSV A/St. G är svårare och betydligt dyrare. Om man säger så, ett ridbart sto med mkt god stam (modern Elit-prem) gått MSV A/St. G, gått Falsterbo som 7 åring med ok resultat kostar ca 300 000. Då är stoet 7 år.
MSV B häst som inte är lastgammal kostar 150 000 +
Sedan finns det ju alltid de hästarna som skumpar runt på ca 55% i MSV C och B klasser. Kanske inte lika vanligt nu som tidigare, då man numera måste kvala.

Det kostar med bra hästar, om man vill att de ska vara ridbara.
 
Det är ju så, det är svårt att rida :)

@rostad ja ett sånt sto ska kosta pengar för de är inte lätta att hitta där de har ALLT.
Som sagt det är stor skillnad på MSV C och MSV A.

Ston med svårklassmeriter då? Jag hittar bara 50 poängtagande hästar i Svår klass eller högre på rankingen för 2013.

I1 111 st poängtagande och I2 25 stycken poängtagande

Sen är det inte alls säkert att egna tävlingsmeriter är detsamma som god nedärvning.

Ska jag ex få ekonomi i mitt ungsto så borde hon egentligen fortsätta i avelsboxen, nu när hon går till ryttare så går många år på utbildning och tävling och ska hon gå hela vägen så är det inte många föl kvar i henne sen..
 
Senast ändrad:
@Fenestra Absolut att de sak kosta. Man kan ju själv tänka sig som uppfödare vad det kostar att bara ta fram ett sådan häst, framför allt om uppfödaren inte själv kan rida, utan måste lämna iväg hästen. Det är svårt att få det till att gå ihop. Kan hålla med om att det är svårt att hitta ett sto som har allt, nästintill omöjligt. Det är alltid något som brister.
 
@rostad nu redigerade jag mitt inlägg men det är just det, dels kostar det mkt att ta fram dem men sen får man ju också se uteblivna föl som en kostnad också iom att det inte är så många föl kvar om de ska gå hela vägen.
 
@Fenestra Såg nu att du hade lagt till saker. Hästar med placering i svårklass är otroligt svårt att hitta! För det första är det fler valacker än ston som går Svår-GP, varför vet jag inte. Priset på de hästarna ligger 800 000+ dock oftast äldre hästar, så det är ju som du själv skrev, det blir tyvärr inte många föl efter dem. Dessutom hittar man mer eller mindre bara svårklass ston via kontakt och inte på nätet, det är ivf betydligt svårare.

Jag har lyckat springa på två ston som tidigare gått svårklass med plac, det första stoet valde jag att inte köpa pga stammen. Hon fick tre föl innan sin död. Två blev visade på 3 års, båda fick 43 p i gångarter (vilket inte är en hit!).
Det andra stoet som jag numera sålt har fått två föl, väntar sitt tredje. Har mkt bra stam. Äldsta avkomman fick 8-8-8 på 3-års, vilket är okej. Stoet är 20 år i år, så med lite tur kanske hon får fyra föl.

Det är precis som du skriver, bara för att de har tävlat betyder det inte att de har bra nedärvning.
 
Jag är helt med på ert resonemang. Är själv nybörjare på detta med avel så jag försöker skaffa mig kunskap. :)
Visst kostar ston med väldigt stark nedärvning men jag tror att man kan hitta bra ston även till betydligt lägre priser.
 
Min förra tävlingshäst var ett bra exempel på just det ni nämner, bara för att de tävlar behöver nedärvningen (eller stammen) inte vara bra.

Hon föddes som klass 1 föl och fick gångartsdiplom som 4-åring, tävlade upp till S:t Georg, var selektionssto. Gick med mig 2 SM i handikappdressyr med tredjeplac.
Fick 2004 ett föl som blev klass 1 både som föl och på treårstest och är selektionssto (men har som nu 10 år gammal varken tävlat eller fått föl).

Men tittar man bakåt i (den gamla) stammen finns egentligen ingenting som talar för att hon skulle föra vidare det hon gjort och ärligt talat kan jag inte se att den stammen är särskilt eftertraktad idag, mer än hos de som vill bevara " den gamla svenska".
hennes blup http://www.blup.se/sv-SE/horses/45114-martina-22-swb

Nu blir ju visserligen detta bara spekulationer eftersom hon bara fick en avkomma.

Men som sagt tävlingsresultat är ingen garanti för bra avkommor.
 
Min förra tävlingshäst var ett bra exempel på just det ni nämner, bara för att de tävlar behöver nedärvningen (eller stammen) inte vara bra.

Hon föddes som klass 1 föl och fick gångartsdiplom som 4-åring, tävlade upp till S:t Georg, var selektionssto. Gick med mig 2 SM i handikappdressyr med tredjeplac.
Fick 2004 ett föl som blev klass 1 både som föl och på treårstest och är selektionssto (men har som nu 10 år gammal varken tävlat eller fått föl).

Men tittar man bakåt i (den gamla) stammen finns egentligen ingenting som talar för att hon skulle föra vidare det hon gjort och ärligt talat kan jag inte se att den stammen är särskilt eftertraktad idag, mer än hos de som vill bevara " den gamla svenska".
hennes blup http://www.blup.se/sv-SE/horses/45114-martina-22-swb

Nu blir ju visserligen detta bara spekulationer eftersom hon bara fick en avkomma.

Men som sagt tävlingsresultat är ingen garanti för bra avkommor.

Nej, mitt intryck är att det säkraste kortet i avel verkar vara en riktigt stark stam, finns det en massa tävlingshästar bland syskon och morbröder/mostrar, ett par-tre generationer elitston, och stoet inte är efter ett totalt stolpskott till hingst, så brukar avkommorna ha en hög lägstanivå. Det smäller högre än egna prestationer, nästan, när det gäller avel, för precis som du beskriver finns det ju en del ston som lyckats bra i sporten utan att egentligen ha stammen för det, men som sen inte blivit så bra som avelsston. Halla är väl ett bra exempel på det, t ex.
 
Mitt sto som startat upp till 135 och gått Falsterbo och Breeders som både 5 och 6 åring inga speciella resultat. Var sent tagen och nu i efter hand skulle hon inte tagits så snabbt. Hennes sista start var på Breeders som 6 åring. Under vilan hände det. En olycka som satte henne avel

Helt okej stam ( cardento - cortez ) fick bud på 50 tkr på henne men har aldrig varit aktuellt att sälja.

Jag avlar för att få fram en trevlig häst till mig själv som jag kan tävla och ha roligt med
 
Nej, mitt intryck är att det säkraste kortet i avel verkar vara en riktigt stark stam, finns det en massa tävlingshästar bland syskon och morbröder/mostrar, ett par-tre generationer elitston, och stoet inte är efter ett totalt stolpskott till hingst, så brukar avkommorna ha en hög lägstanivå. Det smäller högre än egna prestationer, nästan, när det gäller avel, för precis som du beskriver finns det ju en del ston som lyckats bra i sporten utan att egentligen ha stammen för det, men som sen inte blivit så bra som avelsston. Halla är väl ett bra exempel på det, t ex.

Exakt, det kan mycket väl komma en bra avkomma från ett sto och betyder ju absolut inte automatiskt att de efterkommande kommer att bli det också. Gener kan spela ordentliga spratt. Hade en häst efter Chirac (ue. Ceylon) som hoppade höghus som en katt och hade gångarter som en c-ponny på amfetamin. Dvs inte många rätt där. Halla vet jag inte vad det är för ett sto tyvärr...

Det är ju mycket på grund av detta som jag inte förstår hur folk kan tro att de ska få så bra betalt fört sina "avelsston" (trasiga/oridbara tävlings/ridhästar). Därav trådstarten. det är stor skillnad på avelssto och avelssto. Alla ston kan få föl, men inte alla levererar och är därför inte värda dessa summor.
 
Exakt, det kan mycket väl komma en bra avkomma från ett sto och betyder ju absolut inte automatiskt att de efterkommande kommer att bli det också. Gener kan spela ordentliga spratt. Hade en häst efter Chirac (ue. Ceylon) som hoppade höghus som en katt och hade gångarter som en c-ponny på amfetamin. Dvs inte många rätt där. Halla vet jag inte vad det är för ett sto tyvärr...

Det är ju mycket på grund av detta som jag inte förstår hur folk kan tro att de ska få så bra betalt fört sina "avelsston" (trasiga/oridbara tävlings/ridhästar). Därav trådstarten. det är stor skillnad på avelssto och avelssto. Alla ston kan få föl, men inte alla levererar och är därför inte värda dessa summor.

Halla var en legendarisk hopphäst, som bland annat tog guld på OS i Stockholm. Hon var fantastisk själv, men hade egentligen inte stammen för det, och när hon efter avslutad karriär sattes i avel visade det sig att hon inte alls lämnade lika bra som hon själv var.
 
Ok, då är jag med. Finns ju ett antal superduktiga ston som lämnat högst ordinära avkommor som är typexempel på just detta, i olika discipliner också.
t.ex.
Inom travet har ju varken Queen L. eller Ina Scot som väl får räknas till två av Sveriges (och kanske världens) bästa ston lämnat någon vidare avkomma. Ina har väl någon som tjänat dryga 2 mille och det är inte mkt jämfört med Inas 20 mille och Queen L.s 17.

Ratina Z's avkommor har väl inte utmärkt sig som något fantastiskt vad jag vet. Hon har minst 10 avkommor vad jag kan hitta.
 
Ratina Z's avkommor har väl inte utmärkt sig som något fantastiskt vad jag vet. Hon har minst 10 avkommor vad jag kan hitta.

Oj... hon har iaf fyra svårklasshoppare och fyra godkända hingstar bland sina avkommor. Och en BRA drös med barnbarn som gjort det samma.
 
Oj... hon har iaf fyra svårklasshoppare och fyra godkända hingstar bland sina avkommor. Och en BRA drös med barnbarn som gjort det samma.

Såg inte det där jag kollade, såg däremot att hon hade 10 avkommor och 27 barnbarn. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om eller sett dem uppmärksammas varken de gdk hingstarna eller avkommorna som gått svår hopp. Tycker annars att det ganska duktigt talas om kända hästars avkommor inom sporten, både hingstar och ston.
 
hur värderar vi våra avelsston idag. Vad är säljbart. Hur mycket spelar extriör in, snygg typ, tidig talang som kan hoppa 10-10 på treårs. eller prestations härstamning som gör sig gällande först när de börjar bli stort. Hur tänker ni?
vet att de finns en liknande tråd, men hittar ej moderator får flytta v.b.
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 342
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 644
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 301
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp