Vad är ett (bra) avelssto värt för dig?

Jag har själv två ston med prestations härstamning. mormor har 3 avk alla i sporten varav två placeringar i msv och svår hoppning. moder svår hopp 5 avk. varav jag har två två har meriter i 140 och 145 hopp hittills. de två jag har har endast merit upp till 120 sen skadad. den andra skadad som unghäst aldrig tränad. De är gamla i modellen. typad av morfadern Maximus. på mödernets mf. kommer Alpenfurst som har gett dem en fin överlinje men med mkt nacke (hingstkaraktär). på stonas möderne linje är det mycket små ston och även mina är knappt över 160. De ligger dock + på blup index storlek genom fädernet Lasandos och Cagliostro.
Saken är att dessa ston är gammeldags med grova korta halsar. Linjen lämnar fantastisk hoppinställning men inga flashiga treårstest vinnare. det ena stoet verkar också typa sina avkommor vilket medför att det kan bli svårsålda unghästar som endast kan nå sitt rätta värde till ryttare som förstår potentialen på lång sikt. Skulle ni satsa vidare med ston som dessa? Vilka ston och kriterier satsar ni på i dagens marknad?
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 268
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp