Vad är ett rimligt pris för en katt? (utbruten från Kattsnack #7)

Caoimhe

Trådstartare
Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh:
De är åtminstone vaccinerade, chippade och veterinärbesiktigade vid leverans, men alltså?

Också, finns det någon som är så dum att de köper en huskatt utan stamtavla (med "renrasiga" föräldrar av olika raser) när man kan få en renrasig katt med stamtavla för ett lägre pris?

(OBS! Inte de fina huskatterna jag hatar på, utan de nedrans buskavlarna som vill tjäna pengar på oseriös avel och lurendrejeri.)

Edit: 15.000 är alltså vad jag betalade SAMMANLAGT i inköpspris för Luna och Älva. Nu har skogisen ökat lite i pris, men de ligger då inte i närheten av några 15.000.
 
Senast ändrad:
Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh:
De är åtminstone vaccinerade, chippade och veterinärbesiktigade vid leverans, men alltså?

Också, finns det någon som är så dum att de köper en huskatt utan stamtavla (med "renrasiga" föräldrar av olika raser) när man kan få en renrasig katt med stamtavla för ett lägre pris?

(OBS! Inte de fina huskatterna jag hatar på, utan de nedrans buskavlarna som vill tjäna pengar på oseriös avel och lurendrejeri.)

Edit: 15.000 är alltså vad jag betalade SAMMANLAGT i inköpspris för Luna och Älva. Nu har skogisen ökat lite i pris, men de ligger då inte i närheten av några 15.000.
Men herregud.
Min Sibbe kostade 12000 (renrasig, stamtavla, vacciberad, chipmärkt osv)
Detta är ju inte riktigt klokt....
 
Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh:
De är åtminstone vaccinerade, chippade och veterinärbesiktigade vid leverans, men alltså?

Också, finns det någon som är så dum att de köper en huskatt utan stamtavla (med "renrasiga" föräldrar av olika raser) när man kan få en renrasig katt med stamtavla för ett lägre pris?

(OBS! Inte de fina huskatterna jag hatar på, utan de nedrans buskavlarna som vill tjäna pengar på oseriös avel och lurendrejeri.)

Edit: 15.000 är alltså vad jag betalade SAMMANLAGT i inköpspris för Luna och Älva. Nu har skogisen ökat lite i pris, men de ligger då inte i närheten av några 15.000.
Vad är det för fina katter det ska föreställa? O_o Guld?

Min ragdoll kostade 9000 som kattunge :cautious:
 
Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh:
De är åtminstone vaccinerade, chippade och veterinärbesiktigade vid leverans, men alltså?

Också, finns det någon som är så dum att de köper en huskatt utan stamtavla (med "renrasiga" föräldrar av olika raser) när man kan få en renrasig katt med stamtavla för ett lägre pris?

(OBS! Inte de fina huskatterna jag hatar på, utan de nedrans buskavlarna som vill tjäna pengar på oseriös avel och lurendrejeri.)

Edit: 15.000 är alltså vad jag betalade SAMMANLAGT i inköpspris för Luna och Älva. Nu har skogisen ökat lite i pris, men de ligger då inte i närheten av några 15.000.

Så fort du skriver att det är någon droppe bengal eller MC i kattungarna stiger priset exponentiellt... :meh:
 
Vad är det för fina katter det ska föreställa? O_o Guld?
Nä, grå faktiskt. :cautious: Men de beskrivs som "lyxiga," så då är ju priset befogat. :banghead:

Nya kattungen som ska flytta in här betalar jag 9000 för. Hon är samma ras som pappan påstås vara...
 
Så fort du skriver att det är någon droppe bengal eller MC i kattungarna stiger priset exponentiellt... :meh:
Ja jösses, undrar vad priset hade blivit om en av föräldrarna hade varit det! :eek: Nu är det helig birma och norsk skogkatt som gäller.

Kanske är det pris för mamman + pris för pappan = pris på kattunge (med ett litet avdrag på ett par tusen kronor)? Kattungarna har ju ändå TVÅ raser i sig, så då måste de vara mer värda? :idea:
 
Nä, grå faktiskt. :cautious: Men de beskrivs som "lyxiga," så då är ju priset befogat. :banghead:

Nya kattungen som ska flytta in här betalar jag 9000 för. Hon är samma ras som pappan påstås vara...
Maskade? Med tanke på helig birma tänker jag.. Det är som att hälla guld på huskatter :idea:
 
Trots att man kan köpa en renrasig bengal eller MC för det priset dessutom :crazy:
Bara för att det är något unikt..
Man behöver inte ens lägga så mycket för en MC 😅 mina har kostat 7500 och 8000, Disa var lite dyrare för hennes pappa är importerad. Hälsotestade och välmeriterade föräldrar, uppfödda enligt konstens alla regler. Vill påstå att om man betalar mer än 10’ för en renrasig katt är det antingen till avel eller en sällsynt ras, eller nåt annat alldeles extra :p
 
Man behöver inte ens lägga så mycket för en MC 😅 mina har kostat 7500 och 8000, Disa var lite dyrare för hennes pappa är importerad. Hälsotestade och välmeriterade föräldrar, uppfödda enligt konstens alla regler. Vill påstå att om man betalar mer än 10’ för en renrasig katt är det antingen till avel eller en sällsynt ras, eller nåt annat alldeles extra :p

Jag betalade 11000:- för Balder men han är ju extra allt. 🤩🤣
 
Nä, grå faktiskt. :cautious: Men de beskrivs som "lyxiga," så då är ju priset befogat. :banghead:

Nya kattungen som ska flytta in här betalar jag 9000 för. Hon är samma ras som pappan påstås vara...
Min Norska Skogkatt kostade 8000...
Renrasig, vaccinerad, stamtavla, chipmärkt, besiktad, osv...
Kan tänka mig betala 15 000 för en RENRASIG katt, men aldrig för en blandras.
Skulle personligen aldrig köpa katt från "uppfödare" som inte följer Sveraks regler.
Skulle däremot kunna tänka mig adoptera från katthem.
 
Jag tror burmaungar går på en 9000-10000 om det inte är till avel för då är de dyrare. Jag älskar vuxna omplaceringar, då vet jag inte bara att de är kollade enligt konstens alla regler, hälsotestad, friska eftersom uppfödaren valt att avla på henne. Visst, man förlorar kattunge tiden, men gud bevare mig för en burmaunge :nailbiting: man måste ha minst två då och helst båda burmor eftersom de är kapabla att mobba ut lite äldre och stillsammare individer som inte önskar leka vilt stora timmar av dygnet och ligga hög vare sig den andra stackars katten vill eller inte. Och uppfödaren vet precis under vilka villkor katten trivs och ska leva. Så jag får precis det jag letat efter.

Sedan är det bara positivt med priset. Jag betalade 1250 för Megara, kastrerad, chippad, vet intyg sju dagar innan och nyvaccinerad. Jag fick också med Megaras nya resväska och lite annat. Nikitas livförsäkring täckte resan och priset och på något sätt kändes det helt rätt
 
Det blir väl snart som på hundsidan. Korsningar och oregistrerade blir dyrare än renrasiga med stamtavla eftersom de är "friskare".
Helt ärligt, jag fattar inte detta.
Har alltid trott att människor köper blandras för att komma billigare undan.
Funderar på en sak, vet människor vad renrasiga hundar/katter kostar?
När jag letade katt var det få uppfödare som skrev ut pris.
Kan det vara så att människor tror att raskatter är dyrare?
Kanske hade det varit bättre om alla uppfödare skrev ut pris och vad som verkligen ingår i priset?
Tror många inte vet skillnaden mellan att köpa renrasig katt från seriös uppfödare och att köpa katt från "uppfödare" som hävdar att katten innehåller si och så många procent av X ras.
Vet människor vilka krav det är på testning, inavelsprocent, osv för Sverakanslutna kattuppfödare? Jag tror inte det....
 
Man behöver inte ens lägga så mycket för en MC 😅 mina har kostat 7500 och 8000, Disa var lite dyrare för hennes pappa är importerad. Hälsotestade och välmeriterade föräldrar, uppfödda enligt konstens alla regler. Vill påstå att om man betalar mer än 10’ för en renrasig katt är det antingen till avel eller en sällsynt ras, eller nåt annat alldeles extra :p
Påstår att siameser och orientaler ligger på 10 000 - 13 500 utan att vara tänkta till avel. Det beror som sagt helt på rasen vad priset är, precis som för hundar.
 
Min Norska Skogkatt kostade 8000...
Renrasig, vaccinerad, stamtavla, chipmärkt, besiktad, osv...
Kan tänka mig betala 15 000 för en RENRASIG katt, men aldrig för en blandras.
Skulle personligen aldrig köpa katt från "uppfödare" som inte följer Sveraks regler.
Skulle däremot kunna tänka mig adoptera från katthem.
Din norska skogkatt som du måste lägga upp bilder på i bildtråden. :love:

Min första skogkatt kostade 6500. Henne köpte jag 2015.
Älva, som flyttade hem i februari 2018, kostade 8500.
Lilla kisen som flyttar in om lite mer än en månad kostar 9000.
Alla tre från Sverak-uppfödare, de sista två uppfödarna är mycket seriösa sådana. Jag tycker de har ett vettigt pris, och tycker att det är bra att priserna för renrasiga skogisar ökar. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp