Vad är ett rimligt pris för en katt? (utbruten från Kattsnack #7)

Jag funderar på om det kanske är folk som utnyttjar det faktum att fler vill skaffa katt nu när man spenderar mer tid hemma p.g.a pandemin? Liknande har ju setts i hundvärlden tänker jag, och säkert även i hästvärlden.

Helt galet oavsett! Vi betalade 6500 för vår renrasiga sibirier som kom med stamtavla, hälsodeklaration och hela faderuttan.
 
Man behöver inte ens lägga så mycket för en MC 😅 mina har kostat 7500 och 8000, Disa var lite dyrare för hennes pappa är importerad. Hälsotestade och välmeriterade föräldrar, uppfödda enligt konstens alla regler. Vill påstå att om man betalar mer än 10’ för en renrasig katt är det antingen till avel eller en sällsynt ras, eller nåt annat alldeles extra :p

Menar du 10' för en MC elelr generellt för renrasig?

Senaste annonsen om ragdollungar jag såg var 16 000 kr för sällskaps.. 🙈
De flesta verkar ligga kring 10 - 12 000 dock. Kattungar alltså.
 
Jag funderar på om det kanske är folk som utnyttjar det faktum att fler vill skaffa katt nu när man spenderar mer tid hemma p.g.a pandemin? Liknande har ju setts i hundvärlden tänker jag, och säkert även i hästvärlden.

Helt galet oavsett! Vi betalade 6500 för vår renrasiga sibirier som kom med stamtavla, hälsodeklaration och hela faderuttan.

Jag bara väntar på kattvärldens motsvarighet till labradoodle och cockapoo osv :(
 
Generellt tänkte jag, men jag börjar tro att jag är dåligt uppdaterad :laugh:

Jag tror det. Siames och oriental ligger definitivt från 10 och upp. Men även en så vanlig som ragdoll ligger nog högre I de flesta fall. För tre år sen tog Minis uppfödare 9500 kr..

Fascinerande eg att de vuxna omplac inte kostar mer. Gav 1500 kr för Mini. Alla hälsotester gjorda, vetbes, kastrerad och fick med en hel påse med saker och godis och filt osv (tänk kattungepåse deluxe)
 
Priserna kan skilja lite även där men han är reggad som utställningskatt och har en lite ovanligare färg så priset var högre för honom än för Iris som "bara" är sällskapskatt. :)

Varför skulle det kosta mer med en som är reggad för utställning? (Eller tillhör du ett förbund där man inte får ställa ut beroende på hur uppfödaren valt att regga, jag har ju egentligen bara koll på FIFe.)

Att en attraktiv färg kan prissättas annorlunda har jag viss förståelse för, eller att en unge med diskvalificerande fel får en viss rabatt, men det finns väl ändå inte uppfödare som vågar lova att en katt ska vara en blivande utställningskatt? Då sitter man i ganska svårt läge gentemot konsumentköplagen om den av någon anledning inte är så lämplig sen...

(Jag har sålt kattungar "till avel" till andra uppfödare men där gäller ju inte konsumentköplagen utan köplagen och därmed fri avtalsrätt. Gentemot en privatperson sätter man sig som uppfödare i ett väldigt klammer om man lovar saker om kattens framtida utveckling.)
 
Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh:
De är åtminstone vaccinerade, chippade och veterinärbesiktigade vid leverans, men alltså?

Också, finns det någon som är så dum att de köper en huskatt utan stamtavla (med "renrasiga" föräldrar av olika raser) när man kan få en renrasig katt med stamtavla för ett lägre pris?

(OBS! Inte de fina huskatterna jag hatar på, utan de nedrans buskavlarna som vill tjäna pengar på oseriös avel och lurendrejeri.)

Edit: 15.000 är alltså vad jag betalade SAMMANLAGT i inköpspris för Luna och Älva. Nu har skogisen ökat lite i pris, men de ligger då inte i närheten av några 15.000.

Helt galet!
Jag säljer mina Somaliungar billgare än så.
 
Menar du 10' för en MC elelr generellt för renrasig?

Senaste annonsen om ragdollungar jag såg var 16 000 kr för sällskaps.. 🙈
De flesta verkar ligga kring 10 - 12 000 dock. Kattungar alltså.
:eek: min Alice som fyllde 7 år i somras kostade 9000, hon var dock från en uppfödares första kullar. Men allting stämde och hon hade mentorer. Var så lyckat det kunde bli :love: Men kanske de har blivit dyrare...
 
Jag tror det. Siames och oriental ligger definitivt från 10 och upp. Men även en så vanlig som ragdoll ligger nog högre I de flesta fall. För tre år sen tog Minis uppfödare 9500 kr..

Fascinerande eg att de vuxna omplac inte kostar mer. Gav 1500 kr för Mini. Alla hälsotester gjorda, vetbes, kastrerad och fick med en hel påse med saker och godis och filt osv (tänk kattungepåse deluxe)
Många "vanliga" köpare vill nog inte gå miste om kattungetiden. Så fort de blir lite äldre så sjunker värdet rejält.

Tur för de som inte har något emot det :D
 
Man behöver inte ens lägga så mycket för en MC 😅 mina har kostat 7500 och 8000, Disa var lite dyrare för hennes pappa är importerad. Hälsotestade och välmeriterade föräldrar, uppfödda enligt konstens alla regler. Vill påstå att om man betalar mer än 10’ för en renrasig katt är det antingen till avel eller en sällsynt ras, eller nåt annat alldeles extra :p
Nä, jag tänkte max(!!) 15' för en MC. Bengaler var jag inte riktigt lika säker på, de kan ju vara dyra.
 
Jag betalade 11 för en birmapojke tidigare i år, fick använda honom för avel om jag ville. Jag har dock kastrerat. Den uppfödaren har inget emot om man vill använda hennes katter i avel, men tydligen är det få som utnyttjar det, de flesta vill ju ha sällskapskatter ändå.
 
Det blir väl snart som på hundsidan. Korsningar och oregistrerade blir dyrare än renrasiga med stamtavla eftersom de är "friskare".
Jag har tänkt lite på det där.. Och jag är inte riktigt lika säker. Jag menar, det är inte lika utbrett med olika sjukdomar i olika kattraser som hos hundarna. Det jag kan komma på är trubbnosen hos persern, men det är inte så vanligt med korsningar med perser i dock. Så det känns inte som en ursäkt. Tex helig birma och MC, där har man väl ingen rastypisk sjukdom att kunna skylla på hos raserna?

Det är kanske mera för att få fram exotiska korsningar, som om de nuvarande raserna är för "tråkiga".
Så jag tror inte att samma ursäkt kan användas inom kattaveln som inom hundaveln.
 
Jag har tänkt lite på det där.. Och jag är inte riktigt lika säker. Jag menar, det är inte lika utbrett med olika sjukdomar i olika kattraser som hos hundarna. Det jag kan komma på är trubbnosen hos persern, men det är inte så vanligt med korsningar med perser i dock. Så det känns inte som en ursäkt. Tex helig birma och MC, där har man väl ingen rastypisk sjukdom att kunna skylla på hos raserna?

Det är kanske mera för att få fram exotiska korsningar, som om de nuvarande raserna är för "tråkiga".
Så jag tror inte att samma ursäkt kan användas inom kattaveln som inom hundaveln.

Att korsningar "är friskare" är ute även på katterna. Att priserna på oreggade rasrena katter har stigit väldigt är också tydligt.
 
:eek: min Alice som fyllde 7 år i somras kostade 9000, hon var dock från en uppfödares första kullar. Men allting stämde och hon hade mentorer. Var så lyckat det kunde bli :love: Men kanske de har blivit dyrare...

Minis uppfödare tog som sagt för 3 år sen 9500 kr. Men numera annonserar ju de flesta på fb och skriver inte ut pris utan det tas i PM. Men allt har ju blivit dyrare så rimligt kattpriserna ökat med.
 
Att korsningar "är friskare" är ute även på katterna. Att priserna på oreggade rasrena katter har stigit väldigt är också tydligt.
Att priserna har stigit har du såklart rätt i, det motsäger jag inte.
Men du har alltså läst/hört om friskare katter också? Jag trodde att det var mera mutter här och där..
 
Minis uppfödare tog som sagt för 3 år sen 9500 kr. Men numera annonserar ju de flesta på fb och skriver inte ut pris utan det tas i PM. Men allt har ju blivit dyrare så rimligt kattpriserna ökat med.
Hm. Jag fann Alice på blocket.
Men det blir ju såklart svårare att jämföra om man måste PMa många olika uppfödare för att få en uppfattning om priserna O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp