Vad är ett rimligt pris för en katt? (utbruten från Kattsnack #7)

Britter ligger runt 10 000kr och där tror jag inte man gör någon skillnad på kort- eller långhår.
Har sett någon i min jakt som har tagit 12000.

Huskatter måste också få kosta tycker jag för att höja statusen och det förhoppningsvis blir ett mer genomtänkt köp. 2-4000kr tycker jag att man borde få betala för en katt och då ha som minsta krav att katten ska vara vaccinerad, id-märkt och besiktad innan leverans.
 
Varför skulle det kosta mer med en som är reggad för utställning? (Eller tillhör du ett förbund där man inte får ställa ut beroende på hur uppfödaren valt att regga, jag har ju egentligen bara koll på FIFe.)

Att en attraktiv färg kan prissättas annorlunda har jag viss förståelse för, eller att en unge med diskvalificerande fel får en viss rabatt, men det finns väl ändå inte uppfödare som vågar lova att en katt ska vara en blivande utställningskatt? Då sitter man i ganska svårt läge gentemot konsumentköplagen om den av någon anledning inte är så lämplig sen...

(Jag har sålt kattungar "till avel" till andra uppfödare men där gäller ju inte konsumentköplagen utan köplagen och därmed fri avtalsrätt. Gentemot en privatperson sätter man sig som uppfödare i ett väldigt klammer om man lovar saker om kattens framtida utveckling.)

Jag har faktiskt inget bra svar men han är reggad som utställningkatt av uppfödaren. I Sverak. Jag kan för lite om hela den delen av katteriet eftersom jag aldrig varken har fött upp eller ställt ut någon katt. Lär nog aldrig göra det heller. :)
 
Helt ärligt, jag fattar inte detta.
Har alltid trott att människor köper blandras för att komma billigare undan.
Funderar på en sak, vet människor vad renrasiga hundar/katter kostar?
När jag letade katt var det få uppfödare som skrev ut pris.
Kan det vara så att människor tror att raskatter är dyrare?
Kanske hade det varit bättre om alla uppfödare skrev ut pris och vad som verkligen ingår i priset?
Tror många inte vet skillnaden mellan att köpa renrasig katt från seriös uppfödare och att köpa katt från "uppfödare" som hävdar att katten innehåller si och så många procent av X ras.
Vet människor vilka krav det är på testning, inavelsprocent, osv för Sverakanslutna kattuppfödare? Jag tror inte det....

Det är inte så stora krav på kattuppfödare faktiskt, varken inom SVERAK eller andra förbund. Det finns väldigt få obligatoriska hälsoprogram. Det finns inga regler om att undvika inavel.

Däremot gör kattuppfödare ofta väldigt mycket helt frivilligt.
 
Det finns ingen särskild registrering för utställning inom SVERAK. Katten stambokförs, punkt.
Gissar att det kan vara den där bocken som är ifylld på sidan ”mina katter” att det är en utställningskatt?
Den är ifylld på min katt också och det spelade tydligen ingen roll enligt ”min” uppfödare så länge du inte ska ställa ut men då ska den vara i bockad.
 
Gissar att det kan vara den där bocken som är ifylld på sidan ”mina katter” att det är en utställningskatt?
Den är ifylld på min katt också och det spelade tydligen ingen roll enligt ”min” uppfödare så länge du inte ska ställa ut men då ska den vara i bockad.
Katten dyker inte upp i anmälningssystemet om den inte är bockad men det är det enda det spelar roll för. :)
 
Missade på sekunden att redigera :meh: Tillägg: det går alltså inte att anmäla online om man inte klickat i den rutan.
 
Britter ligger runt 10 000kr och där tror jag inte man gör någon skillnad på kort- eller långhår.
Har sett någon i min jakt som har tagit 12000.

Huskatter måste också få kosta tycker jag för att höja statusen och det förhoppningsvis blir ett mer genomtänkt köp. 2-4000kr tycker jag att man borde få betala för en katt och då ha som minsta krav att katten ska vara vaccinerad, id-märkt och besiktad innan leverans.
Håller helt och hållet med.
Huskatter ska kosta pengar, men kanske inte 15 000...
I den bästa av världar hade det varit krav på att utekatter måste vara kastrerade, att katter vid försäljning ska vara vaccinerade, chipmärkta och besiktade ... drömma kan man ju alltid.
Hade visst hopp om lagen som kom för ett tag sedan (?) Men om jag förstår saken rätt är djurägaren enbart tvungen att ha katten under uppsikt (lycka till att ha en fertil katt under uppsikt). Men jag är osäker på vad lagen i praktiken innebär.
 
Det är inte så stora krav på kattuppfödare faktiskt, varken inom SVERAK eller andra förbund. Det finns väldigt få obligatoriska hälsoprogram. Det finns inga regler om att undvika inavel.

Däremot gör kattuppfödare ofta väldigt mycket helt frivilligt.
Det visste jag inte. Tack för informationen.
Både när jag letade efter min Norska Skogkatt och efter min Sibiriska katt hittade jag inte en endaste uppfödare som INTE gjorde testerna.
Men självklart finns det oseriösa raskattuppfödare också, tyvärr.
 
Men ni som köpt renrasig katt för 9000-10000, var det nyligt? Jag blir förvånad, för jag har inte hittat priser under 12000 på devon rex och laperm, som jag kikar på ibland. Snabbkollade devon rex på Blocket nu, 15000 och 16000.

Vilket inom parentes förvånar mig lite, eftersom jag köpte min devon rex för 6000 för tio år sedan, tycker att det har stigit snabbt. Men det beror säkert på nånting, jag har inte hållit mig á jour i den världen.
 
Men ni som köpt renrasig katt för 9000-10000, var det nyligt? Jag blir förvånad, för jag har inte hittat priser under 12000 på devon rex och laperm, som jag kikar på ibland. Snabbkollade devon rex på Blocket nu, 15000 och 16000.

Vilket inom parentes förvånar mig lite, eftersom jag köpte min devon rex för 6000 för tio år sedan, tycker att det har stigit snabbt. Men det beror säkert på nånting, jag har inte hållit mig á jour i den världen.

Jag har tagit 10000 kr för sällskapskatter och 15000 kr för avelskatter (devon rex). Förra året.
 
Men ni som köpt renrasig katt för 9000-10000, var det nyligt? Jag blir förvånad, för jag har inte hittat priser under 12000 på devon rex och laperm, som jag kikar på ibland. Snabbkollade devon rex på Blocket nu, 15000 och 16000.

Vilket inom parentes förvånar mig lite, eftersom jag köpte min devon rex för 6000 för tio år sedan, tycker att det har stigit snabbt. Men det beror säkert på nånting, jag har inte hållit mig á jour i den världen.
Birma 11 000 i år, ragdoll 10 000 fyra år sen
 
Men ni som köpt renrasig katt för 9000-10000, var det nyligt? Jag blir förvånad, för jag har inte hittat priser under 12000 på devon rex och laperm, som jag kikar på ibland. Snabbkollade devon rex på Blocket nu, 15000 och 16000.

Vilket inom parentes förvånar mig lite, eftersom jag köpte min devon rex för 6000 för tio år sedan, tycker att det har stigit snabbt. Men det beror säkert på nånting, jag har inte hållit mig á jour i den världen.
Beror ju helt på vilken ras du vill ha. Britter ligger idag på 10-12000kr.
MCO och skogisar har jag sett för lägre priser och andra raser för mycket mycket mer.
 
Allt utan stamtavla är huskatt.
Blocket borde införa på blandraser hund och katt att dom läggs in som huskatt och blandras.
Inte med tex Perser/ Birma vilket vilseleder kunder som köper dyra katter utan koll.
Dessa katter har dessutom sällan en bra start i livet.
Många av dom sk raskatterna smugglas in i landet alldeles för unga och sjuka.
Har ringt på en sån annons, när man grävde djupare i dessa sk renrasiga katter uppfödda i "hemmiljö" så var det insmugglade kattungar som tagits från sin mamma alldeles för tidigt.
Min första oriental var omplaceringskatt och gratis.
Sen har vi köpt oriental ungar.
De 2 sista vi köpt är kastrerade honor som haft en kull var för 4000kr styck.
 
Men ni som köpt renrasig katt för 9000-10000, var det nyligt? Jag blir förvånad, för jag har inte hittat priser under 12000 på devon rex och laperm, som jag kikar på ibland. Snabbkollade devon rex på Blocket nu, 15000 och 16000.

Vilket inom parentes förvånar mig lite, eftersom jag köpte min devon rex för 6000 för tio år sedan, tycker att det har stigit snabbt. Men det beror säkert på nånting, jag har inte hållit mig á jour i den världen.

LaPerm är väl fortfarande rätt ovanlig, så inte konstigt att priserna ligger högt där. Jag köpte Seven (Devon) för 5,5 år sen, då kostade hon 10.
 
Allt utan stamtavla är huskatt.
Blocket borde införa på blandraser hund och katt att dom läggs in som huskatt och blandras.
Inte med tex Perser/ Birma vilket vilseleder kunder som köper dyra katter utan koll.
Dessa katter har dessutom sällan en bra start i livet.
Många av dom sk raskatterna smugglas in i landet alldeles för unga och sjuka.
Har ringt på en sån annons, när man grävde djupare i dessa sk renrasiga katter uppfödda i "hemmiljö" så var det insmugglade kattungar som tagits från sin mamma alldeles för tidigt.
Min första oriental var omplaceringskatt och gratis.
Sen har vi köpt oriental ungar.
De 2 sista vi köpt är kastrerade honor som haft en kull var för 4000kr styck.

Vi är många som framför det, men utan resultat tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp