Vad är ett stångbett för dig?

Blandrastik

Trådstartare
Ett mindre I-landsproblem, men dock.

Jag började rida, anno mitten på 1800-talet, så talades det om stångbett, då alltid ett bett med hävstångseffekt, därav namnet. Alltså ett bett, rakt eller delat, även om delade inte var så vanliga, men alltid med skänklar. Typ Pelham eller kandar. En kandarstång var just en stång och aldrig ett bett, samma gällde pelham, det är en stång och hör sen. Mao, skulle du rida på stång så skulle du rida med ett bett som hade skänklar.

Var inne på Hööks häromdagen och bad om ett rakt tränsbett storlek 11,5. Då säger hon i affären: "Jag rider också på stång".
Kollade även in Globus hemsida, där är ingenting heligt längre. Kandar kallas för bett och raka bett kallas för stång.
Åldersfråga kanske? När blev stången ett bett och tvärtom?
 
Jag är inte förvånad över kommentaren på Hööks. Jag har aldrig träffat någon med gedigen hästkunskap som jobbar på Hööks tyvärr. Samma sak på många hästhemsidor. Hästkunskapen lyser ofta med sin frånvaro och ibland undrar jag om de som designar saker till hästar och ryttare ens har sett en häst i verkligheten och inser vilken effekt deras skapelser får på hästen.

En stång har alltid hävstångseffekt. Det är det som är själva stången. Hur mundelen ser ut har inget med att göra med om det är en stång eller inte. Mundel är mundel och stången är stången.

Sen kanske jag i vardagen säger bett även om en stång. Jag skulle inte säga att jag ska värma stången utan då är allting bett. Skulle jag däremot förklara vad jag har i hästens mun vid ridning så skulle jag självklart kalla bettet vid dess rätta namn för annars blir det ju helt förvirrat.
 
Håller med er andra, skänklar och kedja = stångbett.
Tycker att jaktstång/kimblewick/jaktkandar faller inom kategorin stångbett trots att skänklarna är väldigt korta/oansenliga, just eftersom den har kedja och möjlighet till hävstång.

Eller vad kallar ni det? :idea:
 
Håller med er andra, skänklar och kedja = stångbett.
Tycker att jaktstång/kimblewick/jaktkandar faller inom kategorin stångbett trots att skänklarna är väldigt korta/oansenliga, just eftersom den har kedja och möjlighet till hävstång.

Eller vad kallar ni det? :idea:

För mig är ett jaktkandar ett stångbett iallafall. Det har ju skänklar och kedja och man kan få en hävstångseffekt utav det precis som du skriver.
 
Hmmm, det var värst vad alla var överens. :)

Funderar på var det kommer ifrån, att man kallar ett rakt bett för stång, för jag ser det allt mer i annonser och så.
 
Själv skulle jag nog vilja säga att det mesta man sätter i munnen på hästen i avsikt att använda i ridning/körning är ett bett. Sedan finns det skänkel-, stång- och tränsbett.

Ett kandar är så vitt jag förstått det ett huvudlag med bridong och stångbett. Ett huvudlag med tränsbett är ett träns. Det är nog dock en gammal definition och numer kallar vi de flesta huvudlag vi använder vid ridning för träns och så har de olika bett.

För mig är bett med skänklar (egalt hur mundelen ser ut) ett skänkelbett, ett bett med skänklar och fast/rak mundel är ett stångbett och ett bett utan skänklar är ett tränsbett (egalt hur mundelen ser ut). För mig ska skänkel- och stångbett användas med kedja/curb strap. De flesta menar nog att skänkel- och stångbett är samma sak, det är nog gängse benämning.
 
Det där har jag också sett mer och mer av. Stångbett för mej är ett bett med skänklar och kindkedja.

Ett vanligt rakt bett är ett tränsbett.

Men jag har hört det mer och mer bortikring att stångbett lika gärna kan betyda ett sånt vanligt rakt tränsbett för endel personer.
 
Ett stångbett är ett bett med hävstång på sidorna och kedja under hakan.

Håller också med Cilva. Ett tränsbett har tygelinfästningen direkt vid mundelen och ett träns är ett huvudlag med tränsbett (och tyglar) påmonterat; uttrycket ''kandarträns'' är alltså en omöjlighet som aldrig kan existera.

Eftersom nosgrimma är ett tillbehör hoppas jag att butikerna kommer att börja benämna "remontträns" som " huvudlag med remontgrimma". ;)
 
Stångbett är kort och gott ett bett med skänklar som ger hävstångsverkan vid tygeltag och alltid ska användas med kedja eller curb.

Precis "min" definition också.

Däremot har jag sett raka tränsbett kallas för stång/stångbett lite varstans - inte minst ridsportsbutiker på nätet t.ex.. Det stör mig, ska erkännas :cautious: .
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag har förstått att det debatterats inom islandshästvärlden huruvida stångbett med tungfrihet skall vara tillåtna eller ej, eftersom...
Svar
14
· Visningar
2 689
Senast: skuggi
·
Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Freyr
·
Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 120
Senast: mackan
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 168
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp