Vad är felet på mitt sto och hennes fölhistorik

Hästägare

Trådstartare
Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger.

Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne en gång till året efter men samma sak hände då. Efter de såldes hon och man betäckte henne henne där. Denna gången med fint resultat och hennes avkomma är en superhäst. 2år efter fölet säljs hon igen och på de nya hemmet betäcker man henne, hingsten föds men är svag och dör efter ett dygn. Stoet blir helt förstört men blir snabbt amma till et litet travarsto som mist sin mamma. Hon är värkligen bästa mamman och så fort hon får se ett föl pratar hon med de.

Vad tror ni de är för fel? Jag har börjat fundera och tror de kan bero på stress? Hon har haft 7olika hem i sitt liv åttonde är hos mig och jag har haft henne i 2 år och känner att hon nu börjat komma in i rutiner och hittat sin livs kärlek till valack😅 hon har svårt att stå ensam i hage och box. Hon kan vara hemsk i hanteringen. Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.

Jag kommer i 3 år inte kunna hålla igång henne som den ridhäst hon är idag och funderar då på att betäcka henne sista året och för att kunna vara närvarande.

Min tanke är att hålla henne i ok form och god kondition under dräktigheten. När jag fick hem henne efter ett år som amma såg hon hemsk ut. Säkert inte borstad på ett år, gått på lösdrift och fri tillgång på hö och extremt mycket kraftfoder hade hon också fått
Hennes hovar var inte började på ett halvår och hon var inte kontaktbar, svankryggad och flåsade bara när man gick genom stallgången, hon var alltså inte i okej skick
Hon har kissing spines men många säger att de inte ska påverka henne?
Pratar man med olika människor som känner hennes tidigare ägare tycker inte dom att man ska beställa henne för den förra ägarens skull!! Bara för att jag i princip fick hästen så skulle de inte vara snällt att gå vinst på hästen!! VAD ÄR DET FÖR TÄNK??
hennes förra ägare sa i princip ”ni får hästen annars känner jag en med gevär”
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!

jag har kontaktat ägaren som tog föl och som lyckades, hon läster ni a meddelanden men svarar inte

Jag har pratat med hennes uppfödare men hon tänkte nästan anmäla mig för att hästen fortfarande lever??
Vissa hästmänniskor har ett sjukt tänkande!?!?

Har ni några idéer, förslag, eller något annat att komma med så skriv!!

Jag vill inte ha några arga riktade meddelanden mot mig, jag känner till min häst och hennes bakgrund🙏🏼
 
Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger.

Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne en gång till året efter men samma sak hände då. Efter de såldes hon och man betäckte henne henne där. Denna gången med fint resultat och hennes avkomma är en superhäst. 2år efter fölet säljs hon igen och på de nya hemmet betäcker man henne, hingsten föds men är svag och dör efter ett dygn. Stoet blir helt förstört men blir snabbt amma till et litet travarsto som mist sin mamma. Hon är värkligen bästa mamman och så fort hon får se ett föl pratar hon med de.

Vad tror ni de är för fel? Jag har börjat fundera och tror de kan bero på stress? Hon har haft 7olika hem i sitt liv åttonde är hos mig och jag har haft henne i 2 år och känner att hon nu börjat komma in i rutiner och hittat sin livs kärlek till valack😅 hon har svårt att stå ensam i hage och box. Hon kan vara hemsk i hanteringen. Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.

Jag kommer i 3 år inte kunna hålla igång henne som den ridhäst hon är idag och funderar då på att betäcka henne sista året och för att kunna vara närvarande.

Min tanke är att hålla henne i ok form och god kondition under dräktigheten. När jag fick hem henne efter ett år som amma såg hon hemsk ut. Säkert inte borstad på ett år, gått på lösdrift och fri tillgång på hö och extremt mycket kraftfoder hade hon också fått
Hennes hovar var inte började på ett halvår och hon var inte kontaktbar, svankryggad och flåsade bara när man gick genom stallgången, hon var alltså inte i okej skick
Hon har kissing spines men många säger att de inte ska påverka henne?
Pratar man med olika människor som känner hennes tidigare ägare tycker inte dom att man ska beställa henne för den förra ägarens skull!! Bara för att jag i princip fick hästen så skulle de inte vara snällt att gå vinst på hästen!! VAD ÄR DET FÖR TÄNK??
hennes förra ägare sa i princip ”ni får hästen annars känner jag en med gevär”
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!

jag har kontaktat ägaren som tog föl och som lyckades, hon läster ni a meddelanden men svarar inte

Jag har pratat med hennes uppfödare men hon tänkte nästan anmäla mig för att hästen fortfarande lever??
Vissa hästmänniskor har ett sjukt tänkande!?!?

Har ni några idéer, förslag, eller något annat att komma med så skriv!!

Jag vill inte ha några arga riktade meddelanden mot mig, jag känner till min häst och hennes bakgrund🙏🏼
Min bästa idé är att prata med en erkänt duktig veterinär, göra en vetcheck på henne och om veterinär tycker det är en god idé, betäcka. Tycker veterinär inte att du ska det, se bara till att hon har ett meningsfullt liv med motion, omvårdnad, kompisar och bra mat.
 
Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger.

Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne en gång till året efter men samma sak hände då. Efter de såldes hon och man betäckte henne henne där. Denna gången med fint resultat och hennes avkomma är en superhäst. 2år efter fölet säljs hon igen och på de nya hemmet betäcker man henne, hingsten föds men är svag och dör efter ett dygn. Stoet blir helt förstört men blir snabbt amma till et litet travarsto som mist sin mamma. Hon är värkligen bästa mamman och så fort hon får se ett föl pratar hon med de.

Vad tror ni de är för fel? Jag har börjat fundera och tror de kan bero på stress? Hon har haft 7olika hem i sitt liv åttonde är hos mig och jag har haft henne i 2 år och känner att hon nu börjat komma in i rutiner och hittat sin livs kärlek till valack😅 hon har svårt att stå ensam i hage och box. Hon kan vara hemsk i hanteringen. Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.

Jag kommer i 3 år inte kunna hålla igång henne som den ridhäst hon är idag och funderar då på att betäcka henne sista året och för att kunna vara närvarande.

Min tanke är att hålla henne i ok form och god kondition under dräktigheten. När jag fick hem henne efter ett år som amma såg hon hemsk ut. Säkert inte borstad på ett år, gått på lösdrift och fri tillgång på hö och extremt mycket kraftfoder hade hon också fått
Hennes hovar var inte började på ett halvår och hon var inte kontaktbar, svankryggad och flåsade bara när man gick genom stallgången, hon var alltså inte i okej skick
Hon har kissing spines men många säger att de inte ska påverka henne?
Pratar man med olika människor som känner hennes tidigare ägare tycker inte dom att man ska beställa henne för den förra ägarens skull!! Bara för att jag i princip fick hästen så skulle de inte vara snällt att gå vinst på hästen!! VAD ÄR DET FÖR TÄNK??
hennes förra ägare sa i princip ”ni får hästen annars känner jag en med gevär”
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!

jag har kontaktat ägaren som tog föl och som lyckades, hon läster ni a meddelanden men svarar inte

Jag har pratat med hennes uppfödare men hon tänkte nästan anmäla mig för att hästen fortfarande lever??
Vissa hästmänniskor har ett sjukt tänkande!?!?

Har ni några idéer, förslag, eller något annat att komma med så skriv!!

Jag vill inte ha några arga riktade meddelanden mot mig, jag känner till min häst och hennes bakgrund🙏🏼
Vad har hästen för egenskaper som gör att den är lämplig att använda i avel?
 
Hon är en välstämda hopphäst med bland annat svenska elit hästar i stammen, hon är t märkt pga kissingspines och en hel del pengar kan jag tänka mig men har tävlat 110 som 5åring så absolut ett ämne som är värt att avla vidare på, hennes avkomma tävlas upp till 120 och är född 2017
 
Hon är en välstämda hopphäst med bland annat svenska elit hästar i stammen, hon är t märkt pga kissingspines och en hel del pengar kan jag tänka mig men har tävlat 110 som 5åring så absolut ett ämne som är värt att avla vidare på, hennes avkomma tävlas upp till 120 och är född 2017

Verkar inte ha den bästa skallen, t-märkt för KS, kastat flera föl, inga meriter att skryta med... vad är det i henne som är värt att avla vidare på? Dussinhästar kommer nog inte ha en lysande marknad de kommande åren med alla fördyrande omständigheter i allmänhet. Så ska du sälja avkommor är det nog inte den bästa tajmingen heller för det.
 
Nej hade inte avlat på det stoet.

Visst ett sto kan kasta något föl eller föda ett icke ok föl, men när det börja bli som för ditt sto är det något som inte stämmer. Skulle bespara både dig och stoet att riskera genomgå det igen.
 
Förutom att det är svårt att veta om fölet kommer att bli topphäst, eller lättstressad med kissing spines. Så är risken att du lägger ner mycket pengar på veterinärer, betäckningar och allt runtomkring, och sen står där utan föl i alla fall.

Med den dåliga dräktighetsstatistiken hade jag sparat mina pengar.
 
Mitt väldigt fina sto som verkligen har i aveln att göra har fått två föl där båda föddes med defekter, varav ena dog efter fyra dagar. Hon ska inte betäckas mer. Dels är det dyrt att föda upp ett föl och att avla på ett sto som ger defekta föl är att kasta pengar i sjön. Men den allra största anledningen till varför hon inte ska betäckas mer är den djuretiska aspekten. Det är en stor ansträngning för stoet att bära fram ett föl och att gång på gång förlora sitt föl tar hårt på stoet, det har jag sett med egna ögon och den sorgen som jag såg hos mitt sto när hon förlorade sitt andra föl vill jag för allt i världen inte att hon ska behöva uppleva igen. Men jag ska inte sticka under stolen med att det verkligen känns skit att ett sånt fint sto inte kan få en avkomma.
Ditt sto låter på din beskrivning som att hon inte mår bra psykisk, kanske inte fysiskt heller med tanke på att hon verkar ha varit vanvårdad för inte så längesedan. Att hon dessutom redan förlorat flera föl tycker jag är tydliga tecken på att hon inte bör användas i aveln.
 
Verkar inte ha den bästa skallen, t-märkt för KS, kastat flera föl, inga meriter att skryta med... vad är det i henne som är värt att avla vidare på? Dussinhästar kommer nog inte ha en lysande marknad de kommande åren med alla fördyrande omständigheter i allmänhet. Så ska du sälja avkommor är det nog inte den bästa tajmingen heller för det.
Jag vet precis vad jag ger mig in på, och jag skiter fullständigt vilka meriter min häst har, 2/3 hästar har kissing spines och nu råkar min häst ha de, hon tränas och hoppas på låga höjder och de är ett beslut man gjort med veterinären
 
Ville inte ha en massa dumma kommentarer.
De är inget fel på hästen snarare på alla hennes ägare. Jag ville bara veta om någon varit med om något liknande och viste vad som kan vara fel!!
Detta är inte illa menat på något vis, jag förstår att du tycker mycket om din häst och det är väldigt fint att läsa. Men som du beskriver henne är det inte egenskaper som är lämpliga att avla på.

Du skriver bl.a. att hästen kämpar med flera svåra rädslor och problem i hanteringen. Om vi bortser från senare trauman, brukar man säga att rädslor påverkas dels av genetik, dels av tiden i magen, och dels av den första tiden som liten. Även om vi hypotetiskt utesluter att ditt sto skulle vara genetiskt sannolik att utveckla rädslor och därför inte kommer nedärva den genetiken så kommer hennes stress under dräktigheten påverka fostret och hennes beteende efter födseln påverka fölet. Redan där hade jag sagt att det inte är lämpligt.

Andra som skrivit i tråden har tagit upp flera andra aspekter, så jag nöjer mig med att fokusera på detta. Vill bara tillägga att det inte betyder att din häst inte är lika värdefull för dig.
 
Jag vet precis vad jag ger mig in på, och jag skiter fullständigt vilka meriter min häst har, 2/3 hästar har kissing spines och nu råkar min häst ha de, hon tränas och hoppas på låga höjder och de är ett beslut man gjort med veterinären

Det låter som en bra grund i ett framgångsrisk avelsarbete, att skita fullständigt i vilka meriter din häst har. Lycka till.
 
Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger.

Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne en gång till året efter men samma sak hände då. Efter de såldes hon och man betäckte henne henne där. Denna gången med fint resultat och hennes avkomma är en superhäst. 2år efter fölet säljs hon igen och på de nya hemmet betäcker man henne, hingsten föds men är svag och dör efter ett dygn. Stoet blir helt förstört men blir snabbt amma till et litet travarsto som mist sin mamma. Hon är värkligen bästa mamman och så fort hon får se ett föl pratar hon med de.

Vad tror ni de är för fel? Jag har börjat fundera och tror de kan bero på stress? Hon har haft 7olika hem i sitt liv åttonde är hos mig och jag har haft henne i 2 år och känner att hon nu börjat komma in i rutiner och hittat sin livs kärlek till valack😅 hon har svårt att stå ensam i hage och box. Hon kan vara hemsk i hanteringen. Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.

Jag kommer i 3 år inte kunna hålla igång henne som den ridhäst hon är idag och funderar då på att betäcka henne sista året och för att kunna vara närvarande.

Min tanke är att hålla henne i ok form och god kondition under dräktigheten. När jag fick hem henne efter ett år som amma såg hon hemsk ut. Säkert inte borstad på ett år, gått på lösdrift och fri tillgång på hö och extremt mycket kraftfoder hade hon också fått
Hennes hovar var inte började på ett halvår och hon var inte kontaktbar, svankryggad och flåsade bara när man gick genom stallgången, hon var alltså inte i okej skick
Hon har kissing spines men många säger att de inte ska påverka henne?
Pratar man med olika människor som känner hennes tidigare ägare tycker inte dom att man ska beställa henne för den förra ägarens skull!! Bara för att jag i princip fick hästen så skulle de inte vara snällt att gå vinst på hästen!! VAD ÄR DET FÖR TÄNK??
hennes förra ägare sa i princip ”ni får hästen annars känner jag en med gevär”
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!

jag har kontaktat ägaren som tog föl och som lyckades, hon läster ni a meddelanden men svarar inte

Jag har pratat med hennes uppfödare men hon tänkte nästan anmäla mig för att hästen fortfarande lever??
Vissa hästmänniskor har ett sjukt tänkande!?!?

Har ni några idéer, förslag, eller något annat att komma med så skriv!!

Jag vill inte ha några arga riktade meddelanden mot mig, jag känner till min häst och hennes bakgrund🙏🏼
Okej, first things first—Jag hade gyn-kollat stoet av en expert. En bekant till mig hade liknande problem med sitt sto och med en kunnig veterinär upptäcktes en skada på livmodern som försämrade hennes chanser att bära fram ett friskt föl. Det låter som att hon har ett lite mer betydande gynekologiskt problem.

För det andra—stoets beteende och personlighet går i arv, enligt min erfarenhet mycket starkt. På din beskrivning låter det inte som en särskilt trevlig eller bra häst rent genetiskt, även om hon såklart är en individ och förtjänar omsorg och kärlek precis som alla andra hästar. En häst kan vara en fin individ eller bara en häst man älskar trots att den är krävande, men samtidigt kan den vara ett sämre avelsmaterial. Med hennes historik, förhållandevis höga ålder (hade hon burit fram 4 friska föl hade jag inte reagerat på hennes ålder men med historiken i åtanke) samt sämre psyke tycker jag det låter som en process som kommer kosta dig mycket pengar. Den kanske (troligtvis) inte ens resulterar i ett föl och om den gör det, vad blir det för avkomma? Ungarna tenderar enligt min erfarenhet att bli snäppet mer än modern, alltså med ett bra sto bättre avkommor, eller ett sto med svagt psyke med ännu skörare avkommor då sådana ston fostrar avkommorna till otrygghet. Undantag finns, men det blir mycket chansningar och kansken, och det är väldigt tråkigt när man står med en 2-3-årig avkomma och bara känner att "Fan, det här blev inte bra, vem ska vilja eller våga ha den här hästen? Vad för liv kommer den få?"
 
TS, nu har jag läst lite i din andra tråd om den här hästen och vill lyfta också att de beteenden du beskriver kan vara smärtreaktioner. Du skriver i den andra tråden att hon är triangelmärkt (och att hon inte funkar i avel, vilket är en anledningarna till att hon sålts), och här att hon "tränas och hoppas på låga höjder". Frågan är om hon verkligen orkar med den belastning hon utsätts för i nuläget.
 
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!
Precis, därav man inte avlar på ett sto som har KS och är triangelmärket. Det är inte "bara bara" att vara dräktig för ett sto och jag anser inte man överhuvudtaget bör avla på en KS häst ur ett djurvälfärds perspektiv och det är dessutom ärftligt.
Därutöver har stoet ifråga förlorat flera föl och verkar dessutom bli stressad över otroligt mycket olika saker.

Jag anser man tar sitt ansvar som djurägare och inte avlar på en sådan häst. För hästens skull. Förstår inte alls tanken att avla på en häst som har så många problem.-
 
Detta är inte illa menat på något vis, jag förstår att du tycker mycket om din häst och det är väldigt fint att läsa. Men som du beskriver henne är det inte egenskaper som är lämpliga att avla på.

Du skriver bl.a. att hästen kämpar med flera svåra rädslor och problem i hanteringen. Om vi bortser från senare trauman, brukar man säga att rädslor påverkas dels av genetik, dels av tiden i magen, och dels av den första tiden som liten. Även om vi hypotetiskt utesluter att ditt sto skulle vara genetiskt sannolik att utveckla rädslor och därför inte kommer nedärva den genetiken så kommer hennes stress under dräktigheten påverka fostret och hennes beteende efter födseln påverka fölet. Redan där hade jag sagt att det inte är lämpligt.

Andra som skrivit i tråden har tagit upp flera andra aspekter, så jag nöjer mig med att fokusera på detta. Vill bara tillägga att det inte betyder att din häst inte är lika värdefull för dig.
Stressandet är är när hon kommer till nya ställen, hon tror att hon ska flytta varje gång vi är iväg på träning. Stressen har börjat avta för nu känner hon sig hemma och har hittat sin flock. hon är den bästa mamman och de är de ända hon vill
är att ha ett föl att ta hand om, skulle inte förvåna mej om hon en morgon står inne hos grannens föl liksom🥲
 
TS, nu har jag läst lite i din andra tråd om den här hästen och vill lyfta också att de beteenden du beskriver kan vara smärtreaktioner. Du skriver i den andra tråden att hon är triangelmärkt (och att hon inte funkar i avel, vilket är en anledningarna till att hon sålts), och här att hon "tränas och hoppas på låga höjder". Frågan är om hon verkligen orkar med den belastning hon utsätts för i nuläget.
Vi har kommit överens med veterinär att de är de rätta, att hålla igång henne som vilken annan häst som hällst, hennes KS har aldrig varit ett problem och märktes bara av en slump när hon skulle export röntgas och då var hon inte värd lika mycket så man passade väll på att ta ut pengarna

Vi gör veterinärcheckar flera gånger om året och deras tips är att backträna och hoppa studs för att bygga upp bra ryggmuskler runt Hennes tornutskott, hon masseras efter varje pass och går aldrig utan täcke när de äter kalt/regnar för hon lätt fryser och då spänner sig.

När hon kom var hon så stel så hon knappt hon ut lastbilen och hon stog still i flera dagar men suksensivt gick vi promenader och hon var inte tiden sen första fölet så vi tog upp lättare ridning och nu är hon hur fin som hälst, aldrig sur mot människor och har aldrig gjort något, Aldrig ont någon stans

Skulle jag komma ut till stallet en dag och hon skulle ha en dålig dag hade jag självklart inte ridit henne, hästen går alltid före i alla situationer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp