Vad är felet på mitt sto och hennes fölhistorik

Precis, därav man inte avlar på ett sto som har KS och är triangelmärket. Det är inte "bara bara" att vara dräktig för ett sto och jag anser inte man överhuvudtaget bör avla på en KS häst ur ett djurvälfärds perspektiv och det är dessutom ärftligt.
Därutöver har stoet ifråga förlorat flera föl och verkar dessutom bli stressad över otroligt mycket olika saker.

Jag anser man tar sitt ansvar som djurägare och inte avlar på en sådan häst. För hästens skull. Förstår inte alls tanken att avla på en häst som har så många problem.-
För de första är kissing spines bland de vanligaste en häst kan ha hennes avkomma har inga spår av de, kastningen skedde efter ca 90dagar i samband med flytt och nytt ställe

Jag tänker liksom de 2 senaste gångerna har de blivit föl och av en slump klarade sig inte de sista, hon fölade ensam och fölet fick inte luft

Detta skulle iså fall innebära mycket veterinär besök och prover om de nu kommer hända
Jag kommer inte bara betäcka henne utan att värkligen ha kollat henne isf
 
Jag har pratat med hennes uppfödare men hon tänkte nästan anmäla mig för att hästen fortfarande lever??
Vissa hästmänniskor har ett sjukt tänkande!?!?
Verkligen, vissa människor har ju det. I detta fall dock snarare du än hennes uppfödare tyvärr.
Vad tror ni de är för fel? Jag har börjat fundera och tror de kan bero på stress?
Eller så beror det på att nuvarande ägaren fullkomligt skiter i och ifrågesätter att en triangelmärkt häst inte ska tränas eller tävlas och prompt vill ta föl på en högst medelmåttig (om ens det att döma av tävlingsresultan du lagt upp) trasig häst som med hela sin väsen verkar skrika att den mår pissdåligt?
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!
Word. Läs din mening igen och begrunda om du verkligen behandlar din häst med respekt.
 
Ville inte ha en massa dumma kommentarer.
De är inget fel på hästen snarare på alla hennes ägare. Jag ville bara veta om någon varit med om något liknande och viste vad som kan vara fel!!
Det ÄR fel på hästen.

Hon har kissing spines och är extremt stressad.

Man ska inte avla på djur bara för att dom har en livmoder. Däremot så förtjänar hon ett bra liv, att få bli omhändertagen med kunskap och kärlek.

Börja med att ta ut veterinär för en smärtutredning, sen jobba på att få henne lugn och trygg.
 
Stressandet är är när hon kommer till nya ställen, hon tror att hon ska flytta varje gång vi är iväg på träning. Stressen har börjat avta för nu känner hon sig hemma och har hittat sin flock. hon är den bästa mamman och de är de ända hon vill
är att ha ett föl att ta hand om, skulle inte förvåna mej om hon en morgon står inne hos grannens föl liksom🥲
Bara undrar (bortsett från det här de andra skriver om just missbildningen som du nämner i den andra tråden, där sammanvuxen rygg? skriver du?.)

Ett föl är ju bara ett föl under knappt ett år, så din bot mot den här förmodade längtan räcker inte så länge.

Sedan
Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.

Fölet ska alltså vara i en box tillsammans med en häst som får panik och riskerar slita sig om det går en människa på stallplanen? Om det inte går i arv i generna, eftersom som du säger den här paniken ska vara helt förvärvad, så har jag bestämt för mig att stoets rädslor även lärs in till fölet. Så om fölet inte får de här problemen i generna så får det problemen genom uppfostran rimligen.
 
Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger.

Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne en gång till året efter men samma sak hände då. Efter de såldes hon och man betäckte henne henne där. Denna gången med fint resultat och hennes avkomma är en superhäst. 2år efter fölet säljs hon igen och på de nya hemmet betäcker man henne, hingsten föds men är svag och dör efter ett dygn. Stoet blir helt förstört men blir snabbt amma till et litet travarsto som mist sin mamma. Hon är värkligen bästa mamman och så fort hon får se ett föl pratar hon med de.

Vad tror ni de är för fel? Jag har börjat fundera och tror de kan bero på stress? Hon har haft 7olika hem i sitt liv åttonde är hos mig och jag har haft henne i 2 år och känner att hon nu börjat komma in i rutiner och hittat sin livs kärlek till valack😅 hon har svårt att stå ensam i hage och box. Hon kan vara hemsk i hanteringen. Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.

Jag kommer i 3 år inte kunna hålla igång henne som den ridhäst hon är idag och funderar då på att betäcka henne sista året och för att kunna vara närvarande.

Min tanke är att hålla henne i ok form och god kondition under dräktigheten. När jag fick hem henne efter ett år som amma såg hon hemsk ut. Säkert inte borstad på ett år, gått på lösdrift och fri tillgång på hö och extremt mycket kraftfoder hade hon också fått
Hennes hovar var inte började på ett halvår och hon var inte kontaktbar, svankryggad och flåsade bara när man gick genom stallgången, hon var alltså inte i okej skick
Hon har kissing spines men många säger att de inte ska påverka henne?
Pratar man med olika människor som känner hennes tidigare ägare tycker inte dom att man ska beställa henne för den förra ägarens skull!! Bara för att jag i princip fick hästen så skulle de inte vara snällt att gå vinst på hästen!! VAD ÄR DET FÖR TÄNK??
hennes förra ägare sa i princip ”ni får hästen annars känner jag en med gevär”
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!

jag har kontaktat ägaren som tog föl och som lyckades, hon läster ni a meddelanden men svarar inte

Jag har pratat med hennes uppfödare men hon tänkte nästan anmäla mig för att hästen fortfarande lever??
Vissa hästmänniskor har ett sjukt tänkande!?!?

Har ni några idéer, förslag, eller något annat att komma med så skriv!!

Jag vill inte ha några arga riktade meddelanden mot mig, jag känner till min häst och hennes bakgrund🙏🏼
Så, vidare, du ville ha en häst du kan rida pay and jump med, du har råd att betäcka (vaccinera och allt det som uppfödare säger går på mellan 50-100 000 kr på tre år) och hålla två hästar. Varför inte köpa en mysig häst att rida Pay and jump med som även kan vara ett härligt lungt sällskap till din häst?

Om det inte var så att du inte hade tid med hästar i tre år? och det var därför du ville betäcka (jag kan ha läst fel eller ngt). Men eftersom hon är triangelmärkt kanske tre riktigt lugna år passar henne väl även utan en betäckning och en häst till kan vänta?
 
För de första är kissing spines bland de vanligaste en häst kan ha hennes avkomma har inga spår av de, kastningen skedde efter ca 90dagar i samband med flytt och nytt ställe

Jag tänker liksom de 2 senaste gångerna har de blivit föl och av en slump klarade sig inte de sista, hon fölade ensam och fölet fick inte luft

Detta skulle iså fall innebära mycket veterinär besök och prover om de nu kommer hända
Jag kommer inte bara betäcka henne utan att värkligen ha kollat henne isf

Jag vill börja med att jag håller med de andra i sina uttalanden (de snälla men bestämda).

Det jag tänker är att du frågar vad som kan vara fel och radar upp händelser och skeenden men här bortförklarar du nästan alla. Vad är det då du behöver svar på? Jag menar att du då har svaren.

Att många hästar har KS betyder inte att alla de blir triangelmärkta. För att bli det är det sällan en veterinär skriver på pappren bara för att de råkade hitta något när de röntgade henne.
Det brukar tillkomma utvärdering efter behandling ett antal gånger eller så är åkomman så allvarlig att det redan på plåtarna syns att det inte kommer fungera i längden.
 
Om du nu inte kommer ha tid med att ta hand om och motionsrida en häst - hur ska du då hinna ta hand om ett eventuellt föl också? Fölet behöver vänja sig vid hantering av människor, men du kanske ska ställa den på lösdrift och hantera den minimalt tills den ska ridas in?

För övrigt tycker inte jag att det låter som att du vill ägna dig åt genomtänkt avel. Du vill avla på en häst som är triangelmärkt, har kissing spine och som är lättstressad samt verkar ha ett dåligt lynne - dvs inte särskilt bra förutsättningar. I din förra tråd vet du inte ens exakt varför ditt sto är triangelmärkt. Som du säger, många hästar har kissing spine, men det är inte alla som har ont av det och som dessutom är triangelmärkta. Ditt sto har fysiska och psykiska egenskaper som inte är lämpligt i avel.

Jag tycker du ska ta dig en funderare över varför du vill ha en avkomma efter detta sto. Vad är det för egenskaper du vill föra vidare?
 
Stressandet är är när hon kommer till nya ställen, hon tror att hon ska flytta varje gång vi är iväg på träning. Stressen har börjat avta för nu känner hon sig hemma och har hittat sin flock. hon är den bästa mamman och de är de ända hon vill
är att ha ett föl att ta hand om, skulle inte förvåna mej om hon en morgon står inne hos grannens föl liksom🥲
Fast i trådstarten skrev du såhär:
hon har svårt att stå ensam i hage och box. Hon kan vara hemsk i hanteringen. Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.
Även om hon är jättesnäll mot föl så gör det att hon inte är lämpad som mamma.

Jag tänker också att det gör att hon inte skulle må bra av en massa veterinärbesök och att åka iväg för inseminering etc.
 
Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger.

Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne en gång till året efter men samma sak hände då. Efter de såldes hon och man betäckte henne henne där. Denna gången med fint resultat och hennes avkomma är en superhäst. 2år efter fölet säljs hon igen och på de nya hemmet betäcker man henne, hingsten föds men är svag och dör efter ett dygn. Stoet blir helt förstört men blir snabbt amma till et litet travarsto som mist sin mamma. Hon är värkligen bästa mamman och så fort hon får se ett föl pratar hon med de.

Vad tror ni de är för fel? Jag har börjat fundera och tror de kan bero på stress? Hon har haft 7olika hem i sitt liv åttonde är hos mig och jag har haft henne i 2 år och känner att hon nu börjat komma in i rutiner och hittat sin livs kärlek till valack😅 hon har svårt att stå ensam i hage och box. Hon kan vara hemsk i hanteringen. Händer de något ex. En människa går utanför stallet eller en transport rullar förbi får hon panik, sitter hon inte fast drar hon. De går inte åka iväg med någon av hennes kompisar för då får hon panik, hon värkar så oerhört rädd för att bli lämnad eller bli ivägskickad.

Jag kommer i 3 år inte kunna hålla igång henne som den ridhäst hon är idag och funderar då på att betäcka henne sista året och för att kunna vara närvarande.

Min tanke är att hålla henne i ok form och god kondition under dräktigheten. När jag fick hem henne efter ett år som amma såg hon hemsk ut. Säkert inte borstad på ett år, gått på lösdrift och fri tillgång på hö och extremt mycket kraftfoder hade hon också fått
Hennes hovar var inte började på ett halvår och hon var inte kontaktbar, svankryggad och flåsade bara när man gick genom stallgången, hon var alltså inte i okej skick
Hon har kissing spines men många säger att de inte ska påverka henne?
Pratar man med olika människor som känner hennes tidigare ägare tycker inte dom att man ska beställa henne för den förra ägarens skull!! Bara för att jag i princip fick hästen så skulle de inte vara snällt att gå vinst på hästen!! VAD ÄR DET FÖR TÄNK??
hennes förra ägare sa i princip ”ni får hästen annars känner jag en med gevär”
DE ÄR ETT DJUR NI HAR ATT GÖRA MED, DE SKA BEHANDLAS MED RESPEKT TYCKER JAG!

jag har kontaktat ägaren som tog föl och som lyckades, hon läster ni a meddelanden men svarar inte

Jag har pratat med hennes uppfödare men hon tänkte nästan anmäla mig för att hästen fortfarande lever??
Vissa hästmänniskor har ett sjukt tänkande!?!?

Har ni några idéer, förslag, eller något annat att komma med så skriv!!

Jag vill inte ha några arga riktade meddelanden mot mig, jag känner till min häst och hennes bakgrund🙏🏼
Ditt sto borde inte avlas på. Man måste inte betäcka allt som har en livmoder. Köp dig en färdig häst istället eller åtminstone ett friskt avelsto.
 
Jag vet precis vad jag ger mig in på, och jag skiter fullständigt vilka meriter min häst har, 2/3 hästar har kissing spines och nu råkar min häst ha de, hon tränas och hoppas på låga höjder och de är ett beslut man gjort med veterinären
2/3 hästar har inte kissing spines! I din förra tråd säger du att anledningen till att hon blev T märkt var att hon inte kunde göra galoppombyte,sedan att förra ägaren gjorde det för att hon inte hade tid med hästen. Nu är det pga kissing spines?Det är fortfarande så att hästägare inte kan bestämma att en häst ska bli T-märkt. Veterinären kan rekommendera det,sedan är det upp till försäkringsbolaget att godkänna det. Jag kan garantera dig att försäkringsbolaget noga räknar på vad som blir mest lönsamt för dem!Antingen har hästen blivit mycket behandlad eller så är risken att den kommer att behöva bli det.Varför kan du inte bara inse att din häst blivit T- märkt pga någon skada( som du inte riktigt vet vad det är om jag förstår dig rätt) och låta henne vara sällskaps/ promenadhäst? Du skriver att hästens bästa alltid kommer först,är det att åka på semistation,dräktighetskontroller och kanske mista ett föl till? Hästar längtar inte efter föl,det är något vi tillskriver dem…..
 
2/3 hästar har inte kissing spines! I din förra tråd säger du att anledningen till att hon blev T märkt var att hon inte kunde göra galoppombyte,sedan att förra ägaren gjorde det för att hon inte hade tid med hästen. Nu är det pga kissing spines?Det är fortfarande så att hästägare inte kan bestämma att en häst ska bli T-märkt. Veterinären kan rekommendera det,sedan är det upp till försäkringsbolaget att godkänna det. Jag kan garantera dig att försäkringsbolaget noga räknar på vad som blir mest lönsamt för dem!Antingen har hästen blivit mycket behandlad eller så är risken att den kommer att behöva bli det.Varför kan du inte bara inse att din häst blivit T- märkt pga någon skada( som du inte riktigt vet vad det är om jag förstår dig rätt) och låta henne vara sällskaps/ promenadhäst? Du skriver att hästens bästa alltid kommer först,är det att åka på semistation,dräktighetskontroller och kanske mista ett föl till? Hästar längtar inte efter föl,det är något vi tillskriver dem…..
Jag håller med i allt utom att hästar inte längtar efter föl, jag tror nog att de kan göra det. Det finns de som är verkligt "fölkära" och jag skulle inte bli förvånad om de kan längta efter ett men om hästen längtar är det dessto grymmare att betäcka när chansen verkar så låg att det skulle bli ett friskt föl.
 
Det som nog bekymrar mig mest här, @Hästägare, eftersom jag förstått att du är väldigt ung, är att du inte verkar ha särskilt kunniga människor runtomkring dig. Helst skulle det finnas vuxna som tar övergripande ansvar för dessa saker och visar ett vettigt sätt att förhålla sig till sin häst. Jag får intrycket både i denna och andra trådar du skrivit att dessa personer inte riktigt finns, och jag tycker blir orättvist mot både dig och hästen. Finns det kanske möjlighet att byta tränare så att du åtminstone får ett annat bollplank där? Eller är de här trådarna kanske mer hypotetiska, och det finns annat stöd i beslutsfattandet som inte framgår av det du skriver? Jag förstår liksom inte riktigt hur det hänger ihop annars att du är så pass ung men fattar beslut kring betäckning med de kostnader och den logistik det innebär.
Hoppas hursomhelst att du kan hitta ett sätt att ha glädje av din häst som gör att glädjen blir ömsesidig.
 
Stressandet är är när hon kommer till nya ställen, hon tror att hon ska flytta varje gång vi är iväg på träning. Stressen har börjat avta för nu känner hon sig hemma och har hittat sin flock. hon är den bästa mamman och de är de ända hon vill
är att ha ett föl att ta hand om, skulle inte förvåna mej om hon en morgon står inne hos grannens föl liksom🥲
Jaha men om hon nu får ett stressat KS-föl då, som efter ett år sälja vidare mot okända öden, hur ska du lösa hennes föl-längtan då? Ska hon klämma ut ett föl vartannat år för att känna sig ”nöjd” eller vad är planen? Människor kan också älska bebisar, men de växer upp, man kan inte livet ut ha en bebis i famnen och det är samma för ett sto. Förutom hur det sliter på hennes kropp får du ju ha en plan över vem som ska ta hand om ev felaktiga föl med svagt psyke och oanvändbara pga ks , dvs tänk worst case och på hur du ska lösa det.
 
För de första är kissing spines bland de vanligaste en häst kan ha hennes avkomma har inga spår av de, kastningen skedde efter ca 90dagar i samband med flytt och nytt ställe

Jag tänker liksom de 2 senaste gångerna har de blivit föl och av en slump klarade sig inte de sista, hon fölade ensam och fölet fick inte luft

Detta skulle iså fall innebära mycket veterinär besök och prover om de nu kommer hända
Jag kommer inte bara betäcka henne utan att värkligen ha kollat henne isf

Hur tror du hon kommer reagera på alla veterinärbesök och utredningar?

En annan sak är hennes KS. Som du verkar veta så kan en häst med KS bli kraftigt försämrad av att ställas av. Att ställas av och bära ett föl kan bli väldigt väldigt olyckligt. Så om du inte har tid att hålla igång henne är det en väldigt olyckligt vald tidpunkt att därefter betäcka henne.

Så jag tror både du och din häst skulle må mycket bättre om hon fick en kompis att ta hand om eller liknande, än ett föl.
 
Jaha men om hon nu får ett stressat KS-föl då, som efter ett år sälja vidare mot okända öden, hur ska du lösa hennes föl-längtan då? Ska hon klämma ut ett föl vartannat år för att känna sig ”nöjd” eller vad är planen? Människor kan också älska bebisar, men de växer upp, man kan inte livet ut ha en bebis i famnen och det är samma för ett sto. Förutom hur det sliter på hennes kropp får du ju ha en plan över vem som ska ta hand om ev felaktiga föl med svagt psyke och oanvändbara pga ks , dvs tänk worst case och på hur du ska lösa det.

Till TS:
Detta ovan tycker jag är värt att läsa både en och tre gånger. Vad man gör i worst case scenario. Jag har en unghäst med allergi. Hans storasyster (samma mamma) har också visat sig ha allergi. Föräldrarna är allergifria. Båda avkommorna är superfina och trevliga. Mamman är fin och trevlig. Planen var att hon skulle få fler föl.

Men med två av två avkommor med allergi har uppfödaren bestämt att inte ta några fler föl. Undantaget skulle vara ta föl och behålla det tills det är vuxet. För att inte riskera sälja en häst som visar sig vara allergisk. Men då måste uppfödaren samtidigt vara beredd att behålla avkomman om den har allergi... 🙈

Jag hade gärna velat ta ett föl på henne om några år, få ett syskon till min. Men inte heller jag är beredd att ta risken stå med en till med allergi...

Och här talar vi ett sunt sto som har I aveln att göra. Men där endera en otäck slump, eller troligare nån slags dolt anlag I kombination med otur, gjort att det blivit två "defekta" avkommor. Och nej det påverkar inte bara ägarna, utan det är ffa hästarna som påverkas.
 
Själv har jag valt bort två olika ston som jag köpt för avel efter att det har konstaterats att dom har KS.
Som tidigare skrivet kan en dräktighet mycket väl påverka åkomman eftersom belastningen på ryggen kommer att öka.
Veterinären har helt rätt i att det bra för henne att hållas igång för att minska obehaget. Det kommer man ju inte att kunna göra på samma sätt när hon blir dräktig.

Dessutom är hon så gammal om tre år att åldersförändringarna i livmodern har börjat komma. Vilket i sin tur gör det svårare att både får stoet dräktigt och att få dräktigheten att hålla hela tiden ut. Har det varit problem innan kommer det inte att bli bättre om tre år. Fertilitet hos ett sto är som bäst fram tills dom blir 16 sedan går det utför. Ston som används kontinuerligt i avel blir av någon anledning inte påverkade på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp