Vad är felet?

Maniac123

Trådstartare
Hej!

Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande symptom.

Hunden är en 10 mån tik, 25 kg. Jag fick henne strax innan hon fyllde 4 månader, en import. Hon var en av de minsta i kullen (inte extremt liten), har växt på sig bra och är normalstor idag. Jag reagerade direkt på att hon hade en rörelsestörning bak, framförallt i höger ben. Hon ”vispar” med det utåt och sätter ner det väldigt långt under sig, medialt, nästan framför vänster ben. Även andra sidan har liknande rörelsemönster men mycket lindrigare och knappt synbart.

Vid 5-6 mån har jag reagerat på att hon är stel i fronten och avlastar frambenen. Tycker mig se en dubbelsidig hälta och åker in till veterinären. Veterinären klämmer och känner igenom henne utan reaktion så vi slår plåtar på bog och armbåge. En ortoped läser plåtarna men inga fynd hittas. Vi åker hem med rimadyl.

Den, av mig misstänkta, dubbelsidiga hältan har lättat men hon är fortfarande stel och avlastar. Någonstans här börjar jag omedvetet förneka för mig själv. Utöver rörelsestörningen bak så rör hon sig väldigt stelt och ”stolpigt” vilket jag antar beror på det branta korset. Och framdelen fanns ju inga fynd i, så.. Jag tänker att det nog är muskulärt.

Vid 7-8 mån tar jag henne till fysioterapeut. Fysion kan inte hitta något direkt fel men hon ömmar på en liten yta längs ryggraden i länden. Vi behandlar med elektroterapi och fysion säger att om det inte ger resultat så bör vi röntga ryggen.

Vi avvaktar men jag ser ingen förbättring. Jag bestämmer mig för att åka och röntga henne men då får hon akut pyo och opereras för det vilket skjuter upp allting. Pyon får hon direkt efter sitt första löp 9 mån gammal. Livmodern är korkskruv-formad när den plockas ut enligt kirurgen.

Hon är nu läkt efter pyon och jag vill gärna åka o röntga bogar, armbågar, rygg och höfter men just nu i Corona-tider har det varit svårt att få en tid eftersom det inte är akut. Hunden visar ingen direkt smärta.

Är det någon som har någon kunskap, erfarenhet eller gissning? Kan det vara höftledsdysplasi? Dubbelsidig OCD som inte setts på röntgen? Något med ryggen? Allting? Just nu försöker jag bara spåna och typ göra mig beredd på det värsta när det väl är dags för röntgen..
 
Oh, dethär vill jag följa. Har en greyhound som vispar med bakbenet (ritar halvcirklar utåt) och inga fynd har nånsin hittats. Röntgad och behandlad och undersökt av säkert femton olika experter men utan fynd. Skadar sig dock lätt pga att det stör hans balans i höga hastigheter.

Har brant/stupande kors!
 
Det kan vara allt från olika typer av ledfel till något muskulärt som fysioterapeuten inte hittade. Extremt många fysioterapeuter (Och veterinärer) hittar bara symptom, aldrig själva grundproblemet. Tittar man tex bara på en hund i 10-30 min ska man ha tur om man hittar grundproblemet (om det inte är uppenbart, som tex ett benbrott eller så). Väldigt få lägger ner mer tid än det på att gå igenom hundarna.
 
Det kan vara allt från olika typer av ledfel till något muskulärt som fysioterapeuten inte hittade. Extremt många fysioterapeuter (Och veterinärer) hittar bara symptom, aldrig själva grundproblemet. Tittar man tex bara på en hund i 10-30 min ska man ha tur om man hittar grundproblemet (om det inte är uppenbart, som tex ett benbrott eller så). Väldigt få lägger ner mer tid än det på att gå igenom hundarna.
Ja alltså, jag är ju medveten om att det kan vara ”vad som helst” och att det är lätt att missa saker. Det kanske inte framgick. Men jag tänker att med detta inlägg kanske jag hittar någon som har erfarenhet av liknande symptom och som har fått någon diagnos, så kanske vi vet vart vi kan börja leta..
 
Oh, dethär vill jag följa. Har en greyhound som vispar med bakbenet (ritar halvcirklar utåt) och inga fynd har nånsin hittats. Röntgad och behandlad och undersökt av säkert femton olika experter men utan fynd. Skadar sig dock lätt pga att det stör hans balans i höga hastigheter.

Har brant/stupande kors!
Intressant. Exakt såna halvcirklar ritar min med. Greyhound är ju en galopperande hund, gör din hund det i galoppen eller traven eller båda? Jag har en travande hund och tycker mig bara se problemet i passgång och trav, ju mer hon ökar traven desto mindre syns rörelsestörningen. Däremot travar hon inte gärna utan väljer galopp. Vilket ju i sig bör vara ett tecken på att något inte är rätt..
Själv rörelsestörningen har jag nog mest tänkt att det är ett avvikande rörelsemönster bara. Jag är mer oroad över att hon är så stel/kort i steget bak samt avlastar fram..
 
Ja alltså, jag är ju medveten om att det kan vara ”vad som helst” och att det är lätt att missa saker. Det kanske inte framgick. Men jag tänker att med detta inlägg kanske jag hittar någon som har erfarenhet av liknande symptom och som har fått någon diagnos, så kanske vi vet vart vi kan börja leta..
Jag har sett flera hundar med det rörelsemönster du beskriver. De hade muskelskada bak, men olika sådana som gav liknande symptom.
 
Jag har sett flera hundar med det rörelsemönster du beskriver. De hade muskelskada bak, men olika sådana som gav liknande symptom.
Tack för tips! Vad kan skadan bero på? Är det rimligt att hunden har en muskelskada redan innan 4 mån ålder? Som inte på något sätt blivit varken bättre eller sämre på 6 mån? Trots viloperioder med rimadyl?
 
Tack för tips! Vad kan skadan bero på? Är det rimligt att hunden har en muskelskada redan innan 4 mån ålder? Som inte på något sätt blivit varken bättre eller sämre på 6 mån? Trots viloperioder med rimadyl?
Det är ju inte omöjligt. Muskelskador kan de få i vilken ålder som helst. Det kan ju också vara så att det finns något i kroppskonstruktionen som gör att hunden lättare får sådana skador, och även en till en början mycket liten skada kan orsaka stora problem om den felbehandlas. Har tex själv fått ta bort en hund på tok för tidigt för att hon som mycket ung fick en ganska rejäl sträckning. Så "det är bara en sträckning" som många säger om sådant behöver absolut inte vara positivt, ibland kan det snarare vara tvärt om just eftersom folk bara skakar bort det, inte behandlar det rätt osv. OM en muskel är skadad så blir den inte återställd av vila. Samtidigt kan man såklart inte börja behandla en hund som om den hade muskelskada utan att veta exakt vad som är fel, just därför är det viktigt att så snabbt som möjligt få en korrekt diagnos.
 
Jag har sett flera hundar med det rörelsemönster du beskriver. De hade muskelskada bak, men olika sådana som gav liknande symptom.
Nja, då han inte har ordentligt påskjut så gör ahn det i alla gångarter. Då han verkligen spurtar går det bra.

@Red_Chili jag tror man ska vara försiktig med att säga att de alla har muskelskada. Jag lovar, min är utredd på alla sätt och vis och det hae konstaterats att han kanske har HAFT en skada men att han nu vant sig med att röra sig så. Han har helt enkelt inte ont alls.

Jag har btw aldrig nånsin sett en hund som gör så. Vilka raser har du sett, jag blir så förvånad över att du sett många såna.
 
Nja, då han inte har ordentligt påskjut så gör ahn det i alla gångarter. Då han verkligen spurtar går det bra.

@Red_Chili jag tror man ska vara försiktig med att säga att de alla har muskelskada. Jag lovar, min är utredd på alla sätt och vis och det hae konstaterats att han kanske har HAFT en skada men att han nu vant sig med att röra sig så. Han har helt enkelt inte ont alls.

Jag har btw aldrig nånsin sett en hund som gör så. Vilka raser har du sett, jag blir så förvånad över att du sett många såna.
Jag har ingenstans sagt att TS hund har en muskelskada! Jag har sagt att det är möjligt MEN att man såklart måste utreda och ta reda på vad som verkligen är felet hos hunden innan man behandlar osv.

Jag har sett hundar med det flesta rörelsestörningar. När jag gått massörutbildning samt haft praktik hos fysioterapeut har jag fått titta på alla möjliga problem hos hundar. Jag har även genom åren blivit kontaktad direkt av många hundägare med hundar som har problem för att ägarna hoppats på att jag ska kunna hjälpa dem att hitta någon som kan få deras hundar att bli bra igen. Att jag då sett fler hundar med rörelsestörningar än många andra är inte konstigt alls.

Din hund har jag i den här tråden inte uttalat mig om öht.
 
Jag har ingenstans sagt att TS hund har en muskelskada! Jag har sagt att det är möjligt MEN att man såklart måste utreda och ta reda på vad som verkligen är felet hos hunden innan man behandlar osv.

Jag har sett hundar med det flesta rörelsestörningar. När jag gått massörutbildning samt haft praktik hos fysioterapeut har jag fått titta på alla möjliga problem hos hundar. Jag har även genom åren blivit kontaktad direkt av många hundägare med hundar som har problem för att ägarna hoppats på att jag ska kunna hjälpa dem att hitta någon som kan få deras hundar att bli bra igen. Att jag då sett fler hundar med rörelsestörningar än många andra är inte konstigt alls.

Din hund har jag i den här tråden inte uttalat mig om öht.
Nej du behöver ju inte gå i försvar och bli arg. Jag har ingenstans heller påstått att du sagt att min eller ta hund har muskelskada. Jag sa att man ska vara försiktig med att säga så.

Just den här rörelsestörningen är väldigt unik och ovanlig, därför blir jag så förvånad att du sett så många till skillnad mot alla de experter vi varit hos, och undrar om det varit en specifik ras eller linje.
 
@Maniac123 jag skulle röntga ryggen för att se hur det ser ut. Vår förra hund operades vid 6 mån för ocd i en bog, då upptäcktes det att han hade fel på käkarna och vid höftröntgen så vi att den lilla knyck han hade på svansen fortsatte in på ryggraden. Nu mådde han bra under många år ändå och fungerade som jakthund, men från 7 år började det gå utför och vi avlivade honom som 8 åring då han blev halt och stel efter vanliga skogspromenader. Inget liv för en jakthund.
 
@Maniac123 jag skulle röntga ryggen för att se hur det ser ut. Vår förra hund operades vid 6 mån för ocd i en bog, då upptäcktes det att han hade fel på käkarna och vid höftröntgen så vi att den lilla knyck han hade på svansen fortsatte in på ryggraden. Nu mådde han bra under många år ändå och fungerade som jakthund, men från 7 år började det gå utför och vi avlivade honom som 8 åring då han blev halt och stel efter vanliga skogspromenader. Inget liv för en jakthund.
Tack för svar! Ja, jag ska röntga typ allt har jag tänkt.. Inklusive ryggen. Jag är rädd för OCD, precis innan jag köpte denna tik tog jag bort min hane 6,5 år i OCD. Tycker symptomen var ganska lika när hon var yngre, även om det är lindrigare nu.. Tänker att hon kanske har någon grad HD som blir väldigt påverkat av att hon avlastar fram. Men som sagt, jag spånar bara. Det är skönt att höra era erfarenheter, även om det är tråkiga erfarenheter såklart :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 502
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 113
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 479
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 956
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp