Vad är godast på pannkakor?

Även vispad grädde och glass smälter ju och gör dem lika slemmiga. :wtf::D
Man måste låta pannkakorna bli lite svala, då smälter inte grädden. Blir så missnöjd när jag inte "hinner" vänta på att dom svalnar och min grädde smälter 😬

Hmmm, tror vi måste ha pannkakor idag, väldigt blött ute, då får vi hitta på nått mysigt inne ^^ 😋 tror jag ska pröva lite citron och socker på en
 
  • Citron och socker
  • grädde och skivade färska jordgubbar, andra färska bär eller hjortronsylt
  • äpple skuret i små bitar och blandat med kanel och socker
  • grand marnier/cointreau - men då ska vet vara florstunna crêpes
 
Man måste låta pannkakorna bli lite svala, då smälter inte grädden. Blir så missnöjd när jag inte "hinner" vänta på att dom svalnar och min grädde smälter 😬

Hmmm, tror vi måste ha pannkakor idag, väldigt blött ute, då får vi hitta på nått mysigt inne ^^ 😋 tror jag ska pröva lite citron och socker på en
Jag har hört att folk har citron och socker på pannkakor innan men aldrig prövat förrän nu. Lite besviken på mig själv är jag nog,.. för det var så gott 👌 perfekt för mig som älskar surt å sött, 3 pannkakor gick ner utan problem :D:d
 
Liten extrafråga: Min mormor hade en stekpanna för pannkakor i gjutjärn, med väldigt låg kant så att de var lätta att vända. Någon som vet var en får tag i en sån?
 
Jag gillar själv enbart strösocker om jag vill göra något riktigt simpelt. Annars blir det hallonsylt eller jordgubbssylt.
Vill jag göra det lite lyxigare har jag vispad grädde till också.
 
Pannkakslagg heter den i min värld. Som en plättlagg fast för en stor pannkaka.
Min kommer från Erikshjälpen eller liknande ställe. Tycker det brukar gå att hitta bra gjutjärn där.
Har tyvärr inte möjlighet att besökarna second hand så ofta, men jag kan ju hålla utkik på tradera, tack :D
 
Socker är jag uppvuxen med, det är egentligen det som är godast. På kalla pannkakor är lite smör och så lite socker på gott.

Senare, som vuxen har jag ätit med sylt och glass och det är väl också det mina barn väljer helst, men även om jag äter en pannkaka med sylt eller glass blir det alltid någon med bara socker på, som förr.

Åt pannkakor i går. Ganska små, stekta i ett litet järn (INTE plättar bara litet stekjärn) så det blev en med socker och en med polkagrisglass (hade ingen vanilj). Första gången jag åt glass på riktigt sedan min operation. Det var SKITGOTT!!!
 
Idag testade jag både med svampstuvning (nåja, min egen version med spirulina, miso, och tofu) och citron och socker. Båda var supergott, och mer nöjd med måltiden när det var hela kostcirkeln representerad (groddar också) :D Får se vad jag testar imorgon, har både nutella och glass hemma:D
 
När vi var små åt vi ofta med bacon och lingonsylt, som om det vore fläskpannkaka.
En vän är uppväxt med att man steker en korv och rullar in i mitten...

I min värld är pannkakor något som går att äta året om och jag har ofta några extra ägg i och beroende på fyllning så blir det ju bra lunchmat om inte annat.
 
Idag testade jag både med svampstuvning (nåja, min egen version med spirulina, miso, och tofu) och citron och socker. Båda var supergott, och mer nöjd med måltiden när det var hela kostcirkeln representerad (groddar också) :D Får se vad jag testar imorgon, har både nutella och glass hemma:D
Crepes (ska vara någon fluglort över ordet, men....) är jättegott. Föredrar med svampstuvning eller skinkstuvning, men hittar numera bara med räkstuvning i affärerna. Det är jag inte så förtjust i, konstigt nog trots att jag gillar räkor.

Kommer i håg på hemkunskapen på högstadiet när vi gjorde crepes med svampstuvning och riven ost ovanpå rullarna och så tomater bredvid.
Synd jag just ätit middag.....

Japp! Jag köper mina crepes, jag är lat och avskyr att steka pannkakor och att laga mat rent allmänt. Crepes är dock de enda färdiga pannkakorna jag köper, de andra är oätliga! :D
 
Idag testade jag både med svampstuvning (nåja, min egen version med spirulina, miso, och tofu) och citron och socker. Båda var supergott, och mer nöjd med måltiden när det var hela kostcirkeln representerad (groddar också) :D Får se vad jag testar imorgon, har både nutella och glass hemma:D
Korvgryta ?







:D
 
Crepes (ska vara någon fluglort över ordet, men....) är jättegott. Föredrar med svampstuvning eller skinkstuvning, men hittar numera bara med räkstuvning i affärerna. Det är jag inte så förtjust i, konstigt nog trots att jag gillar räkor.

Kommer i håg på hemkunskapen på högstadiet när vi gjorde crepes med svampstuvning och riven ost ovanpå rullarna och så tomater bredvid.
Synd jag just ätit middag.....

Japp! Jag köper mina crepes, jag är lat och avskyr att steka pannkakor och att laga mat rent allmänt. Crepes är dock de enda färdiga pannkakorna jag köper, de andra är oätliga! :D
Jag kan inte steka pannkakor vilket är katastrofigt när man vill ha crêpes (obs fluglort!)

Jag fick en låda med 6 pannkakor i appen too good to go häromsistens och gjorde creêpes med svampstuvning och med fetaost/körsbärstomat/paprika och cremefraiche med grillad paprika och chili
 
Jag kan inte steka pannkakor vilket är katastrofigt när man vill ha crêpes (obs fluglort!)

Jag fick en låda med 6 pannkakor i appen too good to go häromsistens och gjorde creêpes med svampstuvning och med fetaost/körsbärstomat/paprika och cremefraiche med grillad paprika och chili
Men så GOTT!!!! Jag kanske måste steka cre... eh, pannkakor (samma sak ju :D ) så jag kan äta crepes snart ju!!
 
Nä det är nog lite väl för mig:laugh: men, jag har faktiskt lite väldigt speciell kryddig korv i kylen, som kanske hade varit god i pannkaka. Kanske testar bara en, vi får se om jag vågar (korven i fråga är handgjord i ett land långt borta, så jag äter bara på högst speciella tillfällen egentligen, men sommar”lov” är kanske ett högst speciellt tillfälle :D ).
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Kultur Nu är första fyra avsnitten släppta! :banana: Nån som hunnit kolla än? Nån som ska kolla? Jag tycker det ska bli jättekul men ja lite...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 082
Senast: Bon
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
564
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 136
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp