Vad är godast på pannkakor?

Det var verkligen jättegott och så larvigt enkelt
Speciellt om man slipper steka pannkakorna först i och för sig! :D Men det är ju inte svårt annars heller bara lååååååååååååångdraget till tre ungar och en själv så att steka pannkakor är inte min favvosyssla i köket. Har oftare blivit så att jag stekt pannkakor åt barnen och ätit en macka själv för att jag inte orkar stå där och böka med fler. Men i lördags var ju bara jag hemma så blev bara till mig själv, snabbt och lätt!
 
Speciellt om man slipper steka pannkakorna först i och för sig! :D Men det är ju inte svårt annars heller bara lååååååååååååångdraget till tre ungar och en själv så att steka pannkakor är inte min favvosyssla i köket. Har oftare blivit så att jag stekt pannkakor åt barnen och ätit en macka själv för att jag inte orkar stå där och böka med fler. Men i lördags var ju bara jag hemma så blev bara till mig själv, snabbt och lätt!
Jag är rätt bra på matlagning, men pannkakor kan jag bara inte steka. Det blir bara kladd
 
Jag är rätt bra på matlagning, men pannkakor kan jag bara inte steka. Det blir bara kladd
Jag gjorde länge bara plättar för att de gick att steka bra. :D

Men med tidigare nämnd pannkakslagg kan jag även göra goda pannkakor. Det måste vara en massa järn i botten och en måste ha tålamod att vänta till det är genomvarmt innan en börjar med stekningen. Och så måste man ha smör att steka i.
 
Crepes (ska vara någon fluglort över ordet, men....) är jättegott. Föredrar med svampstuvning eller skinkstuvning, men hittar numera bara med räkstuvning i affärerna. Det är jag inte så förtjust i, konstigt nog trots att jag gillar räkor.

Kommer i håg på hemkunskapen på högstadiet när vi gjorde crepes med svampstuvning och riven ost ovanpå rullarna och så tomater bredvid.
Synd jag just ätit middag.....

Japp! Jag köper mina crepes, jag är lat och avskyr att steka pannkakor och att laga mat rent allmänt. Crepes är dock de enda färdiga pannkakorna jag köper, de andra är oätliga! :D
Det går att köpa färdiga crepes? :eek:
Yay, för jag är jättekass på att steka pannkakor och som du säger är andra färdiga pannkakor oätliga.
 
TEAM PLÄTTAR! 👊
Jaså, du och @pepp äter bara såna där små :angel1:.

Pannkakor äter jag klassiska med vispad grädde och sylt. Vilken sylt som helst egentligen (utom lingon förstås) men helst jordgubbssylt. Det svåra med pannkakor är att man vill ju inte ha dem så varma så grädden smälter, men de får heller inte hinna bli kalla.

När jag var liten kunde jag äta med strösocker eller vaniljglass (med sylt) men nu har jag börjat bli vuxen så det är lite väl sött.
 
Jag är fortfarande så barnslig så att jag skulle bli sjukt besviken om någon sa att de skulle bjuda på pannkakor och sen kom dragandes med svampstuvning el.dyl. Jag gillar svampstuvning men i pannkakor ska det vara något frukt/bärbaserat. Punkt.
 
Jag har bläddrat i den här tråden flera ggr nu och jag känner mig mer förvånad över mig själv än förvånad över vad en del gillar. :D

Jag kommer inte ihåg! Jag VET INTE vad jag brukar ha på pannkakor. Men jag tror jordgubbssylt? Kanske bara socker vid tillfällen.

Det är nog så jag skulle äta dem idag i alla fall (nej, pannkakor är inte på min årliga meny tydligen :D). Fast jag gillar med stuvning också, men då kanske man mer kan kalla det ”någon slags” crêpes?

Men det finns kanske lite nya uppslag här i tråden.
 
När vi ändå hamnade på konstiga fyllningar. När jag var liten och det fanns pannkaksrester brukade mamma klippa ner dem i bitar i en kastrull och värma med mjölk och socker. Pannkakssoppa? Men sjukt gott, gör det ibland till frukost och blir alldeles nostalgisk 😍
 
En god stuvning , rulla ihop , lite passande ost på. In i ugn.

Som dessert, glass, vispgrädde och jordgubbar.
 
Idag testade jag både med svampstuvning (nåja, min egen version med spirulina, miso, och tofu) och citron och socker. Båda var supergott, och mer nöjd med måltiden när det var hela kostcirkeln representerad (groddar också) :D Får se vad jag testar imorgon, har både nutella och glass hemma:D

Blev själv så förvånad över att det var gott första gången jag åt citron och socker! Kul att du provade. :D
 
Standard här som mer matigt är med sylt (jordgubb eller lingon, bägge funkar. Om lingon så gärna egengjord som inte är så söt) och bacon. Kan tänka mig att något annat salt kan funka också, har bara inte testat det. Min mamma har vispad grädde till ibland (ej i kombination med bacon), det har inte jag. Hon har även blåbärssylt ibland.
 
Hallonsylt mixat med vispgrädde, vispad eller ovispad spelar ingen roll.

Jag gör mina pankisar salta dessutom, har aldrig socker i smeten, bara massa salt.

Ibland stekfläsk till, eller bacon om jag inte får tag i tjocka skivor...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 109
Senast: Acto
·
Kultur Nu är första fyra avsnitten släppta! :banana: Nån som hunnit kolla än? Nån som ska kolla? Jag tycker det ska bli jättekul men ja lite...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 053
Senast: Bon
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
561
Senast: Myrten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp