Vad är grejen med att ha långt till grannar?

Bilden är ju lite obehaglig också, eftersom andra människor beskrivs rätt trist.

Den svarar ju inte heller på trådens frågeställning, men understryker den desto mer.

Ärligt talat så bodde sambon typ så där när jag träffade honom. Avsides i en liten banvaktarstuga i skogen. Närmsta grannen var ett par km bort. Vi saknar ibland tiden då vi bodde där. Visst, alla känner alla i små byar men det kan vara rätt så trevligt också. Men där var det bara vi och det var aldrig att man behövde störa sig på folk eller känna sig iakttagen.. för det fanns inga andra i närheten. Platsen hade ett eget namn och där fanns bara en liten stuga. Där bodde vi.
Jag tror människor beskrivs rätt trist för att de exemplen av människor faktiskt existerar. Jag känner några av den sorten som dessutom är rätt så dryga.
Varje människa som väljer att bosätta sig så där avsides eller drömmer om det har nog sina egna anledningar. Behöver det vara någon grej att ha långt till grannar? En del vill ha det av olika orsaker medan andra vill bo mitt i smeten. Finns fördelar och nackdelar med båda två.
 
Jag tycker det är mysigt att bo nära ändå. Vi bor i lgh i ett nybyggt område där man byggt husen rätt tätt. På sommaren tycker jag det är skitmysigt stå på balkongen när det är mörkt och borsta tänderna och titta på alla ljusen och allt liv 😁😂 står inte och stirrar in i folks lägenheter om ngn nu tror det haha.
 
Jag tycker det är mysigt att bo nära ändå. Vi bor i lgh i ett nybyggt område där man byggt husen rätt tätt. På sommaren tycker jag det är skitmysigt stå på balkongen när det är mörkt och borsta tänderna och titta på alla ljusen och allt liv 😁😂 står inte och stirrar in i folks lägenheter om ngn nu tror det haha.
Hehe, jag tittar alltid in i folks fönster. Sjukt nyfiken och tittar in i alla fönster jag går förbi :laugh:
 
Jag speglar mig i alla fönster 😁 tycker om att beundra mig själv haha. Men ibland ser man ju ngn fin lampa eller får lite inspo.
För många år sedan bodde jag i Gamla Stan, jag är inte så förtjust i gardiner, så jag hade inga, utom i sovrummet, 3 rum i fil ut mot Österlångatan (4 fönster), det var ca ½ vånings skillnad till lägenheterna mitt emot, märkte ganska snart att de i huset mitt emot, ½ trappa ner näckade friskt, är ju inte blyg så näckade även jag vid behov.
 
För många år sedan bodde jag i Gamla Stan, jag är inte så förtjust i gardiner, så jag hade inga, utom i sovrummet, 3 rum i fil ut mot Österlångatan (4 fönster), det var ca ½ vånings skillnad till lägenheterna mitt emot, märkte ganska snart att de i huset mitt emot, ½ trappa ner näckade friskt, är ju inte blyg så näckade även jag vid behov.

Gaahhh - liknande upplevelse har jag också. Jag bodde dock inte i några 3 rum, i fil utan en yttepytte lägenhet på 17 m2 - köket och badrummet låg i vinkel till rummet och ett par trappsteg ner - grannen mitt över där satt ofta i fönstret och glodde, jag(som är blyg) kunde inte gå näck från säng till badrum...mkt störande
 
Gaahhh - liknande upplevelse har jag också. Jag bodde dock inte i några 3 rum, i fil utan en yttepytte lägenhet på 17 m2 - köket och badrummet låg i vinkel till rummet och ett par trappsteg ner - grannen mitt över där satt ofta i fönstret och glodde, jag(som är blyg) kunde inte gå näck från säng till badrum...mkt störande
Sorry för OT, 17 m2 har jag också bott på när avkomman var dryga året, minidusch o toa samt trinettkök. Det var minilägenheter som byggts om från stall på gården i äldre fastigheter.
 
OT
Men jag vill bo på landet nu och gärna lite off.
Men tänker att den dagen jag inte orkar eller vill ha djur längre så ska jag flytta utomlands till en storstad. Typ London, Berlin eller ännu hellre Paris.
Bli stammis på ett fik och ta en kaffegög var lunch. Bli kulturtant och gå runt på muséer och operor. Volontära för röda korset och hänga på språkkafé. Sitta på bibliotek och läsa böcker.
 
För många år sedan bodde jag i Gamla Stan, jag är inte så förtjust i gardiner, så jag hade inga, utom i sovrummet, 3 rum i fil ut mot Österlångatan (4 fönster), det var ca ½ vånings skillnad till lägenheterna mitt emot, märkte ganska snart att de i huset mitt emot, ½ trappa ner näckade friskt, är ju inte blyg så näckade även jag vid behov.

vi har en granne som ofta är naken. Dottern sa en gång ”åh där är nakengrannen!” 😅 ett annat grannpar gillar att ha sex i sovrummet med icke fördragna fönster. Husen står som sagt tätt och man ser även om man inte vill 🙈
 
Jag har också en relativt liten lantlig butik, den är tvärt om mot din, jättebra på att ta in det lokala. Den har dessutom ett jättebra sortiment och om man vill ha något som inte finns så tar de in och har inom ett par dagar.

Samma här på vår ö i skärgården. Lanthandeln har bara närproducerat. På söder har de massa hippa butiker med ”närproducerat” men då pratar man 10-20 mils radie.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 990
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp