Vad är grejen

Tjuvåt en redan i december. Och har ätit några stycken efter det. Sist råkade jag köpa grodsemlor och märkte det inte förrän jag öppnade den hemma. Såg ut som vanliga semlor som vält i kartongen.
Vanliga semlor är bäst inga grod och allt vad det heter.
 
Ett klart missförstånd kring semlans natur. Med ett litet lock kan i pricip hela bullens volym gröpas ur på inkråm och fyllas med mandelmassa utrörd i grädde och stagad med sagda inkrom. Med ett stort lock finns det inget "tak" på bullen längre och mängden fyllning begränsas.

Bullen är alltså inte "torr bulle" utan ett tunnt skal av gräddad vetedeg med kardemumma att ha götta i.


Det lät bra fram till ordet "götta" då började det låta osmakligt :p
 
Det är blergh om det inte är vaniljkräm och blåbärsgrädde 😋

Släta bullar kan jag lätt trycka i mig en påse utan problem 😍
 
Inspirerad av denna tråd unnade jag mig en semla från det närliggande bageriet vars semlor vinner tester år efter år. Livet har varit lite extra tufft på sistone och då behövs en semla som positiv motvikt.
82633100-A40D-4183-A6E0-D6E25B2E568C.jpeg
 
Inspirerad av denna tråd unnade jag mig en semla från det närliggande bageriet vars semlor vinner tester år efter år. Livet har varit lite extra tufft på sistone och då behövs en semla som positiv motvikt. Visa bifogad fil 111252

Ser ut som lagom för 3 personer. QED om min önskan om mini-semlornas åtkomst - eller om man ska tro andra inläggare hitkomst. :angel:

Men den ser verkligen ut som en vinnare!
 
Jag älskar semlor! Grädde, mandelmassa och vetebröd - allt är typ det godaste som finns.
Jag brukar hålla mig in i februari iaf innan jag äter någon, annars blir det för många.
Vanlig är bäst men wienersemla är också jättegott!
 
Det beror alldeles på.... Jag är väldigt "picky" när det gäller semlor och såna man köper i vanlig mataffär är direkt äckliga tycker jag. Däremot har vi ett litet surdegsbageri i byn här och de gör verkligen fantastiska semlor. "Riktiga" bullar på surdeg, inget massproducerat fluff, osötad grädde, hemgjord inte särskilt söt mandelmassa på delvis rostad mandel och med havssalt i. DET är gott på riktigt! Övriga göre sig icke besvär, liksom...
Men nääää, inte sabba semlor med surdeg! :cry:😅
 
Vi köpte förra året minibullar och så komponerar man bakelsen hemma själv. Två är perfekt!
Blir då lika delar bulle, mandelmassa och grädde. Något mindre florsocker. :p
 
Semlor är inte för mig. Om jag bjuds en så visst, jag kan äta en, men inget jag beställer på fik eller köper hem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp