Vad är grejen

Sleepy

Trådstartare
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
Jag äter gärna semlor :D Jag gillar sötsaker och onyttigheter... Jag äter locket först, med en del av grädden. Då blir det lättare att äta resten utan att få varken grädde eller florsocker i ansiktet. Hittills har jag ätit en. Det blir tveklöst fler innan semmelperioden är över, men jag försöker äta så få som möjligt då min mage kraschar om jag äter för många.
 
Tycker inte att semlor är supergott. Framförallt tycker jad de är så stora, blir så himla mycket. Jag och min sambo brukar dela på en på rätta dagen. I övrigt äter jag inga.
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
Gillar nästa alla sötsaker, men semlor… håller alltså med dig, det är inget som är gott med semlor. Bullen är väl ok, men resten 👎🏻
 
Jag tycker lite som du, ts.

Visst kan jag äta en semla, men det är lite för sakens skull. Mandelmassan är det godaste ja, resten kan jag också vara utan. Den godaste bullen jag ätit var när jag köpte en glutenfri för att testa en gång. Tycker min mataffärs är godare än kondisens.
Vaniljkräm i funkar också tycker jag. Inte "rätt", men funkar. Och en tuppkam av marsipan på ska det vara.

Ska jag äta semla ska det vara på rätt dag eller eventuellt någon dag plus minus om vi inte får till att träffas på rätt dag. Då äter jag en, möjligtvis två, kanske vi prövar bitar av olika sorter.

Jag skulle aldrig äta semla nu en månad före rätt dag, usch!
 
Skulle aldrig köpa/välja semla som fikabröd själv men bjuds jag så kan jag äta, gillar varken grädde eller mandelmassa. Ska jag äta det vill jag ha med varm mjölk.
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
Jag älskar bröd! Och grädde är gott. :)
 
Jag gillar semlor eftersom de inte behöver vara supersöta (Mandelmassa inte marsipan!)

En vän från Småland brukade göra en variant som han påstod var lokal (små bullar med en fyllning malda, rostade hasselnötter blandade med lite grädde, socker och bullinkråm + vispade grädde) Jag tror mannen ljög. Ingen annan smålänning känner igen detta. O_o Men jag vill bara informera er (och då er smålänningar i synnerhet) detta är Smålands landskapssemla
 
Älskar semlor! De är det enda som lyser upp denna hemska årstid!

Det är något med den fluffiga bullen, grädden och mandelmassan som är oemotståndligt och gör att jag blir lycklig. Och jag avskyr mandelmassa i alla andra sammanhang. Tyckte inte om det alls i tonåren men föll pladask när jag blev äldre.

Under säsong skulle jag kunna äta en om dagen men begränsar mig till en i veckan. Råkar bo i närheten av ett bageri vars semlor brukar vinna tester, så det är svårt att behärska sig 😋
 
Gillar inte heller semlor. Bullen är trist, gillar inte grädde i någon form, och mandelmassa är äckligt för det har samma konsistens som skaldjur som också är äckligt :angel: Samt smakar mandel, även det äckligt :D
Florsocker är halvgott, men inte på den typen av bakelse när det blir som en slät bulle.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp